Akcyza 2017 – ministerstwo wycofuje się z absurdalnych stawek

2016.11.16 23:34 WP 384 opinie

Polub WP Moto

Akcyza 2017 – ministerstwo wycofuje się z absurdalnych stawek
a a a
fot. PAP

Po naszej publikacji dotyczącej akcyzy Ministerstwo Finansów wycofuje się z zaproponowanych na posiedzeniu komisji stawek, jakie pojawiły się w oficjalnym projekcie ustawy. Jak tłumaczy, tabela miała charakter roboczy i poglądowy.

Projekt ustawy udostępniony został na wtorkowym posiedzeniu trzech senackich komisji: Komisji Budżetu i Finansów Publicznych, Komisji Ustawodawczej i Komisji Infrastruktury. W oficjalnej informacji, jaką otrzymaliśmy z ministerstwa finansów w środę, czytamy „przedstawiony senatorom dokument, w związku z posiedzeniem połączonych Komisji Senackich 15 listopada, jest materiałem poglądowym, mającym na celu pokazanie proponowanego mechanizmu obliczania wysokości akcyzy na pojazdy z wykorzystaniem wskaźnika deprecjacji. Podane stawki są tylko przykładowe.

- To jest materiał roboczy i nie ma się co do niego przyzwyczajać i żadnych wniosków z niego wyciągać. Za dwa tygodnie z całą pewnością, tak sądzę, będzie przedstawiony projekt bardziej finalny, który będzie oddawał właściwe intencje stojące za tymi zmianami – tłumaczy Paweł Jurek z Biura Komunikacji i promocji MF. - Rola Ministerstwa Finansów w całym tym projekcie jest tylko pomocnicza, bo inicjatywa ustawodawcza leży po stronie senatorów. Naszym zadaniem jest przeliczyć różne warianty - dodaje Jurek.

W ministerstwie dowiedzieliśmy się także, jak należy obliczać stawkę akcyzy. Obliczana jest ona według wzoru P=S(1-D), gdzie P – kwota akcyzy wyrażona w polskich złotych, S – stawka akcyzy, D – współczynnik deprecjacji.

Zgodnie z tym wzorem dla samochodu starszego niż z rocznika 2004 z silnikiem pow. 3999 cm3, przyjmując stawkę wyjściową 560 tys. zł. pomniejszoną o współczynnik deprecjacji akcyza wyniesie 72 tys. zł. Dla samochodu nowego, z tak samo dużym silnikiem np. Ford Mustang GT (5.0 l) akcyza to 96 tys. zł.

Dla samochodów starszych niż 12 lat z mniejszym silnikiem o pojemności między 2000 a 2499 cm3, czyli np. Mercedes E 220 (W211) z 2003 roku lub Mitsubishi Outlandera 2,4 l stawka akcyzy wyliczona zgodnie ze wzorem ministerstwa wyniesie 2200 zł. Dla pojemności poniżej 1,2 l, czyli np. Toyoty Yaris 1,0 l z 2003 r. 400 zł.

Ani słowa o samochodach elektrycznych

Projekt ustawy zakłada również zwolnienie z akcyzy autobusów, motocykli i pojazdów zabytkowych. Niestety mimo planu rządu o elektromibilności i ambitnych założeniach miliona samochodów napędzanych energią elektryczną za 10 lat na naszych drogach, w projekcie nie znaleźliśmy słowa na temat samochodów elektrycznych.

Możemy jedynie przypuszczać, że skoro są to pojazdy bezemisyjne, stawka akcyzy wyniesie 0. Ministerstwo nie potrafił nam jednak tego potwierdzić. Nasze pytanie było raczej zaskoczeniem. W projekcie pojawia się za to zapis dotyczący samochodów wyposażonych w układ hybrydowy. Dla nich akcyzę pomniejsza się o dodatkowe 20 proc.

Oznacza to, że akcyza dla popularnej w Polsce Toyoty Prius III generacji z 2010 roku (silnik 1.8 l) wyniesie 760 zł., dla tego samego modelu z roku 2016 akcyza będzie wyższa i wyniesie ok 1400 zł.

Jakie auto warto kupić przed zmianą akcyzy? Ten raport nie kłamie.

Tańsze nowsze i małe pojemności

W projekcie ustawy, którą ministerstwo uznaje dzisiaj za roboczą, zdecydowanie preferowane są samochody nowsze z małymi silnikami. Największą akcyzę musieliby zapłacić chętni na auta z dwóch ostatnich progów pojemnościowych: powyżej 3000 - 3500 cm3 i pow. 3999 cm3. Tam stawki liczone są w dziesiątkach tysięcy. Zgodnie z zapowiedziami ministerstwa, nie ma się co przyzwyczajać do zaproponowanych stawek. Na konkrety musimy poczekać do kolejnego posiedzenia zaplanowanego na 29 listopada.

