Opel kończy produkcję w fabryce w Bochum
Zgodnie z oczekiwaniami, przeżywająca poważne trudności finansowe niemiecka firma motoryzacyjna Opel poinformowała w poniedziałek, że w roku 2016 zakończy produkcję samochodów w zakładach w Bochum - swej drugiej co do wielkości fabryce na terenie Niemiec.
Decyzję tę, motywowaną znacznym spadkiem popytu na rynku europejskim, ogłosił w trakcie krótkiego spotkania z pracownikami w Bochum pełniący obowiązki szefa Opla Thomas Sedran. Według niego, w uruchomionych 50 lat temu zakładach likwidacji może ulec do 3 000. miejsc pracy.
- W 2016 roku zakończy się wytwarzanie kompletnych pojazdów w Bochum. Głównymi przyczynami są dramatycznie kurczący się europejski rynek samochodowy i olbrzymie nadwyżki potencjału produkcyjnego w całym europejskim przemyśle motoryzacyjnym - powiedział Sedran agencji dpa.
Nie oznacza to jednak całkowitego rozstania się Opla z Bochum. Jego tamtejsze centrum dystrybucji towarów, w którym zatrudnionych jest obecnie 430 osób, zostanie utrzymane, a nawet rozbudowane.
- Opel będzie obecny w Bochum także w przyszłości. Nie tylko poprzez swe centrum logistyczne, ale również poprzez swą produkcję komponentów, której szczegóły są jeszcze do ustalenia - dodał Sedran. Rozmowy z pracownikami mają wyjaśnić, czy wytwarzanie części w Bochum byłoby opłacalne. Według posiadanych przez dpa informacji, działalność taka mogłaby dać zatrudnienie ponad 100 osobom. - Naprawdę nie było nam łatwo podjąć decyzję. Ciąży na nas jako na przedsiębiorcy odpowiedzialność wobec pracowników w Bochum, ale także wobec łącznie ponad 37 400 ludzi, którzy obecnie dla nas pracują - zaznaczył Sedran.
Szef rady zakładowej fabryki w Bochum Rainer Einenkel zapowiedział opór wobec decyzji kierownictwa Opla. - Także po roku 2016 będziemy w Bochum budować samochody - oświadczył. Rada zakładowa domaga się ponadto odwołania decyzji o zamknięciu w przyszłym roku w Bochum zatrudniającego około 300 ludzi działu produkcji skrzyń biegów. - Jak ma się w przyszłości utrzymać produkcję komponentów, skoro już dziś zamyka się ważną część fabryki - wskazał Einenkel.
Opel należy do amerykańskiego koncernu motoryzacyjnego General Motors, który w ostatnim czasie podjął rozległe działania na rzecz przywrócenia swej rentowności.