Historia Ursusa, cz. 2

2012.01.23 08:00 Ursus 10 opinii
a a a

Maszyna była wyposażona w silnik wysokoprężny S-312 z bezpośrednim wtryskiem do komory spalania, chłodzony wodą, o mocy znamionowej 25 KM. Twórcami konstrukcji tego ciągnika byli między innymi inżynierowie: W. Bolimowski, Z. Ćwirko, J. Garwoliński, M. Majewski, H. Warszawski, J. Mazur, oraz zespół konstruktorów w składzie: Eugeniusz Ajeznberg, Czesław Sławski, Jerzy Górski, Zdzisław Mendza, Grzegorz Szufladowicz, Henryk Szczygieł, którzy w 1959r. zdobyli Nagrodę Specjalną i tytuł Mistrzów Techniki za 1959 rok w konkursie organizowanym przez Redakcję Życia Warszawy pod patronatem Politechniki Warszawskiej.

Badania eksploatacyjne i porównawcze prowadzone przez Instytut Mechanizacji Rolnictwa wykazały, że ciągnik Ursus C-325 był konkurencją dla ciągników czechosłowackich, niemieckich i angielskich. Ciągnik ten stał się protoplastą całej rodziny ciągników lekkich. Produkcja ciągnika Ursus C-325 wraz z jego zmodernizowanymi wersjami: C-328 od 1963r. C-330 od 1967r. – popularnie nazywane „trzydziestkami” i C-335 w wersji eksportowej trwała nieprzerwanie 34 lata tj. do 1993r.

Ursus, pod względem opracowywania nowych rozwiązań, współpracował również z producentami z innych krajów. Oczywiście, w grę wchodziły tylko państwa o „jedynym właściwym” ustroju. W 1961r. pomiędzy Polską i Czechosłowacją podpisano umowę rządową, w wyniku której powstał Polsko Czechosłowacki Ośrodek Badawczo Rozwojowy Ciągników (PCOBRC), a w 1965r., ZM „Ursus” przyjęły produkcję średniego ciągnika Zetor 4011 o mocy 42 KM pod oznaczeniem Ursus C-4011. Za opracowanie kompleksowej technologii seryjnej produkcji ciągnika C-4011 zespół technologów pod kierunkiem A. Tyszkiewicza otrzymał Nagrodę Specjalną w Konkursie Mistrza Techniki w 1965r.

(fot. Ursus)
Ciągniki te po wielokrotnych modernizacjach, jako Ursus C-355 od 1971r., a następnie od 1976r. jako Ursus C-360 (popularnie nazywane „sześćdziesiątkami”) – produkowano do końca 1994r.

Na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych w Ursusie, pod kierownictwem głównego konstruktora Jerzego Wyglądały i głównego inżyniera Henryka Szczygła prowadzono intensywne prace rozwojowe nad nową polską rodziną ciągników o mocach 30, 45, 60 i 70 KM oznaczoną jako „rodzina U”. Opracowano wówczas konstrukcję ciągników: U-300, U-500, U-600, U-700, które posiadały bezpieczną kabinę, mniej paliwożerną zunifikowaną konstrukcję silników, charakteryzowały się wysokim stopniem ergonomiczności lecz ostatecznie do seryjnej produkcji nie weszły. Historia tych ciągników szczegółowo została opisana w książce „Niezwykły Ursus” autorstwa Jerzego Domżalskiego.

Odrestaurowana Warszawa 223: Sprawdź ceny!

