Trwa ładowanie...
Auto Świat
18-01-2011 12:39

Pasek rozrządu - ważny kawałek gumy

Pasek rozrządu - ważny kawałek gumyŹródło: Auto Świat
d2yd67h
d2yd67h

Pasek zębaty rozrządu odpowiedzialny jest za przekazywanie napędu z koła pasowego wału napędowego na wałki rozrządu, które wprawiają w ruch popychacze i zawory. Niestety, w większości współczesnych silników praca zaworów i tłoków w warunkach braku synchronizacji wynikających z zerwania paska rozrządu prowadzi do ich zderzenia. Zazwyczaj kończy się to bardzo drogim remontem.

(fot. PAP/Krzysztof Świderski)
Źródło: (fot. PAP/Krzysztof Świderski)

Paradoksalnie pasek rozrządu to element stosunkowo tani. Nawet jeśli uwzględnimy koszt rolek prowadzących, rolki napinacza czy nawet pompy wody, które to elementy producenci zalecają często wymieniać wraz z paskiem niezależnie od ich stanu, to cena części nie przekroczy zwykle kilkuset złotych (oczywiście, im więcej jest elementów napędu rozrządu, tym koszty większe - potrafią sięgnąć nawet kilku tysięcy złotych). To naprawdę niewiele w porównaniu z wydatkami, jakie czekają nas po zerwaniu paska.

W przypadku silników o tzw. kolizyjnej konstrukcji mechanizmu rozrządu możemy być niemal pewni, że w konsekwencji nastąpi "spotkanie" tłoków z zaworami, co spowoduje konieczność przeznaczenia kilku tysięcy złotych na naprawę. Z tego właśnie powodu po zakupie używanego samochodu w pierwszej kolejności należy dokonać wymiany paska rozrządu wraz z niezbędnym osprzętem wskazanym przez producenta. W tej kwestii lepiej z dużą nieufnością podchodzić do zapewnień poprzedniego właściciela o niedawnej wymianie paska.

Dobrze też zlecić mechanikowi kontrolę tego elementu podczas przeglądu okresowego. Choć nie ma żadnej pewności, że całkiem dobrze wyglądający pasek nie zerwie się już następnego dnia, to jest szansa, że mechanik zauważy objawy jego nadmiernego zużycia, zabrudzenie olejem, nieprawidłowe napięcie czy uszkodzenia ząbków.

(fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)

Szczególnie groźne (choć często lekceważone) są dla trwałości paska wycieki oleju. W razie ich stwierdzenia trzeba niezwłocznie usunąć nieszczelności i wymienić pasek na nowy. Materiały, z jakich został wykonany, pod wpływem oleju tracą bowiem swe właściwości. Pamiętajmy, że oczyszczenie nic nie pomoże! Bezwzględnie należy założyć nowy element, zresztą raz zdjętego paska nie wolno nigdy montować ponownie!

d2yd67h

Z uwagi na poważne konsekwencje awarii paska rozrządu jego wymianę warto zlecać tylko sprawdzonym warsztatom. Odradzamy też zakup paska na własną rękę. Po pierwsze, nie jest to proste, bowiem zdarza się, że w jednym modelu w zależności od kodu silnika montowano kilka typów paska, które laikowi trudno będzie odróżnić. Po drugie, co ważniejsze, w przypadku kiedy po naprawie pasek się zerwie (co nie jest rzadkością!), możemy być pewni, że warsztat zrzuci winę na złą jakość dostarczonych przez nas części, a sprzedawca podzespołów tłumaczyć się będzie źle wykonanym montażem. W rezultacie nie będziemy w stanie wskazać, kto jest odpowiedzialny za awarię. Łańcuch kontra pasek - Do napędzania rozrządu producenci aut najchętniej wykorzystują dziś paski zębate. Nic w tym dziwnego, bowiem takie rozwiązanie pozwala na uproszczenie konstrukcji silnika. Jest lekkie, ciche i co najważniejsze - tanie. Jednak równie dobrze może posłużyć do tego łańcuch lub koła zębate. Rozwiązania te były wykorzystywane chętnie przed
epoką dominacji paska z gumy.

(fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)

Dziś wciąż (choć znacznie rzadziej) spotyka się konstrukcje wykorzystujące łańcuch. Rozwiązanie to ma kilka wad - jest przede wszystkim głośniejsze i bardziej skomplikowane (napęd wymaga smarowania). Ma też jednak jedną bardzo istotną zaletę: w praktyce nie dochodzi do zerwania łańcucha (co najwyżej wyciąga się on), w związku z czym jest niemal bezobsługowe (lub ma znacznie dłuższe interwały między wymianami w porównaniu z paskiem). Obecnie wielu producentów powraca do trwalszych łańcuchów, tym bardziej że najnowsze rozwiązania są dość ciche.

Tuning silnika, czyli zwiększenie jego mocy nie ma większego wpływu na żywotność paska rozrządu, pod warunkiem że zabieg został wykonany prawidłowo. Niektórzy specjaliści twierdzą wręcz, że fachowy tuning może wydłużyć interwały między wymianami. Nie powinno to dziwić, gdyż zmiany w silniku prowadzone w rozsądnych granicach nie są niczym innym, jak poprawianiem niedoróbek producenta. Również po tuningu elektrycznym, czyli popularnym "chipowaniu", nie ma podstaw do częstszej wymiany paska rozrządu niż zaleca to producent. Uwaga - zupełnie inaczej sytuacja ma się w przypadku auta na gwarancji! Jakakolwiek przeróbka może być idealnym pretekstem dla ASO do odrzucenia roszczeń z tytułu gwarancji!

d2yd67h

Koszty naprawy mogą być gigantyczne

- Współczesne jednostki napędowe są w większości konstrukcjami kolizyjnymi, co oznacza, że zerwanie paska zębatego powoduje najczęściej zderzenie zaworów z tłokami. W przypadku kiedy będziemy mieli szczęście (dużo szczęścia!), skrzywieniu może ulec kilka zaworów i popychaczy. Jednak awaria paska może skończyć się dużo gorzej: zniszczeniu mogą ulec także tłoki, wałek rozrządu, uszczelniacze, a czasami nawet i wał korbowy, co oznacza wymianę silnika.

Nie warto oszczędzać na częściach - Producenci w różny sposób podchodzą do wymiany pasków rozrządu. Nie ma standardowych interwałów, ale każdy określa je indywidualnie w instrukcji obsługi auta. W przypadku starszych aut warto te informacje zweryfikować w ASO, bowiem zdarzało się, że producenci korygowali zalecany przebieg paska. W przypadku starszych aut wynosi on zwykle 60-90 tys. km, a nowszych - 120 do 150 tys. km. Oprócz przebiegu istotny jest też czas użytkowania - najczęściej zaleca się wymianę paska po 5 latach bez względu na pokonany dystans. Powodem tego jest starzenie się gumy, przez co pasek traci swoją wytrzymałość i elastyczność. Kolejnym powodem skrócenia przebiegów, po jakich należy go wymieniać, jest wiek auta. Pamiętajmy, że zalecane interwały między wymianami podaje się dla sprawnych i prawidłowo eksploatowanych aut, w których warunki pracy rozrządu są optymalne.

W starszych samochodach może być z tym nie najlepiej, dlatego okres eksploatacji paska bezpieczniej jest skrócić. Rygorystycznie należy stosować się do zaleceń producenta dotyczących wymiany osprzętu, z którym ma do czynienia pasek, nawet jeśli nie wykazuje on oznak zużycia. Chodzi o rolki prowadzące, rolkę napinacza, tłumik drgań, a często także pompę wody. To ważne, bowiem awarie tych elementów prowadzą zwykle do zerwania paska.

Polecamy na AutoŚwiat.pl: Wymiana paska rozrządu

lop/mw/mw

d2yd67h
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2yd67h
Więcej tematów