Jak wybrać odpowiedni akumulator

2012.02.07 14:20 wp.pl 207opinii
a a a
fot. PAP/Grzegorz Michałowski

Duże mrozy są dla akumulatorów czasem szczególnie trudnym. Dla tych mniej sprawnych takie warunki mogą oznaczać ostateczny koniec. Wówczas kierowca staje przed koniecznością zakupu nowej baterii. Jak nie popełnić kosztownego błędu?

Z wyładowanym akumulatorem można poradzić sobie na dwa sposoby. Ani ładowanie go prostownikiem, ani zapalenie samochodu z pomocą innego pojazdu niewiele jednak pomoże, gdy akumulator nadaje się już do wymiany. Kupowanie samochodowej baterii, gdy auto jest jeszcze na chodzie, jest stosunkowo proste. Wystarczy wybrać sklep, który przy zakupie oferuje wymianę akumulatora, a resztę powierzyć fachowcom. Jeśli jednak samochód jest unieruchomiony na parkingu, sprawa się komplikuje. Łatwiej jest, gdy w sklepie pojawimy się ze starą baterią. Właściciele nowszych samochodów obawiają się jednak, że wyjęcie akumulatora na dłuższy czas spowoduje kłopoty z radiem i systemem alarmowym, jednak gdy pojawiamy się w sklepie bez zużytego akumulatora, może się liczyć każdy szczegół.

(fot. PAP/Paweł Supernak)
Parametry akumulatora

Wybierając akumulator należy kierować się zaleceniami producenta w zakresie wartości prądu rozruchowego, a przede wszystkim pojemności. - Częstym błędem kierowców jest chęć "przedobrzenia" i wybieranie akumulatorów o większej niż zalecana pojemności mierzonej w Ah (amperogodzinach) - mówi Robert Puchała z Grupy Motoricus. - Taki zabieg może skutkować niedoładowaniem akumulatora i w efekcie znacznym zmniejszeniem sprawności i żywotności.

Jeśli nie mamy instrukcji obsługi samochodu i nie wiemy jakie parametry baterii zaleca producent, można sprawdzić to na stronach niektórych producentów akumulatorów. Wystarczy podać markę i model samochodu oraz rodzaj silnika. Wybór akumulatora o większym niż zalecany przez producenta samochodu prądzie rozruchowym nie będzie miał negatywnych skutków.

Potrzebny nowy akumulator? Sprawdź ceny i kup najtaniej!

Polub moto.wp.pl na Facebooku

oceń
tak 18 39.13%
nie 28 60.87%

Przeczytaj na forum: Nissan Almera


Opinie (207)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

0
0
~lukasz 2014-02-01 (14:03) 2 miesiące 22 dni 4 godziny i 53 minuty temu

witam mam opla astre 3 1,7 cdti i nie wiem z jakimi parametrami muszę kupić

odpowiedz

3
3
~Oleg 2012-02-13 (15:51) 2 lata 2 miesiące 10 dni 3 godziny i 5 minut temu

Akumulatory firmy BANNER są dobre.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

11
20
~AndrzejPL 2012-02-08 (06:31) 2 lata 2 miesiące 15 dni 12 godzin i 25 minut temu

1. Na zimę TRZEBA AKU ocieplić - od spodu cienki steropian (trzeba wyjąć akumulator), dookoła owinąć folią pęcherzykową. POLECAM. 2 Częste doładowanie kilka godzin prostownikiem w domu, kto może lub pozostawienie zapalonego auta na kilka minut na luzie, bez świateł, po każdej jeździe - można posiedzieć w aucie i poczytać gazetę.POLECAM

odpowiedz

pokaż 10 ukrytych odpowiedzi

1
0
~Elektryk samochodowy 2013-12-04 (09:30) 4 miesiące 19 dni 9 godzin i 26 minut temu

