Trwa ładowanie...
27-09-2013 12:55

Polacy przekonali się do automatów. Znają ryzyko?

Polacy przekonali się do automatów. Znają ryzyko?Źródło: moto.wp.pl
d1k3ejo
d1k3ejo

Wygoda prowadzenia samochodu bez wzrostu zapotrzebowania na paliwo. Tak można scharakteryzować użytkowanie samochodu z nowoczesną, automatyczną skrzynią biegów. Coraz liczniejsza grupa Polaków przekonuje się do jej zalet i przestaje wierzyć w jej wady.

Od kilku lat w Polsce trwa motoryzacyjna rewolucja. Jeszcze w 1998 roku pojazdy wyposażone w automatyczną skrzynię biegów stanowiły zaledwie 0,29 proc. wszystkich opuszczających salony samochodowe. Jak informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2013 roku nabywcy nowych pojazdów wybierali takie przekładnie w 13,52 proc. przypadków. W rzeczywistości po polskich drogach może jeździć ich jeszcze więcej. W powyższym odsetku nie mieszczą się nowe samochody, w których automatyczna przekładnia jest opcją wyposażeniową, a przecież mamy jeszcze rynek wtórny. Jeśli chodzi o pojazdy używane, to w zasadzie nie można powiedzieć, jaki procent z nich posiada automatyczne skrzynie biegów. Wiele takich aut jest sprowadzanych do Polski i cieszy się sporą popularnością na rynku wtórnym. Dla przykładu, w ogłoszeniach motoryzacyjnych zamieszczonych w jednym z najpopularniejszych serwisów internetowych, aż 24 proc. samochodów z lat 2005-2013 posiada automatyczną skrzynię biegów.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Najpopularniejszym w Polsce typem automatycznej przekładni jest skrzynia DSG, oferowana przez koncern Volkswagena. Znajdziemy ją również w samochodach marek Audi, Skoda i Seat. Niemcom udało się dokonać niemożliwego - stworzyli skrzynię, która przełącza biegi sprawniej niż człowiek i zapewnia przy tym porównywalne lub nawet niższe spalanie, niż w przypadku aut z "manualem". Było to możliwe dzięki zastosowaniu dwóch sprzęgieł. Idea działania dwusprzęgłowej konstrukcji jest niezwykle prosta i przemyślana. Współpracujące z dwumasowym kołem zamachowym sprzęgła, w zależności od wersji pracujące w oleju bądź na sucho, obsługują odpowiednio biegi parzyste bądź nieparzyste. Pozwala to drastycznie skrócić czas potrzebny do zmiany biegu, gdyż w gotowości czeka już kolejne przełożenie. W praktyce oznacza to nieustanne żonglowanie przełożeniami i utrzymywanie silnika w zakresie optymalnych obrotów.

Nowy samochód ze skrzynią DSG oferuje wysoki komfort prowadzenia, a dynamiką i spalaniem nie ustępuje autom, posiadającym skrzynię manualną. Ponad dziesięcioletnia obecność na rynku, wraz z dużą popularnością DSG, sprawia, że samochody wyposażone w taką przekładnię są często spotykane na rynku wtórnym. Rodzi to wiele pytań dotyczących awaryjności i trwałości tego podzespołu. Czym ryzykujemy, kupując używany samochód ze skrzynią DSG?

d1k3ejo
(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Przekładnie rodziny DSG zaskarbiły sobie przychylność mechaników, prezentując znacznie mniejszą usterkowość, niż bezstopniowy Multitronic. Nie oznacza to jednak, że możemy niemal w ciemno kupować samochód z tym mechanizmem. Błąd może nas obciążyć wydatkami na poziomie kilku tysięcy złotych. Już na wstępie warto wspomnieć o idealnej metodzie naprawczej, stosowanej przez ASO. Po większości diagnoz, specjalista z autoryzowanej stacji obwieści nam konieczność wymiany całej skrzyni, co uszczupli saldo konta właściciela pojazdu o 25 tys. zł. Z pomocą przyjdą nam jednak niezależni fachowcy, potrafiący zaradzić większości bolączek. Niestety, nawet oni niewiele poradzą na spustoszenia, jakie wyrządza niewymienianie oleju przekładniowego co 60 tys. km. Regularna wymiana płynu w skrzyni sprawia, że razem ze starym olejem wypłukujemy wszelkie zabrudzenia - przede wszystkim opiłki, zabójcze dla
mechatroniki.

Wśród usterek trapiących przekładnie DSG większość ma elektroniczne podłoże - awaria elektrozaworu, brak styku na, będących efektem ekologicznych metod produkcji, "zimnych" lutach - naprawa wyceniana jest na około 1300 złotych. Problematyczny bywa również sterownik hydrauliczny, składający się z baterii zaworów elektromagnetycznych i obwodu sterowania ciśnieniem oleju. W tym przypadku pomocne będzie czyszczenie całego układu, jak i wymiana wspomnianych zaworów.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

DSG, niczym tradycyjna manualna konstrukcja, współpracuje z dwumasowym kołem zamachowym, wytrzymującym minimum 150 tys. km, choć zdarzają się i krótsze okresy sprawności. Po tym przebiegu konieczna może okazać się wymiana. To koszt o połowę większy, niż w wersji z manualną przekładnią. Szybkość działania okupiona jest także sporymi wydatkami na wymianę sprzęgieł. Suche wytrzymują ok. 150-200 tys. km, w przypadku mokrych sprzęgieł możemy liczyć na 250-300 tys. km. W pierwszym wypadku musimy przygotować ok. 3000 zł, a w drugim - minimum 4000 zł.

d1k3ejo

W jaki sposób DSG objawia kres swoich możliwości, czyli awarię mechatroniki? Jedynym, widocznym zwiastunem rychłych wydatków jest świecący się napis "PRND" na ekranie komputera pokładowego oraz notoryczne przełączanie się skrzyni w tryb "N". Charakterystyczne symptomy awarii pojawiają się w czasie jazdy: wyczuwalne włączanie jedynki, szarpanie w czasie redukcji z trójki na dwójkę, z dwójki na jedynkę, a także w niektórych egzemplarzach dochodzące do kabiny stukanie. W dalszej kolejności wymienić należy szarpanie w czasie jazdy na jednym przełożeniu, pojawić może się również utrata mocy w niższych partiach obrotów. Takie objawy powinny nas zaalarmować w przypadku każdego rodzaju automatycznej skrzyni biegów, nie tylko DSG.

Automatyczna skrzynia biegów to jednak nie tylko domena Niemców. Takie rozwiązanie jest stosowane w autach Fiata i Alfy Romeo (dwusprzęgłowa skrzynia TCT), a także - między innymi - Renault, Forda, Hyundaia i Nissana. Po takie rozwiązanie sięgnął nawet chiński producent samochodów, koncern BYD. Komfort, jaki zapewnia ten rodzaj skrzyni biegów jest wysoki, ale za ten luksus - w przypadku awarii - trzeba słono zapłacić.

tb/mw/tb, moto.wp.pl

d1k3ejo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1k3ejo
Więcej tematów