Historia Ursusa, cz. 1

2012.01.06 00:01 wp.pl 20opinii
a a a
fot. zdjęcie producenta

Najdłużej działająca polska firma motoryzacyjna unowocześniła nasze rolnictwo i wspierała wojsko, a zrodziła się z niespełnionych marzeń siedmiu dziewcząt.

W 1893r. trzej inżynierowie: Ludwik Rossman, Kazimierz Matecki, Emil Schönfeld, wraz z czterema przedsiębiorcami: Stanisławem Rostkowskim, Aleksandrem Radzikowskim, Karolem Strassburgerem i Ludwikiem Fijałkowskim z oszczędności posagowych swoich siedmiu córek założyli w Warszawie przy ul. Siennej 15 przedsiębiorstwo o nazwie Towarzystwo Udziałowe Specyalnej Fabryki Armatur. Firma, której pierwszym dyrektorem został Ludwik Rossman, produkowała m.in. armaturę dla przemysłu cukrowniczego, spożywczego i gorzelniczego. Na swoich wyrobach biła znak „P7P”, który należało czytać jako „Posag 7 Panien”.

Dziewięć lat po utworzeniu zakładu akcjonariusze podjęli decyzję o rozszerzeniu produkowanego asortymentu o silniki spalinowe. Firmie potrzebna była jednak nowa, kojarząca się z mocą nazwa. Na wybór tej, którą znamy do dziś wpłynęła fascynacja powieścią „Quo Vadis”, która w latach 1895-96 była drukowana w odcinkach przez Warszawską Gazetę Polską. Pierwszym silnikiem Ursusa była dwusuwowa, jednocylindrowa jednostka z zapłonem gruszkowym o mocy 5 KM wzorowany na szwedzkim Bolinderze.

(fot. Materiały prasowe)
W roku 1913 fabryka, będąc w pełnym rozkwicie, stała się głównym producentem silników spalinowych w Królestwie Polskim i jedynym ich dostawcą do Cesarstwa Rosji. Do wybuchu I wojny światowej w 1914r. wyprodukowano ogółem 6000 silników różnych typów o mocach od 5 do 450 KM, a w oferowanym asortymencie poważne miejsce miały przewoźne silniki dla rolnictwa – tzw. lokomobile. Produkowano w tym czasie szeroki wachlarz silników na paliwa ciężkie i spirytus, średnioprężne silniki dwu- i czterosuwowe o mocy do 60 KM, silniki na gaz ssany o mocy do 70 KM oparte na licencji Fielding und Platt, wysokoprężne silniki Diesla początkowo o mocach do 80 KM, poszerzając następnie asortyment o silniki o mocach do 450 KM przeznaczonych głownie dla elektrowni.

W 1915r. armia rosyjska, wycofując się z Polski, zniszczyła zakład i wywiozła część maszyn w głąb Rosji. Mimo zniszczeń fabryka szybko odrodziła się i po wojnie nadal produkowała silniki spalinowe o coraz większych mocach. Już w latach 1916-1918 pod kierownictwem polskiego konstruktora prof. Kazimierza Taylora podjęto próbę skonstruowania pierwszego krajowego ciągnika. Zadanie zakończono wykonaniem jednego prototypu. Pierwsza maszyna, której można było nadać miano ciągnika, zjechała z taśmy montażowej dopiero w 1922 r.

Wielki powrót aut z przeszłości! Sprawdź ceny Syreny!

Polub moto.wp.pl na Facebooku

oceń
tak 30 100%
nie 0 0%

Przeczytaj na forum: Zmieniać opony na letnie?


Opinie (20)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

2
0
~niepoprawny 2012-01-15 (10:24) 2 lata 3 miesiące 8 dni 8 godzin i 33 minuty temu

Nie płaczmy. Znak czasów. Z rynku zniknie niebawem Saab, a Kia nie mająca związków histrorycznych z tą dziedziną - ma się całkiem nieżle, że nie wspomnę o Hyundai'u. Zapewne za lat kilka zobaczymy marki Made in China, które zadziwią świat tradycyjnej motoryzacji. Jesteśmy "starym kontynentem" z gospodarką zanurzoną w "zielonej zupie", ostatnio spod znaku Kyoto (co za ironia !!). Nawet w dziedzinie wiatraków, bliżej Europie do tradycyjnych krajobrazów sprzed lat, niż do wykorzystania współczesnej wiedzy inżynieryjnej.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

5
0
~ja mci to 2013-01-17 (22:40) 1 rok 3 miesiące 5 dni 20 godzin i 17 minut temu

Zauważyliście?? Dopóki kierowali zakładami inżynierowie to produkcja rozwijała się i notowano sukcesy!! Kiedy po wojnie dyrektorować zaczęli partyjni i politycy - szlag wszystko trafił...

odpowiedz

11
1
~w4u w 2012-01-09 (07:32) 2 lata 3 miesiące 14 dni 11 godzin i 25 minut temu

To nie ta sama firma. To już tylko prawo do marki...

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

11
1
~wnuk 2012-01-06 (09:30) 2 lata 3 miesiące 17 dni 9 godzin i 27 minut temu

Moj dziadek pracowal w Ursusie jako tokarz.

odpowiedz

pokaż 7 ukrytych odpowiedzi

1
3
~TheSlaw 2012-01-15 (11:07) 2 lata 3 miesiące 8 dni 7 godzin i 50 minut temu

za teraźniejszość podziękować pannie solidarności i związkowcom typu Wrzodak.

odpowiedz

2
1
~nickccas 2012-01-09 (15:14) 2 lata 3 miesiące 14 dni 3 godziny i 43 minuty temu

zaraz donek&spólka i za nich się weźmie :) więć pewnie historia piękna ale tylko co czasu

odpowiedz

9
0
~ja 2012-01-09 (15:01) 2 lata 3 miesiące 14 dni 3 godziny i 56 minut temu

Były też Stocznia Gdynia 1922 i pierwsza zbudowana motorówka sanitarna "Samarytanka" z 1931 ale dzięki tuskowi już nie ma

odpowiedz

12
0
~Waldek 2012-01-09 (13:04) 2 lata 3 miesiące 14 dni 5 godzin i 53 minuty temu

A teraz od poczatku grudnia 2011 roku Ursusy w Lublinie sie sklada i produkuje. Zaraz szczekacze będą pisac że to tylko znaczek....że wiekszosc to tandeta chinska, że nasze są tylko kołpaki itd. Ale najważniejsze że ruszyła produkcja w pięknym Lublinie,że już teraz pracuje ponad 100 osób, docelowo kolo 500...700 osób ma być zatrudnionych. Co jest bardzo ważne że sama marka URSUS nadal żyje i mam szczerą nadzieje znając potencjał Lublina że tamtejsi inżynierowie bedą wprowadzać coraz to wiecej części polskich, szczególnie że w/w miasto ma bogate doświadczenie w produkcji pojazdów.

odpowiedz

12
4
~batman 2012-01-09 (08:48) 2 lata 3 miesiące 14 dni 10 godzin i 9 minut temu

ale kto okradl piereszy ruskie i sie pytam jak w kraju takim jak Polska mogl dostac 19000 glosow leszek miller agent rosyjski

odpowiedz

13
4
~Żal 2012-01-09 (07:59) 2 lata 3 miesiące 14 dni 10 godzin i 58 minut temu

I tak ruscy i niemcy nas okradli

odpowiedz

Bądź z nami na bieżąco

  • Kup używane

  • Kup nowe

Kup części

MotoIntegrator

Katalog samochodów - najpopularniejsze modele