Jaki bieżnik zimowej opony?

2011.11.09 00:00 wp.pl 439opinii
a a a
fot. Goodyear

Zdecydowana większość polskich kierowców już przekonała się do zasadności stosowania zimowego ogumienia. Pozostaje jednak pytanie: jak wybrać jego właściwy rodzaj?

(fot. zdjęcie producenta)
Opona samochodowa jest jedynym elementem pojazdu mającym bezpośredni kontakt z nawierzchnią. Każda opona styka się z asfaltem powierzchnią nie większą niż dłoń dorosłego człowieka. Obrazuje to, jak ważne jest dobranie odpowiedniego ogumienia do typu pojazdu i warunków atmosferycznych. Wszystko po to, aby zapewnić komfort, a przede wszystkim bezpieczeństwo jazdy.

Przy wyborze opon zimowych w pierwszej kolejności musimy określić w jakich warunkach drogowych będziemy się najczęściej poruszać. Jeśli jeździmy głównie w aglomeracji miejskiej, gdzie nawierzchnie są dobrze odśnieżane i często przemieszczamy się po drogach szybkiego ruchu, wybierzemy opony o łagodniejszym bieżniku np. asymetrycznym. Dzięki takiej konstrukcji kierowca i pasażerowie mają większy komfort, dzięki chociażby mniejszemu hałasowi podczas toczenia. Takie opony zazwyczaj są niskoprofilowe, co sprawia, że mogą być stosowane w pojazdach wyższej klasy o wysokich osiągach. Dobranie do nich opon o innych rozmiarach byłoby trudne ze względu na określoną szerokość obręczy koła i wymogi homologacyjne producenta pojazdu.

Tereny małych miast czy wsi z drogami, na których pługi odśnieżające goszczą rzadziej, wymagają zastosowania ogumienia o bardziej agresywnym, kierunkowym bieżniku. Łatwiej radzą one sobie w terenach bardziej zaśnieżonych zapewniając lepszą przyczepność. Charakterystyka ich bieżnika umożliwia lepsze "wgryzanie" się w śnieg, co z kolei przekłada się na lepszą przyczepność i mobilność.

(fot. zdjęcie producenta)
Jeśli nie jesteśmy pierwszym właścicielem samochodu i nie znamy jego całej historii, przy wyborze opon nie sugerujmy się oznaczeniami tych, które są zamontowane na kołach.
- Pojazdy, szczególnie te sprowadzane, często mają zamontowane opony nieprawidłowo dopasowane - radzi Robert Puchała, ekspert firmy Motoricus. - Prawidłowy wybór rozmiaru podpowie nam naklejka fabryczna umieszczona we wnęce drzwi kierowcy lub na klapce wlewu paliwa. Dobrą wskazówką jest także instrukcja obsługi pojazdu.

Te pojazdy poradzą sobie nawet w najtrudniejszych warunkach!

Polub moto.wp.pl na Facebooku

oceń
tak 48 53.93%
nie 41 46.07%

Przeczytaj na forum: mercedes


Opinie (439)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

4
0
~666 2011-12-24 (11:21) 2 lata 3 miesiące 23 dni 1 godzinę i 21 minut temu

Na lato jeżdżę na Toyo, Yokohama - 5-6mm bieżnika, ale po minimalnym już śniegu albo b. niskich temp. nie da się jeździć, a jak spadnie śnieg oprócz autostrad i ekspresówek inne drogi białe, i na te inne drogi typowe zimówki nie mają sobie równych...

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

0
0
~ludz 2012-01-13 (09:51) 2 lata 3 miesiące 3 dni 2 godziny i 51 minut temu

tak...wielosezonówki czy w ogóle letnie opony do jadzy zima...jasne, ale chyba do jazdy po mieście i to na płaskim terenie, np w stolycy :P a poza miastem czy też w górach na jakichś bardziej stromych podjazdach to sie nadają :(

odpowiedz

2
12
~Koles 2011-11-26 (10:37) 2 lata 4 miesiące 21 dni 2 godziny i 5 minut temu

A kto wie, jaka to jest frajda Audi A4 A6 A8 quattro wyprzedzac odsniezajace plugi na zasypanych trasach? Mowie wam radosc jak przy "pierwszym razie" Tylko zimowki to podstawa, bo kiedys lakierowalem auto przez jazde na letnich zima :( ( chodzi o droge hamowania)

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

1
0
~niezalezny fach. 2011-12-25 (12:14) 2 lata 3 miesiące 22 dni i 28 minut temu

"..Opony dedykowane pojazdom dostawczym posiadają dodatkowy parametr techniczny - nośność.." - a osobowe nie maja indeksu nośności ? Jak zwykle eksperci ......