Zmienić "fachowca " od doradzania . Jego wiedza jest z okresu małych fiatów i warszaw , gdzie prądnice nie dawały wystarczającej ilości prądu by obsłużyć wszystkie odbiorniki w pojeździe . Współczesne alternatory dają prąd na poziomie 100 i więcej amper , co daje ponad 1KW mocy . Akumulator ładujemy prądem 0,1 pojemności , czyli przy 55Ah - 5,5 A , a przy 75Ah - 7,5A . Czyli dla parametrów alternatora to żadna różnica z którym akumulatorem będzie współpracował . Zaraz po rozruchu prąd będzie większy , około 30A , ale dla obu typów akumulatorów wartość ta jest podobnym poziomie ,a nawet dla większego powinna być mniejsza bo będzie miał mniejszy stopień rozładowania , czyli napięcie na jego zaciskach będzie wyższe niż na tym mniejszym , a jak wiadomo prąd ładowania zależy od różnicy napięcia między alternatorem a akumulatorem . Powyższe wywody zostały poparte wielokrotnymi badaniami i praktyką serwisową. Główne ograniczenie przy wyborze akumulatora to fizyczne gabaryty , oraz wartość maksymalnego prądu jaki powinien dać akumulator w czasie rozruchu . Nasz akumulator nie może dawać mniej amper niż miał fabryczny , bo rozrusznik będzie za wolno kręcił .

odpowiedz

1
0
~s. 2013-03-18 (12:29) 1 rok 1 miesiąc 5 dni 6 godzin i 27 minut temu

Kupiłem Banner Power Full 72/660. Towar przy mnie wyjęty z palety która przyjechała z fabryki. Akumulator nie trzymał napięcia, kłopoty od samego początku. Akumulator miał bardzo małe zwarcie. Reklamacja uznana, wymiana na taki sam egzemplarz. Po miesiącu identyczne problemy. Teraz ma 3 miesiące i nie nadaje się do użytku. Znowu reklamacja mnie czeka. Dramat:(

odpowiedz

3
0
~spokojny 2013-02-20 (20:14) 1 rok 2 miesiące 2 dni 22 godziny i 42 minuty temu

Obecnie mam w swoim samochodzie Seat Toledo III 1.9 TDI akumulator Varty wstawiony tam od nowości.Auto bedzie miało w sierpniu 8 lat,akumulator jeszcze kręci i wytrzymuje na mrozie.Ale powoli przymierzam się do zakupu nowego i będzie to ZAP.ZAP-a miałem w poprzednim aucie też 1.9 TD i ZAP trzymał 8 lat do momentu sprzedania auta bez żadnych problemów.

odpowiedz

1
0
wikser1 2012-12-27 (16:42) 1 rok 3 miesiące 27 dni 2 godziny i 14 minut temu

wp.pl

odpowiedz

5
3
~Adam 2012-02-13 (07:52) 2 lata 2 miesiące 10 dni 11 godzin i 4 minuty temu

Mój akumulator firmy ZAP padł po dwóch miesiącach.Znajomy miał podobne doświadczenie.Teraz mam centrę i wszystko ok.Wiele osób chwali też Vartę.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

4
1
~max 2012-02-19 (00:06) 2 lata 2 miesiące 4 dni 18 godzin i 50 minut temu

Sprawa z nowymi akumulatorami kupionymi w serwisach czy sklepach, które szybko się psują, jest następująca: wyprodukowany nowy akumulator podczas uruchamiania musi być zalany elektrolitem o ciężarze właściwym 1,24 grama na centymetr sześcienny, by po pełnym naładowaniu akumulatora elektrolit osiągnął ciężar 1,28 grama na centymetr sześcienny. Taki ciężar elektrolitu lub inaczej jego gęstość warunkuje poprawną pracę akumulatora. W szczególności taka gęstość elektrolitu powoduje że nie zamarza on w temperaturach do -35 stopni. To właśnie zamarzanie elektrolitu jest najczęstszą przyczyną uszkodzenia akumulatora, gdyż lód powoduje rozsadzanie akumulatora i kruszenie materiału z którego zbudowane są w nim płyty ogniw. Ten rozkruszony materiał osadza się na dnie akumulatora w formie szlamu a kiedy jego warstwa wzrośnie tak że dosięgnie dolnej krawędzi płyt to powoduje zwarcia i rozładowywanie się akumulatora. Niestety większość akumulatorów które możemy kupić w sklepie celowo zalewana jest zbyt rzadkim elektrolitem, w konsekwencji czego zamarza on już w temperaturach które mamy u nas w zimie. Jest to działanie nieuczciwe ale zapewniające ciągły zbyt nowych akumulatorów. Aby zapewnić długą sprawność posiadanego przez nas akumulatora należy zaopatrzyć się w areometr, czyli prosty przyrząd do pomiaru gęstości elektrolitu oraz stężony kwas siarkowy (kwas a nie gotowy rozwodniony elektrolit który sprzedają w sklepach). Tym areometrem mierzymy gęstość elektrolitu w poszczególnych celach w pełni naładowanego akumulatora i jeśli elektrolit jest za rzadki do ogniwa małymi porcjami (nie więcej niż 2 cm3 dziennie) dolewamy kwas. W tym czasie akumulator normalnie użytkujemy w samochodzie gdyż tylko wtedy pomiar gęstości elektrolitu będzie miarodajny. Są to działania czysto zapobiegawcze i tą metodą niestety nie uratujemy akumulatora już uszkodzonego. Akumulatory kupione wraz z nowym samochodem wytrzymują bez problemu około ośmiu lat gdyż na potrzeby producenta samochodu zostały prawidłowo uruchomione. Ot i cała tajemnica.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

