Trwa ładowanie...

Test: Ford Mondeo - Turbo-kosmetyka

Test: Ford Mondeo - Turbo-kosmetykaŹródło: WP.PL
d3ubx75
d3ubx75

Mondeo to bardzo częsty widok na naszych ulicach. Kojarzy się przede wszystkim z przedstawicielami handlowymi wyższego szczebla, taksówkami i niestety, drogówką.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Policja szczególnie upodobała sobie najnowszą generację tej limuzyny, przez co zajęcie miejsca na wygodnej kanapie nie zawsze bywa komfortowe psychicznie. Zazwyczaj kończy się uszczupleniem portfela o kilkaset złotych i - jeśli mamy szczęście, krótkim epizodem w bijącym rekordy popularności programie telewizyjnym. Czas jednak nieubłaganie brnie do przodu, więc i obecny Ford, mimo wciąż świeżej "facjaty", musiał przejść delikatną korektę.

Różnice w stosunku do wersji sprzed liftingu nie powalają na kolana, ale i tak dodały autu świeżości. Na zewnątrz pojawiły się światła do jazdy dziennej, wykonane w technologii LED, ociekający chromem grill, a także delikatnie przeprojektowane zderzaki. Zmiany są jednak na tyle powściągliwe, że jedynie wnikliwi obserwatorzy zwrócą na nie uwagę. Najbardziej rzucają się w oczy w nocy, gdy prym wiodą diody. Sylwetka samochodu emanuje elegancją i stara się nawiązać swoim szykiem do konkurentów klasy premium, będących wciąż poza zasięgiem.

<a href="http://moto.wp.pl/ford-mondeo-2-0-ecoboost-titanium-s-6062060532814977g">TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ NOWEGO FORDA MONDEO</a>

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Równie ciekawie prezentuje się przedział pasażerski. Widać, że konstruktorzy położyli duży nacisk na maksymalne dopieszczenie wszelkich szczegółów i zapewnienie jak największej wygody podróżującym. Przestronne wnętrze oferuje wystarczającą przestrzeń dla czwórki pasażerów, rozpieszczając ich wieloma udogodnieniami.

d3ubx75

Podgrzewana kanapa, jak i przyzwoicie wyprofilowane, elektrycznie sterowane fotele o zbyt krótkim siedzisku, wydajna dwustrefowa klimatyzacja, bezkluczykowy rozruch samochodu, czy bardzo dobry system audio, to tylko niektóre z różnorodnych opcji. Inżynierowie zagwarantowali również możliwość podłączenia zewnętrznych nośników danych. W chłodzonym schowku, znajdują się wejścia na iPod'a, tudzież inne multimedialne odtwarzacze. Dla każdego coś dobrego. Brakuje tylko monitorów DVD w zagłówkach, "pochłaniających" dzieci bez reszty.

Przy okazji drobnych modernizacji, poprawiono również jakość zastosowanych materiałów. Deskę rozdzielczą w znacznej części pokrywają miękkie w dotyku plastiki, tworzące harmonijną całość. Szkoda, że zachodzi tak duże podobieństwo projektowe kokpitów między poszczególnymi modelami Forda. Niemniej ergonomia nie budzi większych zastrzeżeń, pozwalając tym samym na bezstresową obsługę wszelkich urządzeń pokładowych. Może poza kontrolerami przednich i tylnych szyb, których używanie wymaga delikatnego wykręcenia nadgarstka.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Na szczęście tą niedogodność z powodzeniem rekompensuje nowa jednostka benzynowa, pracująca pod maską prezentowanego egzemplarza. Dwulitrowy EcoBoost w słabszej odmianie w zupełności wystarcza do sprawnego poruszania się zarówno w mieście jak i w trasie. 203 konie mechaniczne i 320 Nm dostępnych już od 1750 obr./min, zadowolą zdecydowaną większość użytkowników. Rozpędzenie do 100 km/h nie potrwa dłużej niż 8,8 sekundy, natomiast wskazówka prędkościomierza zatrzyma się dopiero na wartości 232 km/h.