odpowiedz

6
2
~ad... 2011-12-24 (10:24) 2 lata 3 miesiące 23 dni 2 godziny i 18 minut temu

a co sadzicie o dębica nawigator 2 całoroczne

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

2
3
~tttt 2011-12-24 (16:31) 2 lata 3 miesiące 22 dni 20 godzin i 11 minut temu

z zimówkami to albo z górnej albo z dolnej półki na te pomiedzy szkoda kasy ja mialem continentale winterconti 830 znakomite ale b drogie pozniej mialem jakies posreednie nokiany teraz mam goodride chinskie i pomiedzy nokianem a chinszczyzna jedyna znaczaca roznica o na korzysc chinskiej pod wzgledem trakcji obydwie sa slabe w porownaniu z continentalem ale wytarczajace po co przeplacac? zreszta czasy kiedy chiny kojarzyly sie z zabawkami z tandetnego plastiku minely bezpowtonie a technologia jaka dysponuja deklasuje napewno polska debice.

odpowiedz

2
3
~:-) 2011-12-24 (16:10) 2 lata 3 miesiące 22 dni 20 godzin i 32 minuty temu

A dlaczego nie ma jeszcze obowiązku zmieniania opon na zimowe-śnieżne, zimowe-lodowe, zimowe na suchą i zimowe na mokrą nawierzchnię? Jak paranoja to na całego. A w większości przypadków wystarczą dobrej jakości (nie byle jakie) opony wielosezonowe. Niestety nie dla wszystkich się nadają, bo kosztują dużo drożej niż dwa komplety standardowych beznadziejnych opon.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

34
1
~Krzysiek 2011-11-26 (17:10) 2 lata 4 miesiące 20 dni 19 godzin i 32 minuty temu

Dlaczego autor artykułu zakłada, że opony są jedynym elementem samochodu stykającym się z jezdnią? W przypadku mojego samochodu nie jest to prawdą. U mnie z jezdnią styka się jeszcze rura wydechowa.

odpowiedz

pokaż 5 ukrytych odpowiedzi

6
8
~wiechu,KSG 2011-12-24 (13:00) 2 lata 3 miesiące 22 dni 23 godziny i 42 minuty temu

Nowa jest tylko w sklepie , po miesiącu masz starą i używaną. Nie znasz się na bieznikowanych więc nie pisz na ich temat . Przyjeżdżają mi na warsztat ludzie z rozerwanymi oponami oryginalnymi . A sprzedając od wielu lat bieznikowane opony w ilości 2-2,5 tys rocznie nigdy nie było żeby ją rozerwało . Karkas (osnowa) opony jest zaprojektowany z indeksem bezpieczeństwa N=8 (8 krotna zywotność eksploatacyjna opony , podobnie jak liny w dżwigach osobowych). A guma na pas bieżnika jest produkowana przez te same zakłady , które robią to dla producentów normalnych opon. Dodatkowo kierowcy jezdżą ostrożniej mając świadomość że mają opony regenerowane . Zobacz na parkingach policyjnych ile samochodów rozbitych ma opony renomowanych firm a ile ma opony bieżnikowane ? Pozostaje kwestia ceny : np 175/65/14 - 100 zł ( nowa 150 i więcej), 195/65/15 - 120 zł (nowa od 190) , 205/55/16 -140 zł (nowa od 280) , najlepsze bieżniki firm Continental,Michelin,Nokian , itp . Lepiej zeby inni jeżdzili na bieznikach niż na łysych i starych zimówkach lub letnich . Bo twoje bezpieczeństwo zależy też takze od innych - mało jest czołówek aut na łysych oponach ? A potem mogą ci na pięknym nagrobku napisać że miałeś najnowsze opony Dunlop,Michelin,Continental,Fulda itd... . A czy wiesz ze np. Markgum robi opony sportowe regenerowane na których się ścigają zawodnicy w rajdach i na torze ? A większość ich idzie na eksport np. do W.Bytanii , Czech , Holandii , Francji itd . Ale skąd ty to mozesz wiedzieć , ty wiesz przecież swoje jak A. Macierewicz.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

19
6
~Kiss 2011-11-21 (14:28) 2 lata 4 miesiące 25 dni 22 godziny i 14 minut temu

To jakas paranoja. Kupujecie auta, koniecznie z klima, najlepiej skora na fotelach, no i alusy, najlepiej 18, a nie stać Was na kilkaset zl na zimowki?? Jeszcze udowadniacie, jakie to zimowki sa do niczego itd.? Łyse opony na suchym asfalcie trzymaja lepiej niż nowiusieńkie, wiec co - będziecie udowadniac, że lyse są lepsze? Zimowki sa na zime, letnie na lato, a caloroczne na dojazdy do kościola.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

9
2
~maly-74 2011-12-24 (13:26) 2 lata 3 miesiące 22 dni 23 godziny i 16 minut temu

witam, niemam nic przeciwko oponom zimowym jednak jestem przekinany że cały czas jesteśmy oszukiwani, bowiem w dawnych czasach były opony wielosezonowe i jakoś jęździliśmy dziś kup opony na śnieg, błoto, oblodzone drogi, firmy specjalnie robią taki zamęt aby kupowac ich produkty, jedna rada należy kupić zimowe ogumienie i zwolnić moi mili, bowiem prawa fizyki są nie do pokonania i w razie poważnego wpadnięcia w poślozg pozostaje tylko łud szczęścia albo modlitwa do pana boga tak więc noga z gazui będzie ok

odpowiedz

9
6
~Robol polski. 2011-11-26 (09:26) 2 lata 4 miesiące 21 dni 3 godziny i 16 minut temu

