Trwa ładowanie...
31-05-2013 12:42

O czym pamiętać montując ksenony?

O czym pamiętać montując ksenony?Źródło: Materiały prasowe
d337wsr
d337wsr

Lampy ksenonowe to lepsza widoczność na drodze i oszczędność, jednak nieposiadające homologacji lub instalowane w nieprzystosowanych do tego autach mogą stanowić zagrożenie.

Pierwszym seryjnym autem, w którym pojawiła się możliwość wyboru świateł ksenonowych było BMW serii 7 z 1991 r. W następnych latach rozwiązanie to zaczęły stosować też inne marki. Obecnie wraz ze spadkiem kosztów produkcji i eksploatacji lampy ksenonowe stają się coraz popularniejsze. Najczęściej spotykane są w niemieckich autach klasy średniej i wyższej.

Ksenony generują światło odpowiadające barwą światłu naturalnemu. Ich największe zalety można zaobserwować po zmroku - doskonale oświetlają drogę, pozwalając na wcześniejsze dostrzeżenie znaków, przeszkód i ewentualnych zagrożeń. Białe światło o lekko niebieskim odcieniu sprawia również, że oczy kierowcy nie męczą się tak szybko. Z kolei podczas jazdy w dzień auto z tego typu oświetleniem jest o wiele łatwiejsze do dostrzeżenia przez innych uczestników ruchu.

Lampy ksenonowe potrzebują nawet o 30 proc. mniej energii elektrycznej w porównaniu z tradycyjnymi żarówkami halogenowymi, co przekłada się bezpośrednio na mniejsze zużycie paliwa. Dodatkowo lampy wyładowcze są również o wiele wytrwalsze od halogenowych, a ich żywotność jest kilkukrotnie dłuższa. Czas pracy tradycyjnej żarówki szacowany jest na 300 - 550 godzin, natomiast ksenonów - do 3 000 godzin.

(fot. Materiały prasowe)
Źródło: (fot. Materiały prasowe)

Po polskich drogach jeździ wiele aut, w których tradycyjne żarówki wymieniono na ksenony bez uprzedniego przystosowania do tego auta. Jest to nielegalne i niebezpieczne - każde auto posiada reflektory, które są homologowane do pracy z określonym źródłem światła. Zamontowanie innego źródła wiąże się z ryzykiem zatrzymania dowodu rejestracyjnego, skierowaniem auta do ponownego badania technicznego oraz mandatem. Ksenony zamontowane w tradycyjnych reflektorach są zagrożeniem dla pozostałych uczestników ruchu poprzez oślepianie oraz utratę parametrów optycznych odbłyśnikow nieodpornych na promieniowanie UV emitowane przez ksenony. Każdy reflektor ksenonowy musi być wyposażony w system samopoziomujący światła, który dostosuje je do zmiennego obciążenia auta oraz spryskiwacze mające na celu zapobiegać rozproszeniu wiązki świetlnej przez zabrudzenia osadzające się na reflektorze.

d337wsr

Warto pamiętać, że lampy ksenonowe emitują 2-krotnie jaśniejszy strumień świetlny niż tradycyjne halogeny, dlatego aby nie oślepiały kierowców jadących z naprzeciwka trzeba kontrolować ich ustawienie. Tymczasem wg badań Instytutu Transportu Samochodowego w 2009 r. aż 89 proc. pojazdów w Polsce ma źle ustawione światła, co może być przyczyną wypadku. Dużym problemem stały się też dostępne na rynku podróbki markowych lamp ksenonowych, które są dużo gorszej jakości i nie spełniają wszystkich wymogów technicznych. Oryginalne lampy przechodzą szereg rygorystycznych testów, mających na celu potwierdzenie ich jakości.

Źródło: Philips

ll/moto.wp.pl

d337wsr
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d337wsr
Więcej tematów