Trwa ładowanie...
18-06-2014 12:19

Seat Ibiza w sporcie

Seat Ibiza w sporcieŹródło: Materiały prasowe
d1zmj1z
d1zmj1z

Obchodzący 30-lecie Seat Ibiza zapisał się również w historii sportów samochodowych. Model ten brał udział w wielu konkurencjach, zwłaszcza rajdowych, zdobywając cenne tytuły i wyróżniania. Ibiza Kit Car wygrała m.in. Mistrzostwa Świata w latach 1996, 1997 i 1998 w kategorii samochodów z silnikiem 2-litrowym.

Pierwsza generacja (1985-1988)
Zespół Seat Sport powstał rok po debiucie Ibizy I generacji. Tuż po jego powołaniu zbudowano dwa modele: Seat Ibiza Copa na Rajdowe Mistrzostwa Hiszpanii na asfalcie i Ibiza Bimotor na drogi żwirowe. Rozwiązania wersji Bimotor pozwoliły mu konkurować z bardziej wydajnymi autami. Dwa silniki - jeden z przodu, drugi z tyłu - napędzały obie osie i zwiększyły moc samochodu ze 140 do aż 280 KM. Dzięki nim, kierowca Josep María Serviá mógł wygrywać kolejne rajdy.

Druga generacja (1994-1999)
Ibiza wróciła do zawodów w 1994 roku. W wersji 2.0 GTI służyła jako podstawa auta, które startowało w Rajdowych Mistrzostwach Hiszpanii, a w 1995 roku – także w Mistrzostwach Świata. Sukces przyszedł bardzo szybko. Trzecie miejsce w Rajdzie Portugalii i zwycięstwo w Grecji w swojej klasie pozwoliło poważnie myśleć o przyszłych startach w grupie aut 2-litrowych.

(fot. Materiały prasowe)
Źródło: (fot. Materiały prasowe)

Seat opracował także model Ibiza Kit Car, który w 1996 roku, po wygranej w Portugalii i kilku wyróżnieniach na podium, zdobył dla marki tytuł Mistrza Świata w kategorii aut 2-litrowych. To tylko zachęciło do dalszych działań. W następnym roku Seat skonstruował nowe auto - Ibizę Kit Car EVO 2 - i ponownie sięgnął po mistrzostwo. Pomimo wyczerpującej walki i coraz większej konkurencji, Ibiza nadal odnosiła sukcesy i wkrótce wygrała także mistrzostwa w 1998 roku. Seat wygrywał swoją klasę w Rajdowych Mistrzostwach Świata 3 lata pod rząd, a Ibiza przyczniła się do wzrostu popularności marki.

(fot. Materiały prasowe)
Źródło: (fot. Materiały prasowe)

Powrót na tor
W ostatnich latach Seat zdecydował się przenieść na wyścigi na torach. Z tego zadania doskonale wywiązuje się model Leon, któremu marka zawdzięcza wiele sukcesów – wersja tego auta z silnikiem Diesla wystartowała m.in. w wyścigach samochodów turystycznych. Mimo to powstało jeszcze kilka rajdowych wersji Ibizy. W 2002 roku specjalna odmiana jej III generacji startowała w holenderskich 24-godzinnych wyścigach.

W 2011 roku światło dzienne ujrzała Ibiza SC Trophy, powstała na bazie Cupry. Model zbudowano z przeznaczeniem na tor wyścigowy i wyposażono w 180-konny silnik oraz 7-stopniową skrzynię DSG. W aucie zmodyfikowano także wał korbowy oraz umocniono i obniżono wagę zawieszenia. Wszystko to sprzyja lepszym osiągom, bezpieczeństwu i gwarantuje lepsze prowadzenie.

d1zmj1z
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1zmj1z
Więcej tematów