Samochód elektryczny w Polsce

2011.04.01 12:39 wp.pl 33opinie
a a a
fot. zdjęcie producenta

W opinii wielu ekspertów i ekologów pojazdy elektryczne są obecnie jedynym racjonalnym rozwiązaniem związanych z motoryzacją problemów z zanieczyszczeniem powietrza w dużych miastach. Pojazdy takie co prawda nie emitują spalin, ale należy pamiętać o tym, że wytwarzają je elektrownie dostarczające nam prądu. Jak sytuacja wygląda w Polsce?

(fot. zdjęcie producenta)
Polskie elektrownie w ponad 90% korzystają z węgla. Nikogo chyba nie trzeba przekonywać, że to mało ekologiczny sposób na produkowanie energii. Mimo to korzystające wyłącznie z energii elektrycznej Mitsubishi i-MiEV dołączyły do floty Banku Ochrony Środowiska w Warszawie i firmy Biuro Rozwoju Krakowa. Jeżdżą nimi również funkcjonariusze straży miejskiej we Wrocławiu. Czy eksploatacja tego samochodu w Polsce rzeczywiście jest „zielona”?

Obecnie polska średnia emisji CO2 dla producentów energii elektrycznej przekracza 850 kg CO2 na 1 MWh, a średnia sprawność elektrowni to 36%. Samochody elektryczne z założenia są jednak pojazdami miejskimi, a na razie zdecydowana większość z nich będzie poruszać się po ulicach Warszawy. Sprawność elektrowni, które zasilają stolicę to średnio 72%, a w przypadku Elektrociepłowni Żerań i Siekierki wskaźnik ten wzrasta nawet do 85%. Oznacza to, że produkcja energii elektrycznej wiąże się tam z wytwarzaniem około 430 kg/1 MWh.

W takich warunkach przejechanie Mitsubishi i-MiEV jednego kilometra oznacza emisję do atmosfery 58 gramów CO2. To wyraźnie mniej niż w przypadku najbardziej ekologicznych samochodów wykorzystujących silnik spalinowy. W tej kategorii rekordzistką jest Toyota Prius z wynikiem 89 gramów na kilometr. Korzystanie z pojazdów elektrycznych daje też dodatkową korzyść. Produkcja zasilającej ich energii ogranicza się jedynie do elektrowni. Tam, przy zastosowaniu nowoczesnych filtrów, można ograniczyć ilość dostających się do atmosfery pyłów i zanieczyszczeń. W przypadku samochodów na tradycyjne paliwo, spaliny nie mogą być poddane tak zaawansowanemu procesowi filtrowania.

(fot. zdjęcie producenta)
W Polsce używanie samochodów elektrycznych w największym stopniu przekłada się na pozytywne dla środowiska efekty w miastach, które korzystają z nowoczesnych elektrowni. Sytuacja zupełnie inaczej przedstawia się w krajach, które ograniczyły wykorzystanie węgla do produkcji energii elektrycznej. Dla przykładu, przy obliczeniach metodą „od szybu do koła”, i-MiEV użytkowany we Francji emituje CO2 na poziomie zaledwie 11 gramów na kilometr.

