Trwa ładowanie...
18-12-2014 13:38

Przyszłość motoryzacji: przezroczyste słupki i „komputerowa” szyba

Przyszłość motoryzacji: przezroczyste słupki i „komputerowa” szybaŹródło: Materiały prasowe
d2gclap
d2gclap

Koncerny motoryzacyjne prześcigają się w innowacjach. Większość z nich polega na przekształcaniu samochodów w komputery albo konsole do gry. Jaguar na przykład pracuje nad przezroczystymi słupkami przednimi i wymianą frontowej szyby na multimedialny ekran.

Założenie projektu jest imponujące. Choć jest on dopiero we wstępnej fazie testów, Jaguar już zdecydował się uchylić rąbka tajemnicy. Zanim przejdziemy do szczegółów, podzielimy się jednak wątpliwościami. Czy starsi kierowcy, nie będący na bieżąco ze smartfonami, wirtualną rzeczywistością i innymi tego typu nowinkami technologicznymi, są w stanie przyswoić tak zaawansowane nowości? Czas pokaże.

Co chce zrobić Jaguar? Odpowiedź jest prosta. Po pierwsze: poprawić bezpieczeństwo. Po drugie: sprawić, by jazda była bardziej komfortowa. Po trzecie wreszcie: dostarczyć kierowcom informacji. Sposobem ma być testowany system. W uproszczeniu polega on na zamianie przedniej szyby auta w ekran HUD (Head-up Display). Taki ekran pozwala na wyświetlanie na nim informacji. Ale nie w taki sposób, żeby zakłócały one skupienie, lecz wręcz odwrotnie, wzmacniały je.

Na ekranie, który zajmie całą szybę, nie będą już wyświetlane strzałki i grafiki drogi, które pomagają trafić np. we właściwy zjazd na autostradzie, ale... wirtualny samochód. Ten samochód ma być przewodnikiem. Wystarczy będzie za nim jechać, by nie zboczyć z drogi. Jaguar zapewnia, że obserwowanie takiego nieprawdziwego auta jest naturalne i nie sprawia, że kierowca nie zwraca uwagi na inne istotne szczegóły.

d2gclap

Jeszcze bardziej imponujący jest towarzyszący temu pierwszemu projekt wirtualnych słupków. Są one przyczyną całego mnóstwa przykrych zdarzeń drogowych – przede wszystkim kolizji i potrąceń – ponieważ ograniczają pole widzenia. Zwłaszcza podczas skręcania zasłaniają kluczowy fragment drogi (nawet jeśli są wąskie). Jaguar zdaje sobie sprawę z tego, że zrezygnować z nich się nie da. W firmie postanowiono więc wyposażyć słupki w kamery, z których obraz w czasie rzeczywistym wyświetlany jest po wewnętrznej stronie słupków. Efekt jest taki, jakby słupków w ogóle nie było.

Co więcej, funkcjonalność tych przezroczystych słupków da się połączyć z funkcjonalnością przedniej szyby zamienionej w ekran HUD. W momencie zagrożenia (czyli na przykład wtargnięcia pieszego) ekran może ostrzec kierowcę, że zanosi się na nieszczęście. Sam kierowca będzie zaś lepiej widział pieszego, właśnie dzięki przeziernym (wirtualnie) słupkom.

(fot. Materiały prasowe)
Źródło: (fot. Materiały prasowe)

Funkcjonalność systemu jest praktycznie nieograniczona. Na ekranie HUD, czyli przedniej szybie, mogą być wyświetlane wszelkie potrzebne informacje. A to już dzięki łączności z internetem i funkcji wydawania komend głosowych. Łatwo wyobrazić sobie, że w takim Jaguarze można – przejeżdżając obok kina – dowiedzieć się, czy są jeszcze bilety na konkretny film. Albo jakie są ceny paliwa na mijanej stacji: wyższe czy niższe od tych u konkurencji.

Prace nad systemem będą trwały, jak zapewnia Jaguar. Nie ma na razie żadnych przesłanek, by spekulować, kiedy miałby znaleźć zastosowanie. Wątpliwości, że znajdzie, też nie ma. Odbędzie się to raczej wcześniej, niż później.

MAK/moto.wp.pl

d2gclap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2gclap
Więcej tematów