Trwa ładowanie...
01-08-2013 11:11

Nowa skrzynia biegów Mercedesa

Nowa skrzynia biegów MercedesaŹródło: zdjęcie producenta
d1983us
d1983us

Mercedes-Benz prezentuje pierwszą 9-biegową przekładnię automatyczną z konwerterem momentu obrotowego - 9G-TRONIC. Ma ona wpłynąć na zmniejszenie zużycia paliwa.

Skrzynia debiutuje w modelu E 350 BlueTEC, który tym samym stał się jednym z najoszczędniejszych aut z 6-cylindrowymi turbodieslami w klasie - jego średni "apetyt" na paliwo spadł do 5,3 l/100 km. Poprzednio oferowana była przekładnia 7-stopniowa.

Redukcja prędkości obrotowej silnika pozwoliła na zmniejszenie hałasu, drgania i wibracji. Przykładowo przy jeździe z prędkością 120 km/h na 9 biegu obrotomierz wskazuje jedynie ok. 1 350 obr./min. Obniżenie to było możliwe dzięki szerokiemu zakresowi przełożeń dla biegów od pierwszego do dziewiątego, natomiast za większą dynamikę odpowiadają krótki czas przełożeń i reakcji.

Gładkość zmiany biegów zapewnia nowatorski system sterowania oraz połączenie podwójnego tłumika drgań skrętnych i wahadła odśrodkowego w konwerterze momentu obrotowego. Projektanci skrzyni skupili się też na lekkości. Pomimo dwóch dodatkowych przełożeń zajmuje ona tyle samo miejsca co poprzedniczka i jest w dodatku lżejsza - obudowę konwertera wykonano z aluminium natomiast obudowę skrzyni - ze stopu magnezu.

d1983us

Innym celem przyświecającym konstruktorom było ograniczenie liczby zestawów planetarnych i elementów odpowiadających za zmianę biegów. Dzięki analizom komputerowym i zbudowaniu makiet udało się go zrealizować - w skrzyni pracują tylko 4 zestawy planetarne i 6 elementów sprzęgających. 3 czujniki prędkości monitorują pracę przekładni i zbierają dane potrzebne do efektywnej zmiany przełożeń.

Aby zapewnić niezawodne i wydajne smarowanie olejem syntetycznym drugiej generacji nową konstrukcję zaopatrzono w dwie pompy. Mniejsza, mechaniczna pompa główna zlokalizowana jest obok głównego wałka i napędzana łańcuchem. Taka architektura pozwala aktywnie kontrolować przepływ oleju i płynu chłodniczego, a jednocześnie umożliwia zastosowanie systemu start/stop.

W najbliższych latach skrzynia 9G-TRONIC będzie stosowana w niemal wszystkich modelach i odmianach silnikowych.

Źródło: Mercedes-Benz

ll/moto.wp.pl

d1983us
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1983us
Więcej tematów