tb/

Polub moto.wp.pl na Facebooku

oceń
tak 4 80%
nie 1 20%

Przeczytaj na forum: Subaru Impreza


Opinie (33)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

5
0
~GumpBoy 2011-04-11 (07:12) 3 lata 12 dni 14 godzin i 19 minut temu

"Redachtór" to nieuk !!! a artykuł sponsorowany !!!
Argument o elektrowniach opalanych tym czy owym jest trafiony jak kula w płot. Elektrownie nocą, czyli wtedy kiedy śpimy i nie pobieramy energii pracują z tą samą mocą, po prostu nie można wyłączyć generatora!!!. Ten kto zajrzał do internetu, pracował albo przynajmniej był na wycieczce w elektrowni powinien wiedzieć, że gdyby chcieć zatrzymać wirnik generatora to by to trwało kilka dni aż do jego wychłodzenia, w innym przypadku wał obrotowy uległby nieodwracalnemu skrzywieniu co by uszkodziło cały turbogenerator. Dlaczego by się skrzywił ?, ano dlatego, że jest rozgrzany do bardzo wysokiej temperatury. Tak więc Panie "redachtorze od siedmiu boleści", przestań Pan ściemniać i pisać brednie. Poczytaj sobie też waść dlaczego wskazanym jest używanie oświetlenia ulic nocą i od razu powiem, że nie z powodu bezpieczeństwa na drodze choć to jest tylko przy okazji, zapraszam do lektury. Samochody elektryczne byłyby znakomitą alternatywą, ponieważ akurat by się w większości ładowały właśnie nocą, czyli wtedy kiedy śpimy a "białokołnierzykowe spekulanty" benzyną by wreszcie poszły się walić a nie okradać ludzi z kasy.

odpowiedz

0
4
~madmax 2011-04-04 (15:36) 3 lata 19 dni 5 godzin i 55 minut temu

=Samochod-elektryczny-w-Polsce
Hybrydy i elektryczne auta to totalna bzdura ,ale koncerny na tym zarabiają a eko kierowcy naiwni je kupują .

odpowiedz

0
0
~pytacz 2011-04-04 (13:21) 3 lata 19 dni 8 godzin i 10 minut temu

Dlaczego "samochody" elektryczne nazywamy ekologicznymi ?
Przeciez energie trzeba wyprodukowac czyli zanieczyscic srodowisko !

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

2
0
~xyzabc 2011-04-04 (10:30) 3 lata 19 dni 11 godzin i 1 minutę temu

Prawda o gazach cieplarnianych
Wszystkie samochody na całym świecie w minimalnym stopniu odpowiadają za gazy cieplarniane. Największym "producentem" gazów cieplarnianych jest sama natura. Przede wszystkim chodzi o parę wodną, oraz CO2 rozpuszczone w oceanach świata. W porównaniu do tego źródła, wszystkie inne, razem wzięte są i tak nic nie znaczące (z czego wynika bezpośrednio, że wpływ człowieka na ocieplenie klimatu jest właściwie żaden). Na drugim miejscu jest rolnictwo i zwierzęta hodowlane. Wie o tym niewielu, ale bydło odpowiada za dużą produkcję metanu, również produkcja nawozów sztucznych wiąże się emisją gazów cieplarnianych - są to największe źródła pochodzące od człowieka i co więcej, niewiele można z nimi zrobić. Następny jest przemysł, głównie przemysł ciężki, chemiczny, elektrownie węglowe itd. Dalej są sami ludzie... dokładnie tak. Pojedynczy człowiek generuje więcej gazów cieplarnianych, niż samochód. I dopiero gdzieś blisko końca listy są wszystkie samochody na świecie. Stąd dziwię się, że zieloni tak walczą z samochodami, znacznie bardziej praktyczna byłaby likwidacja połowy bydła i promocja wegetarianizmu, albo zwalczenie polityki prorodzinnej i rozdawanie prezerwatyw na ulicach. Z resztą po co poprzestawać na półśrodkach? Co byście powiedzieli na jakiś większy mord ludności - a wszystko to, żeby ocalić naszą planetę, przed tym ułamkiem procenta gazów cieplarnianych, który i tak nie ma żadnego znaczenia (ironia, jeśli ktoś się nie domyślił).