Dlatego warto kupić tanie po około 120 zł.opony bieżnikowane z wysokim bieżnikiem,niż używki oryginały.

odpowiedz

pokaż 6 ukrytych odpowiedzi

40
7
~jankes 2011-11-26 (14:25) 2 lata 4 miesiące 20 dni 22 godziny i 17 minut temu

Po pierwsze opona jest to element podlegający zużyciu który ma zapewniać bezpieczeństwo .Pisanie głupot w stylu kupię szerszą oponę to będę miał na dłużej jest równoznaczne z kupowaniem 3 numerów większych butów bo byćmoże noga mi jeszcze urośnie. Po za tym opona jest z gumy i podlega utlenianiu i z czasem traci swoje właściwosci , więc kupowanie używek z zachodu to najgorsza głupota jaką robią Polacy. Lepsza najtańsza opona nowa niż wyjechana firmowa 10 letnia z Niemiec. A tym którzy chca przyoszczędzić proponuję np. smarowanie klocków hamulcowych olejem żeby się tak szybko nie zużywały , albo lanie pół na pół wody z benzyną (to dopiero super oszczędność) Albo np zamiast pić piwo mozna też własne siki - też zółte i za darmo!!

odpowiedz

pokaż 4 ukryte odpowiedzi

10
4
~mech. 2011-12-24 (09:30) 2 lata 3 miesiące 23 dni 3 godziny i 12 minut temu

W kraju gdzie nie ma zimy a 99% dróg i rozdroży jest mokra zalecane sa opony "pseudo zimowe" i większość kierowców już przekonała się do zasadności stosowania tego ogumienia wesołych świąt życzę i więcej rozumu :) Producenci, handlarze i zakłady wulkanizacyjne robią niezłą kapuchę siejąc ogólną zawieruchę :)

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

0
0
~a,a 2011-12-24 (11:49) 2 lata 3 miesiące 23 dni i 53 minuty temu

Co za cieć te artykuły pisze!

odpowiedz

16
1
~LOK 2011-12-24 (09:23) 2 lata 3 miesiące 23 dni 3 godziny i 19 minut temu

zimowe opony ABS i nie zapominać o oleju w GŁOWIE!!!

odpowiedz

10
1
~o 2011-12-24 (08:35) 2 lata 3 miesiące 23 dni 4 godziny i 7 minut temu

przedni napęd sporo wybacza a opony jeżeli potrzeba troszeczkę upuścić powietrza, jeżdżę rozsądnie na całorocznych.

odpowiedz

7
2
~Oldman 2011-12-08 (11:39) 2 lata 4 miesiące 8 dni 1 godzinę i 3 minuty temu

Letnie czy zimowe, 50/50 przód czy tył, niskie czy wysokie, agresywny czy łagodny bieżnik, nalewki czy częściowo zużyte oryginały. Zawsze chodzi o kasę której brakuje ! ( NIESTETY ZAWSZE). Jestem na emeryturze miałem od 72r 21 samochodów i w rożnym stanie opony. Ale zawsze zwyciężał rozsadek w jeździe, latem czy zimą. Czasami zapominałem zmienić opony w rozsądnym czasie. Nigdy nie jeździłem zbyt wolno. Mam jak to sie mówi ciężką nogę, sama wciska gaz. Ale nigdy nie opuszczał mnie zdrowy rozsadek. Nie miałem nigdy wypadku z mojej winy. Dwa razy uniknąłem śmierci , kilka razy uciekałem na pobocze, Zawsze pamiętałem o dwóch zasadach które wpoił we mnie DOBRY instruktor: 1 - nigdy nie chciej mieć nagrobka cyt: "Miałem pierwszeństwo przejazdu" i 2 - "zawsze miej ograniczone zaufanie na drodze". OPONY to jedna z wielu rzeczy zrównoważonej jazdy, przez wiele wiele lat. Trzeba o tym pamiętać nie tylko przed zimą.

odpowiedz

9
40
~daan 2011-11-10 (07:24) 2 lata 5 miesięcy 6 dni 5 godzin i 18 minut temu

Continental TS810 nieprawdopodobnie trzyma na śniegu i lodzie. Polecam

odpowiedz

pokaż 9 ukrytych odpowiedzi

4
5
~zenek 2011-11-26 (17:40) 2 lata 4 miesiące 20 dni 19 godzin i 2 minuty temu

wymiencie sobie wpierw amortyzatory i klocki hamulcowe złomiarze

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Bądź z nami na bieżąco

  • Kup używane

  • Kup nowe

Kup części

MotoIntegrator

Katalog samochodów - najpopularniejsze modele