Trwa ładowanie...

Opel zwiększy produkcję Astry w Gliwicach

Opel zwiększy produkcję Astry w GliwicachŹródło: zdjęcie producenta
d3pgzm8
d3pgzm8

Koncern General Motors chce przenieść jedną trzecią produkcji modelu Opel Astra z niemieckiej fabryki w Ruesselsheim (Hesja) do Gliwic - poinformował niemiecki dziennik "Frankfurter Allgemeine Zeitung".

Gazeta powołuje się na list prezesa zarządu Opla Karla-Friedricha Strackego, który w zeszłą środę mieli otrzymać pracownicy spółki. W liście Stracke przypomina, że sprzedaż Opla w Europie w styczniu i lutym tego roku spadła o 20 proc., a udział marki w rynku zmniejszył się z 7 do 6 proc. Dodaje, że Opel nie był przygotowany na konkurencję cenową z producentami tańszych modeli oraz marek premium.

Aby znów osiągać zyski, spółka musi dostosować swoje zdolności produkcyjne do nowej sytuacji, co - jak pisze "FAZ" - może doprowadzić do konfliktu między załogą a zarządem przedsiębiorstwa. "Nowy, poważny konflikt zarysowuje się w macierzystych zakładach w Ruesselsheim. Na polecenie amerykańskiego właściciela, koncernu General Motors, szef Opla Stracke chce przenieść stąd część produkcji najważniejszego (...), kompaktowego modelu Astra do Polski" - napisał niemiecki dziennik.

Według gazety z 30 tysięcy modeli Astra, które rocznie produkowane są w Ruesselsheim, 10 tysięcy ma powstawać wkrótce w fabryce w Gliwicach.

d3pgzm8

- Gliwicka fabryka jest zainteresowana decyzjami, służącymi zwiększeniu produkcji w zakładzie, nie ma jednak na nie wpływu – powiedział Andrzej Korpak, dyrektor polskiego zakładu Opla. - Wiemy, że toczą się rozmowy. Spokojnie czekamy. Gliwicka fabryka, produkująca auta klasy średniej, jest bardziej podatna na kryzys niż np. zakłady wytwarzające auta klasy premium lub małe samochody, gdzie spadki nie są zwykle tak dotkliwe. Niespełna cztery lata temu z powodu dotkliwego zmniejszenia produkcji fabryka w Gliwicach musiała zrezygnować z trzeciej zmiany i poważnie zredukować zatrudnienie.

W produkcji fabryki w Gliwicach dominuje pięciodrzwiowy model astra IV, którego w ubiegłym roku wyprodukowano niespełna 137 tys. egzemplarzy. Produkowanej od jesieni zeszłego roku trzydrzwiowej astry GTC było w 2011 r. ponad 15,7 tys. sztuk, a astry III sedan - ok. 21,2 tys. egzemplarzy. Ponad 98,6 proc. samochodów z Gliwic trafiło na eksport do wielu krajów świata.

Zdolności produkcyjne zakładu sięgają 207 tys. aut rocznie. W tym roku ma rozpocząć się wytwarzanie astry IV w wersji sedan, a następnie także kabrioletu.

Jesienią 2011 r., obok pięciodrzwiowej astry IV, w Gliwicach ruszyła produkcja wersji trzydrzwiowej (GTC). Inwestycja pochłonęła 325 mln zł (80 mln euro). Gdy rozpocznie się produkcja wersji sedan, łączne nakłady sięgną 120 mln euro. Później ma ruszyć produkcja astry kabrioletu. Związki z gliwickiej fabryki zabiegają też o produkcję aut marki chevrolet.

tb/

d3pgzm8
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3pgzm8
Więcej tematów