Polub moto.wp.pl na Facebooku

oceń
tak 16 88.89%
nie 2 11.11%

Opinie (10)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

10
1
~Pomorzak 2012-10-09 (17:24) 1 rok 10 miesięcy 13 dni 20 godzin i 1 minutę temu

Ursus to była marka . Wykończyli ją sami pracownicy omamieni przez durnych solidaruchów.

odpowiedz

9
1
~Gość 2012-06-09 (17:12) 2 lata 2 miesiące 13 dni 20 godzin i 12 minut temu

szlag mnie trafia kiedy zdam sobie sprawę,że kraj rolniczy roztrwonił swój zakład produkujący traktory i nie jestem żadnym chłopem małorolnym ani nawiedzonym kolesiem z PISU!Wszystkie opcje do tego si ę dołożyły w równym stopniu,a dzisiaj płacz i zmywak w Dublinie!

odpowiedz

2
0
~kacper 2012-03-17 (11:01) 2 lata 5 miesięcy 6 dni 2 godziny i 23 minuty temu

państwo fabrykami najlepiej zarządzało a teraz proszę, produkcja w warszawie stoi a traktory robią w lublinie

odpowiedz

2
4
~Rolnik 2012-01-25 (16:00) 2 lata 6 miesięcy 28 dni 21 godzin i 24 minuty temu

Miałem ursusa niechce juz go nie zamienię żadnego na John deer najlepszą marka

odpowiedz

6
3
~max 2012-01-24 (14:40) 2 lata 6 miesięcy 29 dni 22 godziny i 44 minuty temu

taki zakład rozesra____łą solidarność i inne związki a AWS dokończył likwidacji przedisębiorstwa rozdając je za pół darmo złomiarzom i cwaniaczkom! teraz, dziady, wspominajcie sobie historię i piszcie wspomnienia! polsaka dziady? chińczyk, hindus, ukrainiec i ruski robią teraz biznes na traktorach w polsce, a polaczkowie zamiatają ulice w Hamburgu, Aachen i Bordeaux! duma narodowa to wielkośc ... ale nie polaczków dziadów i obsmarkańcw! "kot ty jesteś? polak mały ... no widzę, jesteś nie tylko mały ale i durny jak taczka ..."! Maiłeś chamie złoty róg, miałeś chamie zakłądy URSUS ... ostał ci sie jeno szmur!

odpowiedz

13
0
~janus 2012-01-24 (12:52) 2 lata 6 miesięcy 30 dni i 32 minuty temu

Solidarnosc strajkami i zlodziejstwem wykonczyla Ursusa jak i inne zaklady teraz Polske Solidaruchy z Wiejskiej niszcza

odpowiedz

12
1
~roman 2012-01-23 (12:03) 2 lata 7 miesięcy 1 godzinę i 21 minut temu

Dobra firma ale przespała ważne sprawy. W rolnictwie zawsze potrzebny jest ciągnik z napędem na 4 koła. Nie bez winy dostawcy stali. Dla potrzeb MON stal pierwszorzędna, a dla rolnictwa i moto- ryzacji ochłapy. To się zemściło. Bo w czym lepszy był KIROV ? Nawet 1604 powstały zbyt późno. Przekleństwem ciągników 4011 była słaba skrzynia biegów, często blokująca się. Mało kto pamięta, że po II wojnie św. cały polski transport drogowy oparty był na C (buldogach). Z Wrocławia do Szczecina z 3 przyczepami z prędkością 18 km/godz. pędzili wioząc towar do celu. W latach 70 ub.. w. sąsiad jjeździł po Polsce Zetorem Super w Diorze. Policjanci na drodze zastanawiali się co kierowca posiadający prawo jazdy pierwszej kategorii frobi na ciągniku. No cóż pola nie zaorze starem ani Fiatem....

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

9
1
~Marek 2012-01-24 (09:22) 2 lata 6 miesięcy 30 dni 4 godziny i 2 minuty temu

A od grudnia 2011 sklada i produkuje sie URSUSY w Lublinie. Miejmy nadzieje ze marka URSUS sie odrodzi i ze lubelska bogata tradycja motoryzacyjna zostanie utrzymana. Pozdrawiam.

odpowiedz

4
1
~brona 2012-01-20 (14:19) 2 lata 7 miesięcy 2 dni 23 godziny i 5 minut temu

A epilogu to już wstyd było dopisać...!?

odpowiedz

Bądź z nami na bieżąco

  • Kup używane

  • Kup nowe

Kup części

MotoIntegrator

Katalog samochodów - najpopularniejsze modele