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

0
0
wally 2011-04-04 (13:21) 3 lata 19 dni 8 godzin i 10 minut temu

Ale ale, obliczeniach pominięto sprawność przesyłu energii elektrycznej
około 90% na liniach wysokiego napięcia (400 kV) ok 80% transformacja na średnie napięcie (15 kV) ok 90% na liniach średniego napięcia ok 80% transformacja na niskie napięcia (380 i 230 V) ok 95 % na liniach niskiego napięcia ok 75 % transformacja, prostowanie, stabilizacja napięcia ładującego akumulatory ok 75 % sprawność akumulatorów (temperatura otoczenia, rosnąca upływność prądu wraz z wiekiem/użytkowaniem) i policzmy: 0,9x0,8x0,9x0,8x0,95x0,75x0,75 = 0,277 czyli 27,7 % 1/,277 = 3,61 - o tyle należy pomnożyć 'emisję' CO2 aut elektrycznych Wniosek: hybrydy górą, dodatkowo mają zasięg normalnego samochodu - to jedyne sensowne rozwiązanie

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

0
0
~Cze-wa 2011-04-10 (17:26) 3 lata 13 dni 4 godziny i 5 minut temu

Wszyscy piszą o Wrocławiu
A w Cze-wie Straż Miejska tez dostała elektryczne autko, pielgrzymi miejcie sie na baczności, gdy będziecie sie bzykac w Parku Jasnogórskim, jak was zajadą z tyłu z nienacka ;)

odpowiedz

0
0
~krak 2011-04-04 (10:18) 3 lata 19 dni 11 godzin i 13 minut temu

ograniczona wyobraznia??
a gdzie koszty i ilosc CO2 przy produkcji i utylizacji (w ogolnym znaczeniu) ogniw elektrycznych? Sadze, ze co 5 lat wypadaloby wymienic, wiec o ile okres zycia auta wynosi 10 lat - sa to podojone ilosci.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

0
0
~uuu 2011-04-04 (13:16) 3 lata 19 dni 8 godzin i 15 minut temu

Autor nie wie...
...co oznacza 85% w przypadku elektrociepłowni. Nieładnie.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

1
0
~zdzich111 2011-04-04 (14:14) 3 lata 19 dni 7 godzin i 17 minut temu

koszt utylizacji akumulatoów i inne.
Ciekawy jestem ile kosztuje utylizacja akumulatorów litowych i NimH ? Czytałem kiedyś artykuł, że robi to tylko kilka fabryk na świecie, a te akumulatory trzeba tam dowieźć: statki, ciężarówki (samo się nie napędza). Wspomnieli w tym arytkule również o całkowitej degradacji środowiska wokół tych fabryk. Poza tym koszt modelu iMiEV czy Opla Ampery (od 160 tyź PLN :D ) zniechęcić może każdego "ekologa". pozdrawiam

odpowiedz

1
0
~kogut 2011-04-04 (13:34) 3 lata 19 dni 7 godzin i 57 minut temu

BRAK WPŁYWÓW ZA PALIWA OZNACZA DLA EUROPY
fatalne w skutkach podniesienie podatków za energię elektryczną,aby wyrównać straty dla budżetów poszczególnych państw unijnych. Wtedy USA , Chiny,Indie i Rosja będą miały o niebo tańszą produkcję i niestety Europa stanie się kompletnie nie konkurencyjna.Oczywiste jest,że produkcja i utylizacja ognie elektrycznch,to żadna ekologia.Tyle,że dotychczasowe koncerny paliwowe,będą musiały szybko,nie co zmienić profil produkcji,aby przetrwać zmiany i zarabiać nadal krocie.A my w naszym chłodnym klimacie,będziemy targać z 10 akumulatorów do chałupy,by nie zamarzły.Co fajne dla Francuza nie koniecznie musi być okey dla nas. Ale napewno te zmiany nas nie miną.