Kiedy nowe stawki akcyzy wejdą w życie? Tego nie wiadomo. W projekcie znaleźliśmy zapis, który świadczy, że ustawodawcy spieszy się ze zmianą „ustawa wchodzi w życie pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia”. Szyki może jednak pokrzyżować StowarzyszenieKomisów.pl, które powołując się na przepisy europejskie sugeruje, że Europejski Trybunał Sprawiedliwości może zakwestionować tak naliczaną akcyzę na podstawie niezgodności z art. 90 WE:

„Żadne Państwo Członkowskie nie nakłada bezpośrednio lub pośrednio na produkty innych Państw Członkowskich podatków wewnętrznych jakiegokolwiek rodzaju wyższych od tych, które nakłada bezpośrednio lub pośrednio na podobne produkty krajowe. Ponadto żadne Państwo Członkowskie nie nakłada na produkty innych Państw Członkowskich podatków wewnętrznych, które pośrednio chronią inne produkty.”

Naszym zdaniem

Odwrotu od systemu tabelowego nie ma. Jak dowiedzieliśmy się w ministerstwie, nie jest brany pod uwagę wariant płacenia rocznego podatku, jak np. w Niemczech, choć analizowane były różne systemy.

Nie ma też co liczyć na powrót do pierwotnego pomysłu senatorów, który zakładał obniżenie obecnie obowiązującej akcyzy z 18,6 do ok 8 proc. Inicjatorzy akcji www.tańszakacyza.pl zebrali już ponad 600 podpisów i liczą na kolejne. Podpisy pod petycją zamierzają złożyć senatorom. Jednak przy takim rozwiązaniu, jak dowiedzieliśmy się w ministerstwie, wpływy do budżetu zmalałyby o ok. pół mld zł. A w systemie tabelkowym wpływy będą wyższe.
Niewykluczone jednak, że zaproponowane na ostatnim posiedzeniu komisji stawki miały tylko być zasłona dymną. Być może ministerstwo wróci do stawek zaproponowanych w poprzedniej tabeli. Po propozycjach z tego tygodnia, te starsze, będą dla chętnych na auto używane łatwiejsze do przełknięcia. Choć i tak wysokie.

Szkoda, że projekt zmian koncentruje się jedynie na samych stawkach i samochodach używanych. Wyeliminować je z naszych ulic jest bardzo łatwo. Jak? Nakładając na nie wysokie podatki. A troszcząc się o bezpieczeństwo i fatalny stan naszego parku samochodowego, wystarczyłoby uszczelnić system kontroli technicznych. Wtedy z naszych ulic zniknęłyby stare i smrodzące wraki.

Juliusz Szalek, Wirtualna Polska

Rosnąca popularność BlaBlaCar jest faktem. Sprawdź, czemu się to opłaca!

oceń
tak 27 23.08%
nie 90 76.92%

Opinie (384)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

0
0
~Gosc 2016-12-31 (08:47) 17 dni 22 godziny i 16 minut temu

Akcyza akcyzą ale teraz beda sprowadzane dwu lub trzy latki porozbijane i z trzech robiony jeden ,a ja wole jezdzic dziesieciolatkiem serwisowanym i z jednego kawalka niech ogranicza naplyw aut porozbijanych bo dziesieciolatek po serwisie i biezacych wymianach czesci jest bezpieczniejszy niz spawany dwulatek.

odpowiedz

0
0
~Kuban 2016-12-30 (00:55) 19 dni 6 godzin i 8 minut temu

Prawda jest taka, że póki co nic nie wiadomo, a wy już sracie ogniem. Póki co sprawa ma się PONOĆ mieć tak oto: "Zmiany przygotowuje Ministerstwo Finansów. Są to zmiany zbieżne z tym, co wprowadziło już prawie 20 innych krajów europejskich, mówi w Polskim Radiu 24 Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. - Samochody używane z silnikami stosunkowo niedużymi będą miały akcyzę mniej więcej na poziomie dzisiejszej. Samochody z silnikami nieco większymi będą miały akcyzę podobną do dzisiejszej, może trochę wyższą. Natomiast te pojazdy, które mają bardzo duże silniki, powyżej 4 l, i rzeczywiście wiekowe, czyli 15 – 17 lat, będą miały faktycznie wyższą akcyzę niż dzisiaj – wyjaśnia ekspert. – Prawie 20 krajów opodatkowało te pojazdy w taki sposób, że wzrost stawki podąża za wzrostem wieku pojazdów, a właściwie normą euro, bo mówimy tutaj o normie euro, a nie wieku, i pojemnością – dodaje." Cześć. :-P

