Trwa ładowanie...
opony
18-01-2017 15:41

Opony przyszłości wedlug Goodyear

Opony przyszłości wedlug GoodyearŹródło: Goodyear
d3ubtch
d3ubtch

Pierwsze koła były z kamienia, później nadeszła era drewna. Jednak wraz z rozwojem motoryzacji rozpoczęła się walka o przyczepność i zaczęto stosować obręcze z materiałów elastycznych, a ponad 100 lat temu opatentowano opony pneumatyczne. Od tego czasu kolejnymi krokami rozwoju było wprowadzenie opon bezdętkowych, a następnie z bieżnikiem asymetrycznym. Co czeka nas w niedalekiej przyszłości?

Babcia mówiła, obyś żył w ciekawych czasach. Ciekawszych w branży motoryzacyjnej nie można sobie wymyślić. Samochody na prąd, jazda autonomiczna, nawigacje, systemy elektroniczne i cała masa nikomu niepotrzebnych gadżetów stają się naszą rzeczywistością.

Całej tej rewolucji technologicznej towarzyszą rosnące oczekiwania klientów, które każda firma chce zaspokoić. Jak odnajdują się w tym firmy produkujące podzespoły do takich właśnie samochodów? Doskonałym przykładem na innowacyjną działalność jest firma Goodyear, która pracuje nad rozwiązaniami, które niebawem zrewolucjonizują transport i przyczynią się do zwiększenia bezpieczeństwa oferowanego przez pojazdy autonomiczne.

Przełomowym momentem branży oponiarskiej jest prezentacja koncepcyjnej opony sferycznej Goodyear Eagle-360. Opona nieco wyprzedza swoje czasy, ponieważ nie ma jeszcze pojazdu, w którym mogłaby być zastosowana. Wydrukowano ją za pomocą techniki druku trójwymiarowego i jest zbudowana z kilku warstw odpowiedzialnych za przyczepność i wzmocnienie konstrukcji. Ze względu na to, że opona Eagle-360 nie ma punktów mocowania, wymaga osadzenia w polu magnetycznym wytworzonym przez pojazd. Jak na razie takiego auta nie ma. Szkoda.

Zgromadzone w oponie sensory mają możliwość komunikowania się zarówno z pojazdem, jak i z nawierzchnią, dzięki czemu opona ma gwarantować wysoki poziom bezpieczeństwa. Możliwa ma być także wymiana informacji pomiędzy innymi pojazdami. Oznacza to, że auto mijane w przeciwka może ostrzec nasz pojazd o utrudnieniach lub przeszkodach na drodze. Oprócz kształtu, Eagle-360 różni się od standardowej opony także rodzajem zastosowanego bieżnika. Aktywny system elastycznych łączników umieszczonych w rowkach bieżnika odpowiadają za dopasowywanie się warstwy zewnętrznej do warunków panujących na drodze.

d3ubtch

W czasie, gdy nawierzchnia jest mokra, najgłębsze obszary bieżnika zostały zaprojektowane tak, aby przyjąć odrobinę wody i nieco spłycić rowek bieżnika, dzięki czemu woda łatwiej ma być odprowadzana za pomocą siły odśrodkowej.

Dodatkowo woda „przyjęta” przez oponę ma sprawiać, że bieżnik staje się nieco bardziej elastyczny, a w czasie jazdy po suchym asfalcie, opona ma zachowywać większą sztywność. Brzmi jak przyszłość? Owszem.

Kontrola w 360 stopniach

Ze względu na kulisty kształt opona Eagle-360 zapewnia większą powierzchnię styku koła z nawierzchnią. Dodatkowo, nowatorska opona ma ułatwiać pokonywanie zakrętów, dzięki temu że zmienia kierunek ruchu dokładnie o taki kąt, jaki jest potrzebny do pokonanie danego zakrętu. I to bez przeciążenia.