odpowiedz

4
1
~elektryk 2011-04-04 (11:36) 3 lata 19 dni 9 godzin i 55 minut temu

Nowoczesnej elektrownie węglowe sa ekologiczniejsze niz atomowe. O tym wie kazdy kto cokolwiek wie na ten temat. Radzilbym mediom sprawe traktowac obiektywnie. Chyba ze jest jakas kasa za "informowanie" i propagowanie elektrowni jadrowych..?? To wtedy rozumiem. Pozdrawiam

odpowiedz

4
1
~eko 2011-04-04 (12:10) 3 lata 19 dni 9 godzin i 21 minut temu

BZDURY !!!!
Od kilku lat już się nie mówi o efekcie cieplarnianym , ale o zmianach klimatycznych, CYKLICZNYCH na naszej planecie. Bez znaczenia jest, czy jeździmy rowerami, czy parowozami opalanymi wyłącznie węglem. Panie redaktorze, przestań Pan promować tą fałszywą ideologię.

odpowiedz

0
0
~ana 2011-04-04 (11:49) 3 lata 19 dni 9 godzin i 42 minuty temu

A ja jestem nieszczęśliwa
Jestem nieszczęśliwa i muszę żebrać po śmietnikach od kiedy ludzie się wycwanili i nikogo nie mogę oszukać w kasynie

odpowiedz

0
1
~pixel 2011-04-04 (11:03) 3 lata 19 dni 10 godzin i 28 minut temu

Ni przypiął ni przyłatał
Co za głupoty ktoś napisał. Pozostawię bez komentarza bo z głupkiem nie będę polemizował!

odpowiedz

2
0
~ZbigniewDieselek 2011-04-04 (10:32) 3 lata 19 dni 10 godzin i 59 minut temu

Auta elektryczne nadal są nieopłacalne
Za różnicę w cenie auta na benzynę/diesel jest nadal tak wielka, że auta elektryczne są nieopłacalne a jest to jedynie gadżet dla bogatych.

odpowiedz

0
0
~cwaniak 2011-04-04 (09:35) 3 lata 19 dni 11 godzin i 56 minut temu

Nuke atom
Każdy samochód niech ma pod maską swoje źródło energii, mały reaktor jądrowy i po problemie. Powiecie co zrobić z odpadami radioaktywnymi, mianowicie nie na ziemi składować , tylko wysyłać w kosmos, rakieta w jedną strone wypełniona odpadami i tam detonować setki km od ziemi.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

0
1
~jak ? 2011-04-04 (08:48) 3 lata 19 dni 12 godzin i 43 minuty temu

"...użytkowany we Francji emituje CO2 na poziomie zaledwie 11 gramów na kilometr"!
A ile odpadow radioakywnych,rozsypywanych w naturze ? ? ?

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

0
1
~aglad 2011-04-04 (10:06) 3 lata 19 dni 11 godzin i 25 minut temu

Nie CO2 jest najważniejsze
Nie tylko emisję co2 trzeba brać pod uwagę . We Francji trzeba brać pod uwagę emisję szkodliwego promieniowania jądrowego ale najlepiej to pominąć milczeniem. Jak sie okazuje po Japoni nie można jednak tego pominąć.

odpowiedz

2
0
~Lejkowitz 2011-04-04 (09:59) 3 lata 19 dni 11 godzin i 32 minuty temu

Akcyza na prąd
Wprowadzenie elektrycznych samochodów w Polsce może oznaczać ogromną podwyżkę energii elektrycznej. Bo jak to tak, żeby sobie ktoś naładował tanim prądem z gniazdka zamiast kupować benzynę po 5 albo więcej złotych za litr?

odpowiedz

1
0
~qqq 2011-04-04 (09:58) 3 lata 19 dni 11 godzin i 33 minuty temu

Zima - 20 st. C i zobaczymy, czy bez ladowania nocnego odpali
Zobaczymy ile akumulatory wytrzymają. 4 lata eksploatacji ? zobaczymy ile trzeba wydać na ich wymianę, czy to zamknie się w ogóle w kwocie 4 tys. zł ?

odpowiedz

Bądź z nami na bieżąco

  • Kup używane

  • Kup nowe

Kup części

MotoIntegrator

Katalog samochodów - najpopularniejsze modele