Trwa ładowanie...
29-06-2016 11:19

Volkswagen Golf: czterdzieste urodziny

Volkswagen Golf: czterdzieste urodzinyŹródło: zdjęcie producenta
d3n1mjw
d3n1mjw

Volkswagen świętuje 40-te urodziny najpopularniejszego europejskiego samochodu w historii: Golfa. Do dnia dzisiejszego sprzedanych zostało ponad 30 milionów egzemplarzy tego modelu.

Pierwszy seryjny Golf zjechał z taśm produkcyjnych w Wolfsburgu 29 marca 1974 roku. Po kilkudziesięciu latach dominacji Garbusa z umieszczonym z tyłu silnikiem, rozpoczęła się nowa epoka: epoka zamontowanego poprzecznie z przodu silnika i napędu na przednią oś. Zaprojektowany przez Giorgio Giugiaro i zespół Volkswagen Design, Golf I miał być następcą wyprodukowanego w ponad 21,5 mln egzemplarzy Garbusa. I to się udało. Już w październiku 1976 roku zakłady Volkswagena opuścił milionowy Golf. W 1976 roku do podstawowego modelu dołączył pierwszy Golf GTI, w 1979 - Golf Cabriolet i w 1982 roku - Golf GTD.

W sierpniu 1983 roku na rynku pojawił się Golf II. Wraz z nim po raz pierwszy w klasie kompaktów oferowany był regulowany katalizator (1984), ABS (1986) i wspomaganie układu kierowniczego. Po raz pierwszy Golf był również dostępny z napędem na wszystkie koła (Syncro, 1986).

Trzecia generacja Golfa w sierpniu 1991 roku wprowadziła nową erę w dziedzinie bezpieczeństwa. Z jednej strony Golf III był pierwszym modelem tej serii, który od 1992 roku był wyposażony w czołowe poduszki powietrzne; z drugiej strony postęp w dziedzinie konstrukcji nadwozia pozwolił znacznie poprawić zachowanie się podczas zderzenia. Kolejnymi kamieniami milowymi tej serii modeli były pierwszy silnik sześciocylindrowy (VR6), tempomat, pierwszy silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem (TDI, 1993), nowy kabriolet, nowy napęd na wszystkie koła (Syncro II) oraz pierwszy Golf Variant.

d3n1mjw

W Golfie IV w roku 1997 nadal optymalizowane były kwestie bezpieczeństwa. Najlepszym przykładem jest wprowadzenie ESC. W 1998 roku Volkswagen zaprezentował pierwszego Golfa z napędem na wszystkie koła ze sprzęgłem Haldex - Golfa 4Motion. W 2002 roku przedstawiony został Golf R32, rozwijający prędkość 250 km/h, który jako topowy model tej serii zadebiutował po raz pierwszy z rewolucyjną dwusprzęgłową skrzynią biegów (DSG).

Golf V ruszył na podbój rynku w 2003 roku. Po raz pierwszy model był oferowany na życzenie z bocznymi poduszkami powietrznymi z tyłu; razem z sześcioma seryjnymi poduszkami (czołowe, boczne z przodu, kurtyny powietrzne) do wyposażenia należało osiem poduszek powietrznych. W kwestiach komfortu i dynamiki Golf V zyskał wiele dzięki nowej czterowahaczowej osi tylnej, dwusprzęgłowej DSG, reflektorom biksenonowym, panoramicznemu rozsuwanemu dachowi i w 2006 roku - pierwszemu silnikowi Twincharger (TSI) z turbosprężarką i kompresorem. W 2006 roku zadebiutował także Golf Plus, w 2007 roku – Cross Golf, nowy Variant i Golf BlueMotion z katalogowym spalaniem na poziomie 4,5 l/100 km.

W Golfie VI od 2008 roku oferowanych było coraz więcej silników TSI, ponadto w silnikach TDI pompowtryskiwacze zostały zastąpione przez system Common Rail, zapewniający większą dynamikę przy mniejszym spalaniu.
4 września 2012 roku miała miejsce światowa premiera Golfa siódmej generacji. Jego masa została zredukowana w niektórych wersjach o 100 kilogramów. W zależności od silnika, udało się zmniejszyć zużycie paliwa w porównaniu z poprzednikiem nawet o 23 proc. Ponadto Volkswagen wyposażył Golfa w cały zestaw nowych i częściowo seryjnych systemów wspomagających.

W 2014 roku Volkswagen elektryfikuje klasę kompaktową samochodów. W Niemczech można kupić napędzanego wyłącznie energią elektryczną e-Golfa z zasięgiem około 190 kilometrów. Jesienią pojawi się nowy Golf GTE. Jego napęd hybrydowy plug-in zużywa w znormalizowanym cyklu tylko 1,5 l/100 km, a silnik elektryczny Golfa GTE umożliwia przejechanie około 50 km tylko na prąd.

Golf jest najpopularniejszym Volkswagenem w historii. Latem 2013 roku siódma generacja przekroczyła granicę 30 milionów wyprodukowanych egzemplarzy. Aktualna seria budowana jest w zakładach w Wolfsburgu, Zwickau, Foshan (Chiny) i Puebla (Meksyk).

tb, moto.wp.pl

d3n1mjw
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3n1mjw
Więcej tematów