d3ubx75

* TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ NOWEGO FORDA MONDEO * Serce Forda sprzęgnięto z nową przekładnią automatyczną, dysponującą dwoma sprzęgłami. Ta występująca od niedawna w palecie producenta nowość, świetnie sprawdza się w codziennej eksploatacji. Biegi zmienia szybko, a w razie nagłej potrzeby wyprzedzenia innego pojazdu, błyskawicznie zrzuci w dół kilka przełożeń. Gdy zapałamy chęcią wykorzystania prawej ręki do szybszego przyrostu prędkości, pozostaje nam możliwość operowania lewarkiem w trybie sekwencyjnym. Niestety, minus za brak łopatek przy kierownicy, znacznie zwiększających frajdę z jazdy.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

4-cylindrowy motor zastąpił 2,5 T, który nie sprostał wymaganiom norm Euro 5. Do jego największych zalet należy zakwalifikować dobrą elastyczność i niemal niesłyszalną pracę. Na biegu jałowym, jedynie obrotomierz nieśmiało wskazuje na minimalny wysiłek sekwencyjnego układu wtryskowego, podającego paliwo nawet pod ciśnieniem 200 barów. Do tego dołożono jeszcze system niezależnych, zmiennych faz rozrządu dla wałków sterujących zaworami dolotowymi i wydechowymi.

d3ubx75

W praktyce oznacza to nic innego, jak zwiększoną wydajność zestawu napędowego, gwarantującą bezpieczne przemieszczanie się i błyskawiczną reakcję na wciśnięcie pedału gazu. Jakby tego było mało, producent oferuje doposażenie Mondeo w aktywne zawieszenie IVDC, które w trybie Sport usztywnia wszystko co możliwe, natomiast po wciśnięciu przycisku Comfort, rozleniwia kierowcę do granic możliwości.

Niezależnie od wybranej opcji, auto prowadzi się bardzo przewidywalnie i pewnie, będąc tym samym jednym z najlepiej jeżdżących samochodów w swojej klasie. Martwi jedynie spalanie, które w przypadku turbodoładowanej EcoBoosta, prezentuje co najwyżej średni poziom. W mieście nie powinny dziwić wyniki rzędu 12-14 litrów, zaś w trasie 8-9. W zamian otrzymujemy jednak dostatek mocy w każdym zakresie obrotów.

<a href="http://moto.wp.pl/ford-mondeo-2-0-ecoboost-titanium-s-6062060532814977g">TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ NOWEGO FORDA MONDEO</a>

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Ford cenowo plasuje się na podobnym pułapie, jak jego najgroźniejsi konkurenci. Niestety wersja z 203-konnym silnikiem zasilanym paliwem bezołowiowym, nie należy do tanich, zwłaszcza w najbogatszej odmianie Titanium S, kompletnie doposażonej.

d3ubx75

W kwocie blisko 133 tysięcy złotych, otrzymamy dwusprzęgłową przekładnię automatyczną Powershift oraz kilka ciekawych systemów w postaci kamery cofania, asystenta przekroczenia pasa ruchu, kontrolerów martwego pola, czy ostrzegania o potencjalnej kolizji i w razie potrzeby samoistnego uruchomienia układu hamulcowego. Tak skonfigurowany przedstawiciel klasy średniej, powinien jak równy z równym walczyć o dominację w segmencie z Passatem i Insignią.

Piotr Mokwiński

mz/mw/mw

d3ubx75

"Ford Mondeo 2.0 EcoBoost Titanium S" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika null
Pojemność silnika cm3 "1999"
Moc KM / przy obr./min "203 / 6000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "320 / 1750"
Skrzynia biegów "automatyczna, 6-biegowa"
Prędkość maksymalna km/h "232"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "8,8"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "10,7 / 6,0 / 7,7"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "12,8 / 8,5 / 10,5"
Pojemność bagażnika min./max. / l "540 / 1460"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4778 / 1886 / 1500"
Cena wersji podstawowej w zł "132 330"
Cena testowanego modelu w zł "151 800"
Plusy null
Minusy null
d3ubx75
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3ubx75
Więcej tematów