Projektanci opony Goodyear Eagle-360 opracowali to rozwiązanie z myślą o wprowadzenia zupełnie nowego stylu jazdy. Każe z kół skręca niezależnie, co sprawia, że ryzyko poślizgu jest prawie wyeliminowane, a wyprzedzanie czy pokonywanie slalomu odbywa się bez przechyłów nadwozia. Zatem odpada problem z balansowaniem masą auta i generowaniem przechyłów karoserii, co może mieć ogromne znaczenie zwłaszcza w dużych i ciężkich pojazdach transportowych.

d3ubtch

Znaczące wydłużenie żywotności

Z racji tego, że opona ma kształt kuli i czujniki zużycia bieżnika, może w czasie rzeczywistym przestawiać się na korzystanie z innej części jej powierzchni. Poprzez brak zawieszenia nie ma też problemu z przenoszeniem drgań na nadwozie, co znacząco podnosi komfort jazdy.

Parkowanie

Opony w kształcie kuli sterowane magnetycznie wpłyną także na ogromną oszczędność przestrzeni potrzebnej do zaparkowania auta. Ruch pojazdu może odbywać się w każdym kierunku bez konieczności wykonywania nawrotów. Do wszelkich manewrów wystarczy tylko o kilka centymetrów miejsca więcej niż zajmuje auto. Samo odstawienie pojazdu na miejsce postojowe będzie mogło odbywać się zupełnie bez udziału kierowcy, a o wolnym miejscu na parkingu poinformują nas inne pojazdy.

IntelliGrip – opona 2.0

Eagle-360 to nie jedyna innowacja, która została ostatnio zaprezentowane przez firmę Goodyear. Rozwiązanie, które może trafić na drogi znacznie wcześniej, niż koncepcja opony sferycznej, to IntelliGrip. To opona stworzona specjalnie do pojazdów autonomicznych. Zastosowana w niej technologia ma zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa dla kierowców i pieszych.

(fot. Goodyear)
Źródło: (fot. Goodyear)

Dzięki temu, że opona to jedyny element pojazdów, który ma fizyczny kontakt z nawierzchnią drogi, więc informacje przez nią zebrane są kluczowe dla inteligentnych samochodów. Co ciekawe, opony IntellGrip mogą zostać zastosowane w pojazdach autonomicznych wczesnych generacji.

d3ubtch

Najważniejszym elementem tej opony to system czujników i sensorów, które współpracują z systemami bezpieczeństwa i kontroli, z których korzystają pojazdy autonomiczne. Dodatkowo układy zainstalowane w oponie mogą także kontaktować się z systemami miejskimi, które w przyszłości będą regulować i monitorować ruch w miastach i na trasach szybkiego ruchu.

Kiedy na rynku?

To rozwiązanie ma znaczne większe szanse na wejścia do seryjnej produkcji i powszechnego używania niż Eagle-360, ponieważ jest zbliżona technologiczne do obecnie produkowanych opon, ale jest znaczenie bardziej zaawansowana technologicznie. Sam fakt, ze opona może komunikować się z otoczeniem i informować o znacznie większej liczbie informacji niż poziom ciśnienia powietrza.

Opona IntelliGrip przekaże do komputera pokładowego dane o rodzaju nawierzchni, wilgotności, a także o zużyciu bieżnika opony. A wszystko dzięki mikrochipom firmy Huf. To znacznie ułatwi reakcje systemów bezpieczeństwa na zagrożenie, bo będą miały o wiele więcej informacji.

Tak zaawansowane technologiczne opony będą miały wpływ na prędkość auta, ponieważ jeśli warunki atmosferyczne, czy stan opony będzie groził wydłużeniu drogi hamowania, to ograniczy prędkość pojazdu.

I kto powiedział, że opona to tylko czarny kawałek gumy?

Jakub Tujaka Moto.WP.pl

d3ubtch
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3ubtch
Więcej tematów