Trwa ładowanie...

Używane opony zimowe. Jak je sprawdzić?

Używane opony zimowe. Jak je sprawdzić?Źródło: Materiały prasowe
d3z7zor
d3z7zor

Wymianę opon na zimowe deklaruje ponad 90 proc. polskich kierowców. Większość sięga po używane modele z ubiegłych lat i pewnie wielu z nas już zdążyło zmienić ogumienie. Jak sprawdzić, czy nasze opony nadają się do jazdy na ośnieżonej i śliskiej drodze? Czy opony, na których jeździmy będą bezpieczne na śliskiej nawierzchni?

Do konieczności wymiany opon w sezonie zimowym polskich kierowców nie trzeba już przekonywać. Modele zimowe wyróżnia inny niż w przypadku opon letnich czy całorocznych skład mieszanki gumowej, zapewniający większą elastyczność opony przy niskich temperaturach. Kierowcy rozumieją, że pozwala to osiągnąć lepszą przyczepność do nawierzchni.

W zimówkach inna jest konstrukcja bieżnika – umożliwiająca lepsze odprowadzanie wody i błota. Charakteryzuje ją duża liczba poprzecznych rowków, tzw. lameli – „wgryzających się” w śnieg. Bieżnik o takiej charakterystyce zwiększa precyzję i bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu na ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni.

Nowe opony – jakość, czy cena?

W Polsce powodzeniem cieszą się opony zimowe z kategorii budżetowych i segmentu średniego. Eksperci są jednak zgodni – zimą warto zainwestować w dobrej jakości ogumienie. To jedyny element styku pojazdu z nawierzchnią, który musi gwarantować bezpieczeństwo podczas zmiennych warunków atmosferycznych. Wybór i zastosowanie wysokiej jakości „zimówek” pozwala skrócić drogę hamowania nawet o 20 proc.

Po opony z segmentu premium sięgają głównie kierowcy samochodów klasy średniej i wyższej, aut z napędem 4x4 i typu SUV oraz pojazdów o sportowej charakterystyce – coraz popularniejszych w Polsce. W ostatnich latach dystrybutorzy obserwują także coraz większe zainteresowanie oponami zimowymi dobrej jakości ze strony kierowców średnich i małych aut. - Zaczynamy doceniać komfort i bezpieczeństwo, a to właśnie duże marki inwestują w najlepsze technologie i mieszanki, udoskonalają produkty, testując je na najlepszych torach świata – mówi Artur Posłuszny z ITR Cee, autoryzowanego dystrybutora opon Yokohama. Przełomowe dla branży oponiarskiej technologie są tworzone we współpracy z takimi ośrodkami jak japoński Institute of Space and Astronautical Science czy oddział badawczy agencji kosmicznej JAXA.

d3z7zor

„Zimówki” używane – sprawdź bieżnik…

Okres eksploatacji „zimówek” jest zwykle krótszy niż opon letnich. Przyjmuje się, że wysokiej jakości opony mogą służyć przez 2-3 sezony w zależności od przebiegu. Szybsze zużycie ogumienia może wynikać z nadmiernego obciążania pojazdu, nieodpowiedniego ciśnienia w oponach, a także niewłaściwego montażu oraz doboru felg i opon do pojazdu. Żywotność opon skraca agresywna jazda i awaryjne hamowanie z dużych prędkości. Jedną z najważniejszych kwestii podczas decyzji o dalszym użytkowaniu opony zimowej jest głębokość bieżnika. Zdaniem fachowców, ustawowa minimalna wysokość bieżnika – 1,6 mm – nie zapewnia bezpiecznej jazdy zimą. Bieżnik nowej opony ma wysokość ok. 8 mm, a minimalna wysokość podczas użytkowania nie powinna być niższa niż 4 – 6 mm. Płytszy bieżnik zimowych warunkach, nie odprowadzi skutecznie wody, błota i śniegu.

… i stan techniczny

Decydując o dalszym wykorzystywaniu opon używanych w poprzednich sezonach, należy sprawdzić ich stan techniczny pod kątem ewentualnych uszkodzeń mechanicznych i eksploatacyjnych – pęknięć, przecięć i ubytków gumy. Opona nie nadaje się do dalszej eksploatacji jeśli odkleja się bieżnik, drutówka jest odkryta, na bocznych ścianach można zauważyć wybrzuszenia, przetarcia i przecięcia. Jeśli po zdjęciu opony z felgi na warstwie butylowej widać plamy i odparzenia, również jest to sygnał, że czas zakupić nowe ogumienie.

Wpływ na jakość opon zimowych i ich użytkowanie w kolejnym sezonie ma także sposób ich przechowywania. Aby zapobiec odkształceniom całe koła należy przechowywane poziomo, same opony – pionowo. Wskazane jest umieszczenie ich z dala od źródeł ciepła i światła.

Jaki rozmiar zimą?

Koncerny oponiarskie zalecają wybór opon w oryginalnym rozmiarze, podawanym przez producenta pojazdu. Popularne jest przekonanie, że zimą lepiej wybrać opony o nieco mniejszej szerokości, gdyż siła nacisku na jednostkę powierzchni jest wówczas większa, co zapewnia większą przyczepność i precyzję prowadzenia. Nie jest ono jednak uniwersalne i sprawdza się raczej tylko w przypadku szerokich opon oryginalnych, gdy pojazd porusza się w większości po nieodśnieżanych drogach. W jeździe miejskiej, po drogach krajowych czy autostradach, lepszym rozwiązaniem są szersze opony. Zapewnią lepszą stabilność i trakcję oraz krótszą drogę hamowania na odśnieżonej, ale mokrej drodze.

d3z7zor

Czytaj oznaczenia, sprawdzaj parametry

Przy wyborze zimówek warto spojrzeć na indeks prędkości. Opony z wyższym indeksem, takim jak V - do 240 km/h, wyposażone są najczęściej we wzmocniony profil, co sprawia że są bezpieczniejsze i wytrzymalsze.

Istotne informacje znajdują się także na etykietach, określających opory toczenia, długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni czy poziom hałasu opony. - W oponach zimowych bezpieczeństwo odgrywa kluczową rolę. Należy szukać modeli z wysokimi ocenami w kategorii hamowania na mokrej nawierzchni: A, B lub C, licząc się z tym, że ich efektywność paliwowa oceniona będzie jako E czy F - dodaje Artur Posłuszny.

Źródło: Materiał prasowy

d3z7zor
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3z7zor
Więcej tematów