Trwa ładowanie...
wiadomości
28-04-2016 18:25

Czy Niemcy zrezygnują z wprowadzenia myta od samochodów osobowych?

Czy Niemcy zrezygnują z wprowadzenia myta od samochodów osobowych?Źródło: mat. prasowy
d3ubtch
d3ubtch

W piśmie do władz w Berlinie Komisja Europejska zaapelowała, by nie wprowadzano systemu, który dyskryminuje kierowców z innych państw.

"Komisja zwróciła się do Niemiec, aby nie wprowadzały systemu zwalniającego w praktyce samochody osobowe zarejestrowane w Niemczech - i tylko te - z opłat drogowych" - poinformowała w czwartkowym komunikacie Komisja Europejska.

Zdaniem KE niemieckie przepisy mogą pośrednio dyskryminować kierowców ze względu na przynależność państwową. Berlin ma teraz dwa miesiące na przekazanie do Brukseli informacji dotyczących rozwiązania tego problemu. Jeśli tego nie uczyni, KE może zaskarżyć Niemcy do Trybunału Sprawiedliwości UE.

W 2015 roku Niemcy przyjęły ustawę wprowadzającą myto dla wszystkich kierowców samochodów osobowych i pojazdów kempingowych korzystających z niemieckich autostrad i dróg krajowych. Kierowcy pojazdów zarejestrowanych w Niemczech mieli dostać pełną rekompensatę poniesionych w związku z tym kosztów, poprzez obniżkę podatku od pojazdów drogowych. Jednak wejście w życie tych przepisów zawieszono ze względu na zastrzeżenia Komisji Europejskiej, która od początku wskazywała, że niemiecka ustawa nie jest zgodna z unijnym prawem, bo dyskryminuje kierowców ze względu na narodowość.

d3ubtch

KE zaznacza jednocześnie, że nie sprzeciwia się samym opłatom drogowym, które obowiązują w wielu państwach unijnych. Regulacje zgodne z prawem obowiązują m.in. w Austrii, Belgii, Słowenii i na Węgrzech.

O opinii Komisji Europejskiej pisaliśmy w marcu: KE zaostrza kurs wobec Niemiec ws. opłat za autostrady

W ocenie KE proponowane w Niemczech rozwiązanie, rekompensujące kierowcom pojazdów zarejestrowanych w tym kraju opłaty drogowe poprzez obniżkę podatku od pojazdów, prowadzi de facto do zwolnienia ich z uiszczania nowej opłaty. "Komisja uważa, że to rozwiązanie dyskryminuje kierowców z innych krajów członkowskich z dwóch powodów. Po pierwsze, tylko Niemcy nie będą uiszczać opłaty drogowej, bo ich podatek od pojazdów będzie zmniejszony o dokładnie tyle, ile wynosi opłata drogowa. Po drugie, koszt winiety krótkoterminowej, z jakiej zazwyczaj korzystają zagraniczni kierowcy, jest nieproporcjonalnie wysoki" - oświadczyła KE w komunikacie.

Wskazała też, że mimo regularnych kontaktów z władzami Niemiec od listopada 2014 roku oraz wielu propozycji KE, wątpliwości co do nowego niemieckiego systemu nie zostały wyjaśnione. Pierwszy etap postępowania o naruszenie unijnego prawa przez Niemcy Komisja rozpoczęła 18 czerwca 2015 roku. Decyzja o wysłaniu do Berlina tzw. uzasadnionej opinii to drugi etap tej procedury.

d3ubtch

Jak dodaje "Rzeczpospolita" w czwartek KE wysłała także pierwsze upomnienie dla Wielkiej Brytanii w związku z wprowadzeniem w tym kraju winiety drogowej dla samochodów ciężarowych w kwietniu 2014 roku. Zdaniem KE rozwiązanie to dyskryminuje spedytorów, którzy nie pochodzą z Wielkiej Brytanii. Władze w Londynie mają dwa miesiące na przesłanie do Brukseli wyjaśnień w tej sprawie. Brytyjskim właścicielom ciężarówek rekompensuje się opłatę drogową, podobnie jak w Niemczech.

JS, Źródło: Rzeczpospolita

d3ubtch
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3ubtch
Więcej tematów