Trwa ładowanie...

Egzamin na prawo jazdy: takie same pytania dla wszystkich

Egzamin na prawo jazdy: takie same pytania dla wszystkichŹródło: PAP/Rafał Guz
d2vk7t9
d2vk7t9

Zmiany w teoretycznym egzaminie na prawo jazdy, które weszły w życie w styczniu 2013 roku, wprowadziły ogromne zamieszanie i wyraźnie utrudniły zdobycie upragnionego dokumentu. Teraz resort transportu przygotowuje kolejną rewolucję. W 2014 roku zamiast dwóch powstanie jeden system i jedna baza pytań do egzaminów na prawo jazdy.

W połowie stycznia weszła w życie nowela ustawy o kierujących pojazdami, która wprowadziła m.in. nowe kategorie prawa jazdy, nowy system egzaminów oraz elektroniczny obieg dokumentów. Po wprowadzeniu nowych przepisów do 49 Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego zgłasza się mniej chętnych na egzamin na prawo jazdy według nowych zasad; większość kandydatów nie daje sobie rady z częścią teoretyczną. Dlaczego? System dla WORD-ów przygotowywały dwie firmy: Instytut Transportu Samochodowego (ITS) z firmą Sygnity oraz Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (PWPW). One także ułożyły pytania, z którymi muszą poradzić sobie kandydaci na kierowców. Problem jednak w tym, że pytań nie zdążyły sprawdzić ani WORD-y, ani strona ministerialna. Wiele z nich było źle sformułowanych lub po prostu dotyczyło zagadnień zupełnie niepotrzebnych kierowcy, jak na przykład pytanie o dokładne wymiary tablicy rejestracyjnej.

To jednak nie koniec kłopotów, z jakimi borykają się kandydaci na kierowców. Wyłącznie Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych wytwarza prawa jazdy i ma dostęp do systemu teleinformatycznego starostw. Po zmianie przepisów PWPW podpisała umowy tylko z niektórymi WORD-ami. W konsekwencji pozostała część ośrodków nie ma dostępu do systemu w starostwach, gdyż wybrały system egzaminowania przygotowany przez ITS. Problem polega na tym, że systemy te nie są ze sobą kompatybilne, toteż w ośrodkach, które zdecydowały się na ofertę ITS-u, nie można zrealizować elektronicznego obiegu dokumentów, który jest wymagany nowymi przepisami.
Teraz powstał plan ujednolicenia systemu oraz bazy pytań egzaminacyjnych w ośrodkach ruchu drogowego. - Do 23 września powstanie konsorcjum ITS i PWPW, które w całym kraju obsłuży proces egzaminowania kierowców w oparciu o system teleinformatyczny PWPW oraz bazę pytań ujednoliconą przez ITS i zweryfikowaną przez ekspertów MTBiGM - poinformował zastępca rzecznika prasowego PWPW Marcin Kaleta.

W najbliższych dniach PWPW i ITS uzgodnią harmonogram migracji WORD-ów z systemu dotychczas utrzymywanego przez ITS do systemu PWPW. Zmiany mają zostać wdrożone do końca listopada 2013 roku, tak aby od przyszłego roku wszystkie Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego mogły przeprowadzać egzamin na prawo jazdy z wykorzystaniem jednolitego systemu teleinformatycznego oraz jednolitej bazy pytań egzaminacyjnych. Ta ostatnia ma być zatwierdzona przez resort transportu.

Nowy system ma być połączony z systemem wydawania uprawnień do kierowania funkcjonującym w starostwach na terenie kraju. W ten sposób połączone systemy zapewnią w pełni elektroniczny obieg informacji.

d2vk7t9

Znowelizowana ustawa o kierujących pojazdami wprowadziła zmiany przede wszystkim w części teoretycznej egzaminu na prawo jazdy. By uzyskać prawo jazdy kategorii B, zamiast 18 pytań wylosowanych z puli ok. 500 - jak dotąd - egzaminowany musi odpowiadać na 32 pytania z puli ok. 3 tys. pytań. Przyszły kierowca, odpowiadając na pierwsze 20 pytań - ma 20 sekund na przeczytanie każdego z nich i 15 sekund na odpowiedź. Na przeczytanie i udzielenie odpowiedzi na każde z kolejnych 12 pytań specjalistycznych osoba egzaminowana ma 50 sekund. Suma punktów możliwych do uzyskania w części teoretycznej egzaminu wynosi 74. Pozytywny wynik uzyskuje się w przypadku otrzymania co najmniej 68 punktów. Egzamin teoretyczny - tak jak wcześniej - trwa 25 minut.

Źródło: PAP

tb, moto.wp.pl

d2vk7t9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2vk7t9
Więcej tematów