1
0
~BLAZEN 2012-12-08 (10:23) 1 rok 4 miesiące 15 dni 8 godzin i 33 minuty temu

KUPIŁEM AUTO Z NIEMIEC 6 LAT TEMU DO TEJ PORY NIE MIALEM PROBLEMU Z AKUMULATOREM DZIALA BEZ ZAŻUTU NAWET NIEWIEM CO TO ZA FIRMA

odpowiedz

1
2
~barteq 2012-12-06 (21:27) 1 rok 4 miesiące 16 dni 21 godzin i 29 minut temu

Kolejny artykuł potwierdza, że powinno się wybrać akumulator zgodnie z zaleceniami producenta. Ostatnio zmieniałem z Mondeo IV i wybór padł na JENOX GOLD - przystępna cena, z tego co wyczytałem jakość jak najbardziej na plus - a z sklep, w którym kupowałem sam zaproponował aby podjechał za jakieś 2-3 miesiące na kontrolę aku;)

odpowiedz

1
1
~mucia 2012-12-06 (21:09) 1 rok 4 miesiące 16 dni 21 godzin i 47 minut temu

Tylko Bosch

odpowiedz

3
3
~kwas 2012-10-21 (10:53) 1 rok 6 miesięcy 2 dni 8 godzin i 3 minuty temu

IDZIE ZIMA - UWAGA NA AKUMULATORY - PRODUCENCI OSZUKUJĄ !!! Kupowałem w hurtowni akumulator 74Ah - 680A do diesla. Był duży wybór różnych producentów, więc mogłem przebierać. Wyczułem sporą różnicę ciężaru akumulatorów podnosząc je z podłogi, więc spytałem sprzedawcę czy mają w hurtowni wagę. Mieli. Okazało się że 6 akumulatorów o tych samych parametrach ma sporą różnicę wagową. - Najlżejszy 15,7kg średniaki 16,6kg-17,5kg a najcięższy 19.8kg. -a więc 4,1 kg więcej od najlżejszego !!! Okazało się że te najlżejsze akumulatory miały w środku 25% mniej ołowianych płyt, a rzeczywiste parametry to 66Ah - 540A więc do mojego diesla się nie nadają. Oczywiście kupiłem ten najcięższy polskiego producenta LOXA w dodatku był tylko 20zł droższy od tych najlżejszych i 80zł tańszy od najdroższego wagi średniej. Następny klient kupował akumulator do ciężarówki i widząc moje doświadczenie, też zważył akumulatory. Różnica wagowa była jeszcze większa - dwa akumulatory 165Ah różniły się wagą o 7,5kg. To tak jak z kiełbasą "glillową" co ma w sobie 35% mięsa, a reszta to smalec i woda, woda, woda. UWAGA - samochodowe akumulatory żelowe też są z ołowiu, tylko mają zżelowany elektrolit (aby się nie wylał przy dachowaniu lub pęknięciu obudowy). Niestety w tym żelu gorzej płynie wysoki prąd rozruchowy przy odpalaniu silnika zimą, więc te żelowe ECO-akumulatory powinny mieć w sobie więcej ołowianych płyt, a więc większą pojemność. I tu się rozwiewa mit, że alternator NIE DA RADY doładować większego akumulatora. Da radę. Jeśli pojemność akumulatora będzie większa o 10Ah to prąd doładowania będzie większy o około 1A - to tyle co dwie lampki 5W oświetlenia kabiny.