odpowiedz

1
0
~adam--- 2016-12-05 (17:51) 1 miesiąc 12 dni 13 godzin i 12 minut temu

To się nazywa "zerwanie kontaktu z wyborcami". Kilku dżentelmenów w swej nieuświadomionej niekompetencji chce wprowadzić setki tysięcy samochodów elektrycznych, które podniosą emisję na terenie kraju jako że energia elektryczna jest z węgla! Teraz uwzięli się na używane samochody. Jest dobrze! Każdy może kupić sobie samochód! I to się zmieni jeżeli przepisy będą obowiązywały przez kilka lat. Samochód ma się stać dobrem luksusowym? Po co? Jeszcze tylko kartki na benzynę, cukier i talony na malucha. KOMUNA WRACA WPROWADZANA PRZEZ TYCH, KTÓRZY PONOĆ JEJ NIE LUBIĄ. JEŻELI DEMOKRACJA SIĘ DO TEGO CZASU UTRZYMA, TO PODZIĘKUJĘ IM PRZY URNIE NA WYBORACH

odpowiedz

93
0
~Pawcio 2016-11-18 (07:01) 2 miesiące i 2 minuty temu

Zachęcać do zakupu, dobre sobie. Kupilbym nowszy, młodszy tylko za co????

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

33
1
~LLuki 2016-11-22 (12:47) 1 miesiąc 26 dni 18 godzin i 16 minut temu

jesteśmy w Unii to po co wogóle akcyza?

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

31
3
~kiko 2016-11-21 (08:55) 1 miesiąc 27 dni 22 godziny i 8 minut temu

To jest ograniczenie wolności człowieka,niedługo za powietrze będzie akcyza,chory rząd.Nie i jeszcze raz nie dla chorych przepisów prawnych,precz z rządem który mi nakazuje i zakazuje wolności wyboru samochodu jaki mam kupić.Rządam dopłaty 50% do nowego auta które wytrzyma tylko okres gwarancyjny a póżniej będzie koszmar.Stop bezprawiu w durnych podatkach ograniczających wolność wyboru obywatela Polski.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

11
48
laskowski 2016-11-17 (11:48) 2 miesiące 19 godzin i 15 minut temu

Powinni wprowadzić zakaz posiadania samochodów pow. 1200 cm3 i byłby spokój. Mniej zasnieczyszczen, mniej nierówności społecznych

odpowiedz

pokaż 6 ukrytych odpowiedzi

16
6
~kibic 2016-11-22 (18:56) 1 miesiąc 26 dni 12 godzin i 7 minut temu

Chory kraj gdzie banda decydentów zarabiających krocie,zmusza normalnych ludzi do chodzenia pieszo by tym bogatym nie zajmować drogi!te wszystkie przepisy i ustawy nie są dla nas -ludzi pracujących na tych darmozjadów!

odpowiedz

2
29
~Mambo 2016-11-19 (17:27) 1 miesiąc 29 dni 13 godzin i 36 minut temu

Dlatego korzystając z wynajmu długoterminowego w Leasetake np. na 5 lat nie obchodzi mnie żadna akcyza, żadne opłaty, tylko stała comiesięczna rata i paliwo.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

11
1
~Undek 2016-11-22 (12:26) 1 miesiąc 26 dni 18 godzin i 37 minut temu

Nic tylko ściągnąć samochód w mniejszej wersji silnikowej a po rejestracji w kraju swap na mocniejszy silnik... Dobra zmiana uczy kombinować jak za starych "dobrych" czasów....

odpowiedz

8
3
~magister 2016-11-22 (08:50) 1 miesiąc 26 dni 22 godziny i 13 minut temu

poczytajcie ile panstwo ma dlugo i u kogo to dowiecie sie gdzie zyjecie ale nie pytajcie na co ten dlug poszedl bo to juz jest niebezpieczne

