Trwa ładowanie...
24-02-2016 12:36

Policja testuje nowe, mobilne urządzenia do badania świateł

Policja testuje nowe, mobilne urządzenia do badania światełŹródło: ITS
d1j82pq
d1j82pq

Badania oświetlenia samochodów Polaków przynoszą przerażające rezultaty. Jak się okazuje, ok. 10 proc. reflektorów nadaje się do natychmiastowej wymiany. Instytut Transportu Samochodowego opracował mobilne urządzenie, które jest w stanie skontrolować jakość świateł samochodowych. Testuje je już policja.

Sprawne światła to jeden z głównych elementów decydujących o bezpiecznej jeździe w nocy. Aby umożliwić szybkie, precyzyjne badanie i korektę ustawienia świateł, w ITS opracowano komputerowe urządzenia diagnostyczne, tzw. analizator świateł, który umożliwia dokładny pomiar wszystkich rodzajów świateł w pełnym zakresie. Powstała zarówno wersja warsztatowa, jak i dla służb mundurowych do kontroli w warunkach drogowych.

Badania ITS z wykorzystaniem analizatora, przeprowadzone na próbie 150 przypadkowych pojazdów w ruchu drogowym, pokazały, że większość z nich jeździ z nieprawidłowo ustawionymi światłami, a ok. 10 proc. reflektorów nadaje się do niezwłocznej wymiany. Zdaniem specjalistów z ITS tylko kilka procent pojazdów jeździ z dokładnie ustawionymi światłami, a mniej niż połowa z nich jest w stanie zapewnić minimum oświetlenia określone przepisami. Podczas kontroli autokarów wiozących dzieci na zimowy wypoczynek spotkano się z przypadkami reflektorów, które charakteryzowały się wartościami na poziomie zaledwie 10-40 proc. wymaganego przepisami minimum. Oznacza to, że bezpieczna prędkość poruszania się z takimi światłami w nocy nie przekracza 40-50 km/h. Przy takiej jakości oświetlenia pojazdu kierowca nie może liczyć na to, że odpowiednio wcześnie dostrzeże np. pieszego, nawet ubranego w elementy odblaskowe.

Od jesieni 2015 roku trwa akcja testowania przez policję analizatora świateł w wersji drogowej. Urządzenie takie umożliwiałoby wyrywkową kontrolę poruszających się po drogach samochodów.

Kierowcy, policjanci, a nawet specjaliści nie są wystarczająco świadomi powodów i skutków złej jakości świateł w autach - ostrzega Instytut Transportu Samochodowego. Zbytnim uproszczeniem jest wiązanie jakości świateł tylko z ich ustawieniem. Według ITS wynika to ze skomplikowanej natury oświetlenia oraz właściwości ludzkiego wzroku i sposobu percepcji. Tak zwane ustawienie świateł jest tylko jednym z trzech czynników wpływających na oślepianie i jakość oświetlenia drogi, są to: reflektor, żarówka i ustawienie.

d1j82pq

- Jeżeli chociaż jeden z tych elementów jest nieprawidłowy, to wiązka niewystarczająco oświetla drogę albo oślepia innych jej użytkowników. Jakości świateł nie można ocenić wzrokiem. Wynika to z faktu, że światło z reflektora jest wysyłane w różnych kierunkach, a widzimy je tylko z jednego miejsca. Inaczej odbiera je pieszy, inaczej nadjeżdżający lub poprzedzający kierowca, a zupełnie inaczej kierowca pojazdu, na którym są zainstalowane. Dlatego ocena wzrokowa jest niemiarodajna - tłumaczył specjalista ds. oświetlenia ITS dr inż. Tomasz Targosiński.

Powyższe wnioski zostały także potwierdzone badaniami ankietowymi przeprowadzonymi przez ITS na próbie 500 krajowych kierowców i 120 międzynarodowych ekspertów oświetlenia samochodowego. Większość respondentów nietrafnie ocenia stan świateł swoich pojazdów. Z drugiej strony większość pytanych słusznie podkreśla znaczenie świateł dla bezpieczeństwa i ma poczucie, że stan świateł na drodze jest daleki od zadowalającego.

Instytut podkreśla także, że statystyki wypadków wskazują około dwukrotnie większe ryzyko wypadku podczas podróżowania nocą. W nocy rośnie też ryzyko wypadku śmiertelnego - w co trzynastym wypadku w dzień ginie człowiek, a w nocy - w co czwartym.

ITS uważa, że konieczne są zmiany w podejściu do badania i oceny świateł. Zdaniem specjalistów kontrola świateł powinna być wykonywana także w warunkach drogowych z wykorzystaniem urządzeń pozwalających obiektywnie i całościowo ocenić ich jakość. Jest to szczególnie istotne ze względu na wprowadzane nowe technologie świateł (LED-owe, laserowe, adaptacyjne), które są znacznie bardziej skomplikowane niż dotychczasowe, a także wymagają regulacji i okresowego sprawdzania.

tb/

d1j82pq
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1j82pq
Więcej tematów