odpowiedz

6
17
~rh 2012-02-13 (10:08) 2 lata 2 miesiące 10 dni 8 godzin i 48 minut temu

Najlepsze akumulatory to bat profi z firmy o tej samej nazwie z Będzina/Sosnowca. Tanio i co najważniejsze niezawodnie. Polecam!

odpowiedz

pokaż 6 ukrytych odpowiedzi

1
2
~taran63 2012-02-19 (06:42) 2 lata 2 miesiące 4 dni 12 godzin i 14 minut temu

Jeśli chodzi o akumulatory mój mogę już przyjąć przekręcił 9 zimę, auto 1,9 D, salon, nigdy go nie wyciągałem ani nie ładowałem, nie wiem jakiej nawet jest marki, sprawdzę jak będę już na przyszłą zimę wymieniał, auto stoi w blaszaku, jeżdżę praktycznie codziennie i przestrzegam kilku zasad, nie włączam bez potrzeby odbiorników prądu, nie odpalam na włączonych światłach nadmuchach itp., światła włączam dopiero po dojechaniu do drogi publicznej spod garażu i tyle i myślę, że jestem o jeden akumulator do przodu.

odpowiedz

4
4
vuri0n 2012-02-13 (18:51) 2 lata 2 miesiące 10 dni i 5 minut temu

Ja mam Boscha 8rok bezobsługowy. Kreci bez problemu w -20, moze nie tak zwawo jak nowy czy jak jest cieplo ale odpala. Duzo zalezy od tego czy wyciagasz na noc czy nie. Ja wyrobilem sobie nawyk, ze wyciagam z auta akumulator jak w nocy temp spada ponizej -6/-7 C mimo, ze mieszkam na 3ecim pietrze. Ale przynajmniej tyle sportu zazywam jezdze ciagle samochodem w zimie nie ma co robić, a rower poszedl w odstawke. Wczesniej mialem Centre chyba A+ czy cos takiego, obsługowy. 9 i pol roku wytrzymala. Kwestia poszanowania materiału i dobrego ładowania.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

8
0
~jan 2012-02-13 (10:23) 2 lata 2 miesiące 10 dni 8 godzin i 33 minuty temu

od szeregu lat nie mogę dopatrzyć się daty produkcji na akumulatorach i nie wiem czy specjalnie nie wybijają ich czy muszę zmienić okulary na silniejsze DORADZCIE - pozdrawiam

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

3
2
~Roman 2012-02-13 (12:28) 2 lata 2 miesiące 10 dni 6 godzin i 28 minut temu

Byłem na spotkaniu handlowy z Firma ...... , która kupuje dużo akumulatorów nie samochodowych a o identycznych parametrach do pewnych urządzeń, ale przekazał mi informację że w europie nie ma firmy która produkuje akumulatory cała produkcja odbywa się w chinach, identyczna sytuacja z świetlówkami energooszczędnymi zintegrowanymi i niezintegrowanymi (z układem zapłonowym)..pozdrawiam

odpowiedz

pokaż 4 ukryte odpowiedzi

1
5
~kot 2012-02-19 (00:04) 2 lata 2 miesiące 4 dni 18 godzin i 52 minuty temu

za krótkie przewody bo odwrócone bieguny? wystarczy odwrócić akumulator.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

7
0
~marek 2012-02-13 (19:18) 2 lata 2 miesiące 9 dni 23 godziny i 38 minut temu

Nie polecam akumulatorów z Piastowa Zap Sznajder.Z niektórych sklepów je wycofali ze względu na znaczną liczbę reklamacji.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Bądź z nami na bieżąco

Nowy egzamin na prawo jazdy

Taryfikatory

Katalog samochodów - najpopularniejsze modele