odpowiedz

12
88
~Bolo 2016-11-19 (13:10) 1 miesiąc 29 dni 17 godzin i 53 minuty temu

Absurdalne stawki zgoda, mocno przesadzili, ale wyższa akcyza na stare samochody z dużymi silnikami to pomysł bardzo dobry. Największą liczbę konsumentów starych aut z dużymi silnikami stanowią młodociani kierowcy w wieku 18-24 lata. Za cenę 18 letniego golfa 4 czy 20 letniego BMW E36 mogliby spokojnie kupić 7-8 letnią toyotę yaris czy fiata punto które są znacznie mniej wyjeżdżone, mają mniejszy przebieg, są wolniejsze i bezpieczniejsze dla młodego kierowcy. Niestety jak się ma 19-20 lat to nie patrzy się czy auto bezpieczne itd najważniejszy jest znaczek. Jak VW, Audi czy Passat z silnikiem od 1.9 wzwyż to auto warte kupienia, bo prestiż i respect wśród kumpli. Nieważne, że połowa rzeczy niesprawna do wymiany przecież jak kolega zobaczy, że mam brykę z silnikiem 2.5 to od razu gały mu na wierzch wyjdą. I potem słychać co rusz historię jak kilkoro młodych ludzi znalazło się na drzewie, bo cisnęli Beemką czy Audicą ile wlezie by sprawdzić jego moc. Jak akcyza wzrośnie to będą woleli kupić auta z niższego segmentu i kilka lat nowsze, bo podatki ich odstraszą. BMW, VW Passat czy Audi to piękne auta, ale nie dla kogoś kto ma prawko 3 miechy i nie 20 latki z 2 razy cofanym licznikiem i po 3 stłuczkach a niestety są to marki drogie i młodych ludi na nowsze czy zadbane modele nie stać.

odpowiedz

pokaż 10 ukrytych odpowiedzi

15
4
~LORD WADER 2016-11-22 (07:36) 1 miesiąc 26 dni 23 godziny i 27 minut temu

SZARA STREFA WRACA-POLAK POTRAFI-NASTANIE RAJ DLA KOMBINATOROW.......CHORY KRAJ

odpowiedz

10
48
~aaa 2016-11-19 (14:17) 1 miesiąc 29 dni 16 godzin i 46 minut temu

Kiedyś ludzie robili na auto za 10 tys zl przez 10 lat i kupowali 3 minuty ,teraz robia na takie auto pół roku a płaczą więcej jak kiedyś ,do tego oglądają 15 razy . Jestem za podniesieniem akcyzy bo nie moge sprzedać prywatnych aut od roku .Zero telefonów >ludzie by chcieli auto jak nowe bez przebiegu z gazem i za 1000zl z oc na rok ,i zeby 2 lata nie robić nic.Za dużo się w głowie przewraca .Na auto trzeba łożyć żeby jezdzić ,a nie za darmo wszystko by chcieli!!!

odpowiedz

pokaż 4 ukryte odpowiedzi

20
4
~HISTORY hd 2016-11-21 (09:14) 1 miesiąc 27 dni 21 godzin i 49 minut temu

Nigdy więcej Pis i jego absurdów.

odpowiedz

20
1
~ala 2016-11-21 (09:12) 1 miesiąc 27 dni 21 godzin i 51 minut temu

A ja się pytam co to jest akcyza i dlaczego mam płacić za coś czego nie powinno być wcale,Robią nas w wała i oszukuj na kążdym kroku.Proponuję złożyć dużo podpisów i złożyć skargę na Polski rząd za ograniczenie wolności wyboru i absurdalne podatki.Przypomina mi się komuna i cło na samochody używane,czy to nie przypadkiem powrót do przeszłości.Powiem rządowi PIS tak precz Z KOMUNĄ.

odpowiedz

66
8
~Kolo 2016-11-19 (12:09) 1 miesiąc 29 dni 18 godzin i 54 minuty temu

Powtarzam jeszcze raz tylko JKM i jego partia. On nic nie da, ale przynajmniej nie będzie zabierał a wszystkie rządy od SLD po PiS doją obywateli jak się tylko da. 96 tysięcy zł akcyzy za nastoletnie auto to jest żenada. Przecież akcyza przekroczyłaby jego wartość kilkukrotnie, ale w państwie socjalistycznym najpierw podwójnie zabiera się w podatkach żeby potem ogłosić sukces w postaci 500+. Rząd chce aby Polacy kupowali nowsze auta jak Niemcy i reszta zachodu. Bardzo chętnie też wolałbym mieć 5 letniego Passata a nie 15 letniego tylko niech zarobki będą wynosić 2000-2500 euro a nie 2000 zł to Polacy też będą kupować nowe samochody a nie 10-15 latki które Niemcy wyrzucili na złom.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

43
354
~romek700 2016-11-17 (09:52) 2 miesiące 21 godzin i 11 minut temu

artykuł i tytuł jest głupi, to była chyba jedyna rozsądna decyzja PIS, te stare złomy nie powinny być tu sprowadzane

odpowiedz

pokaż 21 ukrytych odpowiedzi

21
1
~w 2016-11-20 (22:59) 1 miesiąc 28 dni 8 godzin i 4 minuty temu

Zacznijmy od tego, że akcyza jest niezgodna z prawem unijnym.

odpowiedz

17
0
~to jest proste 2016-11-20 (16:18) 1 miesiąc 28 dni 14 godzin i 45 minut temu

pewnie naczelnik wznowi produkcje poloneza z norma euro 7 i w opcji na prund ktory bydzimy produkowac z wungla

odpowiedz

  • Kup nowe

Katalog samochodów - najpopularniejsze modele