Trwa ładowanie...

Jak działa silnik 1,2 Turbo Toyoty?

d15g3w2
d15g3w2

Pod maską nowej Toyoty Auris po raz pierwszy pojawi się silnik 1,2 Turbo. Prezentujemy zasadę działania tej jednostki.

Motor o pojemności 1 197 cm sześc. rozwija moc 116 KM i moment obrotowy 185 Nm w zakresie od 1 500 do 4 000 obr./min. Pozwoli on na rozpędzenie Aurisa od 0 do 100 km/h w 10,1 s, a na piątym biegu od 80 do 120 km/h w 13,7 s. Prędkość maksymalną ustalono na 200 km/h, średnie zużycie paliwa – 4,7 l/100 km a emisję CO2 – 109 g/km.

* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Inżynierowie Toyoty zastosowali system sterowania czasem otwarcia zaworów, który pozwala na opóźnienie czasu otwarcia zaworów dolotowych na tej samej zasadzie, co w silnikach benzynowych stosowanych w hybrydach. Powoduje on wejście jednostki w cykl pracy Atkinsona. Dzięki temu, przy spokojnej jeździe, zmniejszyły się straty wynikające z zasysania powietrza do komory silnika, a co za tym idzie – zużyciu paliwa. Przy zdecydowanym dodaniu gazu motor powraca do tradycyjnego cyklu pracy Otto.

Na podniesienie sprawności silnika w pewnych warunkach pracy pozwoliło zastosowanie podwójnego układu chłodzenia. Rozwiązanie zakłada oddzielenie układu chłodzącego turbosprężarkę i intercooler od układu chłodzenia silnika. Wysoki moment obrotowy jest zapewniony przez zintegrowane działanie turbosprężarki o małej bezwładności, systemu VVT-iW oraz bezpośredniego wtrysku paliwa D-4T.

d15g3w2

Specjalnie dla silnika 1,2 Turbo skonstruowano od podstaw system wtrysku paliwa, który pozwala na wielokrotne wtryski w jednym suwie pracy, a ograniczona długość i szerokość strumienia paliwa zapewnia wysoką jakość spalania. Nie zabrakło także nowego rozrusznika – kiedy system wyłącza silnik, ten utrzymuje tłok w połowie suwu sprężania. Podczas ponownego uruchomienia w pierwszym cylindrze następuje wtrysk bezpośredni, powodując uwarstwienie mieszanki. Poprzez opóźnienie zapłonu powstrzymywany jest wzrost momentu obrotowego, aby zapobiec nadmiernemu wzrostowi obrotów i tym samym zapewnić pewny start.

Silnik 1,2 Turbo uzupełni gamę napędową Aurisa, w której obecnie znajdują się warianty hybrydowe, benzynowe (1,33 Dual VVT-i i 1,6 Valvematic) oraz wysokoprężne (1,4 D-4D i 1,6 D-4D).

Źródło: Toyota

ll/moto.wp.pl

d15g3w2
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d15g3w2
Więcej tematów