Trwa ładowanie...
07-07-2016 10:56

Lexus RX: historia prekursora crossoverów klasy premium

Lexus RX: historia prekursora crossoverów klasy premiumŹródło: zdjęcie producenta
d7lm3if
d7lm3if

Lexus RX to najpopularniejszy samochód japońskiej marki, który debiutując przed niemal 20 laty utworzył nową kategorię - crossoverów klasy premium. Jak wyglądała historia tego modelu?

Decyzję o stworzeniu samochodu łączącego komfort użytkowania z terenowym charakterem podjęto na rok przed premierą Toyoty RAV4, czyli w 1993 r. Projekt był gotowy dwa lata później, zaś w 1997 r. rozpoczęły się próby drogowe. Jeszcze w tym samym roku na rynek japoński trafiła Toyota Harrier - wówczas w Kraju Kwitnącej Wiśni wszystkie Lexusy były sprzedawane pod marką macierzystego koncernu. W marcu 1998 r. rozpoczęła się sprzedaż na rynkach światowych, już jako Lexusa RX 300 (Radiant Crossover).

Auto o samonośnym nadwoziu zbudowano w oparciu o zmodyfikowaną, wzmocnioną i podniesioną platformę Camry. Prześwit 185 mm zapewniał, że po zjechaniu z asfaltu auto nie będzie bezradne. Obszerna kabina oferowała wysoką pozycję w fotelach i możliwość przechodzenia między przednimi siedzeniami. Pojazd dostępny był w trzech wariantach napędu – z czterocylindrowym silnikiem 2,2 o mocy 140 KM napędzającym koła przedniej osi (tylko na rynek japoński) oraz z trzylitrową, 220-konną jednostką V6 i napędem na przednie lub cztery koła.

Lexus RX zrobił sporą furorę na rynku, stając się najczęściej kupowanym modelem marki, odpowiedzialnym za połowę sprzedaży wszystkich jej modeli. W 2000 r. 140-konny silnik zastąpiono 160-konnym o pojemności 2,4 l, wzbogacając słabszą wersję pojazdu o opcję 4x4. Jednocześnie rozpoczęto sprzedaż auta w Europie, oferując trzylitrowy model RX 300 z napędem na cztery koła. W ciągu pięciu lat na całym świecie sprzedano 370 000 RX, tymczasem na rynku pojawiły się podobne auta konkurentów, zachęconych sukcesem modelu.

W lutym 2005 zaprezentowano drugą generację RX-a o nowej stylistyce i bardziej aerodynamicznej karoserii, odznaczającej się współczynnikiem oporu powietrza Cx zmniejszonym z 0,36 do 0,35. W wersji z 3-litrowym silnikiem V6 czterobiegową przekładnię automatyczną zastąpiono pięciobiegową, a w najlepiej wyposażonych autach z napędem 4x4 dodano elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne. Na rynek amerykański przygotowano model RX 330 z silnikiem V6 3,3 l o mocy 230 KM.

d7lm3if

W marcu 2005 r. wprowadzono wersję RX z napędem hybrydowym. Koła przedniej osi napędzała jednostka z benzynowym silnikiem V6 3,3 l (211 KM) i silnikiem elektrycznym (167 KM), a koła tylne silnik elektryczny o mocy 68 KM. Sterowany przez komputer system 4x4 "E-Four" zapewniał podział momentu obrotowego między obie osie dostosowany do warunków jazdy. Łączna moc napędu, wynosząca 272 KM, odpowiadała mocy czterolitrowego silnika V8, dlatego model zyskał oznaczenie RX 400h. W styczniu 2006 Lexusa RX 300 zastąpiono modelem RX 350, z mocniejszym, ale bardziej oszczędnym silnikiem o pojemności skokowej 3,5 litra i układem zmiennych faz rozrządu Dual VVT-i.

Podczas wystawy Tokyo Auto Show 2007 zadebiutował samochód koncepcyjny LF-Xh (Lexus Future-Crossover hybrid), stanowiący zapowiedź trzeciej generacji RX, która trafiła na rynek niecałe dwa lata później. Nowy RX wyróżniał się śmiałą stylistyką L-finesse, był też nieco większy i bardziej pakowny. Najchętniej kupowana w Europie wersja hybrydowa zyskała mocniejszy napęd z pracującą w cyklu Atkinsona, 249-konną odmianą 3,5-litrowego silnika V6 z RX 350 i dwoma silnikami elektrycznymi o mocach 167 i 68 KM. Łączna moc napędu hybrydowego, 299 KM, odpowiada 4,5-litrowemu, benzynowemu V8, stąd oznaczenie RX 450h. Mimo większej mocy, zużycie paliwa udało się zmniejszyć do 6,4 l na 100 km. Po trzech latach od premiery przeprowadzono facelifting, dzięki któremu auto zyskało charakterystyczny grill chłodnicy w kształcie klepsydry.

W 2015 r. zaprezentowano Lexusa RX czwartej generacji. Auto jest dostępne w dwóch wariantach silnikowych. Sercem wersji 200t o napędzie konwencjonalnym jest 238-konny, turbodoładowany, czterocylindrowy silnik benzynowy 2,0 o zmiennym cyklu pracy, współpracujący z sześciostopniową, automatyczną skrzynią biegów. Drugą odmianą jest hybryda o mocy 313 KM, która zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 7,7 s przy katalogowym zużyciu paliwa na poziomie 5,3 l/100 km.

Źródło: Lexus

d7lm3if

ll

d7lm3if
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d7lm3if
Więcej tematów