Trwa ładowanie...
27-05-2015 16:08

Renault świętuje 50 lat modelu 16

Renault świętuje 50 lat modelu 16Źródło: Materiały prasowe
d3ubtch
d3ubtch

Historia „rodzinnych samochodów” Renault rozpoczyna się 50 lat temu we Francji, w okresie 30-letniego powojennego boomu gospodarczego. Na początku 1965 roku na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie producent wprowadził zupełnie nowy, innowacyjny produkt: model Renault 16.

Hatchback ten prezentował sylwetkę nowego typu: dwubryłowa karoseria z tylną klapą ułatwiającą dostęp do bagażnika. 16 to połączenie wymiaru praktycznego z elegancką 6-okienną linią – to prawdziwy samochód rodzinny, który powstał w myśl przepisu będącego podstawą sukcesu samochodu miejskiego Renault 4.

Projekt był ambitny: stworzyć następcę modelu Frégate, ale – według Pierre'a Dreyfusa, prezesa firmy Renault w latach 1955–1975 – odróżniając się od konkurencji. Tak z kresek nakreślonych ołówkiem Gastona Jucheta zrodziło się Renault 16. Pomimo zadeklarowanego nonkonformizmu Dreyfus zatwierdza projekt auta i zapewnia, że będzie to samochód dla rodzin, które pociąga nowoczesność.

"Szesnastka" oferowała dużą uniwersalność użytkowania. Bagażnik dysponował czterema ustawieniami, jego pojemność mogła wynosić od 346 do 1200 l za sprawą tylnej kanapy, którą dało się przesunąć, złożyć lub wyjąć. Każdy z foteli można było dostosować w zależności od potrzeby: montaż fotelika dziecięcego, pozycja spoczynkowa, a nawet sypialnia – dzięki dwóm w pełni rozkładanym fotelom przednim.

d3ubtch

Model Renault 16 wyróżniał się wówczas parametrami technicznymi, które cechowała nowoczesność i awangarda. Wyjątkową ergonomię jazdy zapewniało podwozie z rzadko spotykanym wówczas w tym segmencie napędem na przednią oś oraz z silnikiem montowanym w pozycji centralnej z przodu pojazdu. Jednostki napędowe oraz skrzynie biegów i głowice wykonywane były z ciśnieniowych odlewów aluminiowych. Od 1968 roku wersja TS (Tourisme Sportif) wprowadziła wiele innowacyjnych rozwiązań w wyposażeniu standardowym, w tym ogrzewaną tylną szybę, dodatkowe reflektory halogenowe oraz dwubiegowe wycieraczki z czterema dyszami spryskiwaczy, a także lusterko wsteczne z możliwością regulacji dzień/noc. W 1969 roku w ofercie znalazły się nie tylko światła cofania, ale też elektryczne szyby przednie, elektrycznie otwierany dach i skórzana tapicerka. Bogate wyposażenie Renault 16 nadawało mu wartości. Samochód ten sprawiał, że jego właściciele doświadczali nowego stylu życia motoryzacyjnego.

Podczas prezentacji na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 1965 roku model zaskoczył ekscentrycznym stylem i szybko przekonał do siebie zwiedzających, stanowiąc odpowiedź na ich oczekiwania. To wyzwanie przemysłowe zostało uhonorowane nagrodą Samochodu Roku 1966 – było to tym większe osiągnięcie, że pojazd ten pokonał w konkursie model Rolls-Royce Silver Shadow.

Od roku 1973 aż do przejścia na emeryturę w roku 1980 Renault 16 w wersji TX produkowano z silnikiem o pojemności 1647 cm3 i mocy 93 KM oraz z 5-biegową skrzynią biegów, dzięki czemu pojazd zdolny był do rozwijania maksymalnej prędkości 175 km/h. Wersja ta wyposażona była w centralny zamek i chowane pasy bezpieczeństwa – dwa innowacyjne w tym czasie rozwiązania, mające wpływ na poprawę jakości życia właścicieli tego auta.

W trakcie swojej kariery model Renault 16 został wyprodukowany w liczbie 1 851 502 egzemplarzy – głównie w fabryce w Sandouville (Normandia), wybudowanej na potrzeby tego właśnie modelu.

mp, moto.wp.pl

d3ubtch
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3ubtch
Więcej tematów