Trwa ładowanie...
04-10-2011 15:59

Sportowe prototypy Skody

Sportowe prototypy SkodyŹródło: zdjęcie producenta
dc3xtjh
dc3xtjh

W latach 50. inżynierowie z Mlada Boleslav nie mieli dostępu do najnowszych zachodnich technologii, a mimo to byli w stanie zaprojektować i rozpocząć produkcję interesujących modeli Skody. Wszystko to dzięki wdrożeniu nowatorskiego jak na tamte czasy programu NOV.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Program NOV (Novy Osobni Vuz), czyli prace nad całkowicie nowym samochodem osobowym Skody, rozpoczęte jeszcze w latach 50., zakończyły się ostatecznie wyprodukowaniem czterech prototypów pojazdów o zupełnie odmiennej konstrukcji.

Pierwszym z nich był klasyczny, czterodrzwiowy sedan, znany doskonale z wykonania wielkoseryjnego jako model MB. Drugim - mniej popularny, budowany w krótkich seriach tudor, oznaczony jako MBX. Trzecim - ciekawe kombi, ostatecznie nie zatwierdzone do produkcji. Wreszcie ostatnim - widoczna na zdjęciach, niebanalna wersja pozbawiona stałego dachu.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Otwarte nadwozie typu 2+2 powstałe w filii w Kvasinach posiadało standardowo miękki, rozkładany dach, równocześnie jako opcję przewidziano stalowy hardtop. Pierwszy z prototypów, oznaczony jako S991 Roadster był gotowy późną jesienią 1960 roku. W zamyśle, miał w programie produkcyjnym zastąpić Felicię.

dc3xtjh

Do napędu prototypu wykorzystywano kolejną nowość w programie marki - litrowy silnik zasilany poprzez dwa gaźniki. Pod koniec 1961 roku powstał drugi z prototypów - oznaczony jako S990 Roadster i wyróżniający się zmianami stylistycznymi oraz kierownicą, znajdującą z się z prawej strony. W tym przypadku równolegle poddawano badaniom nowy typ hardtopu - wykonany już z laminatu.

Kolejne testy potwierdziły, że mimo wprowadzenia licznych modyfikacji, płyta podłogowa nowego modelu, w połączeniu z nadwoziem pozbawionym dachu, nie jest w stanie sprostać występującym obciążeniom. Wersja Roadster została ostatecznie skreślona z dalszego programu produkcyjnego. Do dzisiaj nie zachował się żaden egzemplarz opisywanych prototypów.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Komercyjne sukcesy samochodów Skody z nadwoziami coupe (najpierw modelu 110R, następnie serii Rapid/Garde) w latach osiemdziesiątych, zachęciły dział konstrukcyjny marki do rozpoczęcia prac nad nowoczesnym następcą.

dc3xtjh

Zadania podjął się niezwykle prężny i dziś nieco zapomniany dział konstrukcyjny filii fabryki (BAZ), nowoczesnego zakładu zbudowanego od podstaw na przedmieściach Bratysławy - w miejscowości Devinska Nova Ves. Fabrykę dedykowano wielkoseryjnej produkcji całkowicie nowej gamy samochodów Skody, nad którą trwały intensywne prace już od przełomu lat 60. i 70.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Widoczne na fotografiach coupe powstało w latach 1981-82 i było poważną rekonstrukcją wytwarzanego w Kvasinach modelu Rapid/Garde. O nowoczesną formę nadwozia zadbał bratysławski stylista Milan Biros, jednak to nie zmiana wyglądu była najpoważniejszą modyfikacją. Przeniesienie układu napędowego do przodu umożliwiło, po odpowiedniej korekcie struktury nośnej nadwozia, wprowadzenie w tylnej jego części dużej klapy bagażnika otwieranej ku górze.

dc3xtjh

Samochód nazwany Skoda S743 Locusta, miał docelowo wykorzystywać podzespoły dojrzewającego projektu S780. Ostatecznie nie doczekał się realizacji, a w zakładach BAZ od maja 1982 roku, przez pięć sezonów montowano klasyczne, tylnonapędowe coupe S743 Garde. Prototyp Locusta, poddany renowacji w roku 2006 można dziś oglądać w Muzeum Transportu w Bratysławie.

sj/mw/mw

dc3xtjh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dc3xtjh
Więcej tematów