Trwa ładowanie...
04-02-2011 11:57

Czy warto kupić Peugeota 206?

Czy warto kupić Peugeota 206?
da9rel9
da9rel9

Z reguły konkretne modele aut stają się ikonami motoryzacji dopiero po wielu latach od zakończenia ich produkcji. Peugeot 206 do tego grona na pewno nie należy. Ale mimo wszystko jest w pewnym sensie fenomenem. Przede wszystkim, jeśli pod uwagę weźmiemy fakt, że w niemal niezmienionej formie sprzedawany jest z powodzeniem od blisko 13 lat, aż do dziś.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Peugeot 206 to najbardziej popularny model w historii tej francuskiej marki. Z liczbą ponad 6 mln wyprodukowanych egzemplarzy w latach 1998-2007. Mała 206-tka jest też szóstą generacją serii "2", która łącznie wyprodukowana została w liczbie ponad 13 mln egzemplarzy. Pierwszy w rodzinie, Peugeot 201 wprowadzony został do sprzedaży w 1929 roku.

Peugeot 206 oferowany był od początku swojej produkcji w wersjach 3- i 5-drzwiowej. Od 2001 r. również w kombi (SW) oraz coupe-cabrio. Co ciekawe, wprowadzenie do oferty w 2006 r. jego następcy, czyli 207-ki nie spowodowało zaprzestania produkcji 206, a w 2009 roku do oferty dołączyła kolejna odmiana tego modelu - Peugeot 206+.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Peugeot 206 z założenia miał być samochodem tanim. Zarówno jeśli chodzi o cenę w salonie i koszty eksploatacji. Więc jeśli chodzi o jedno i drugie plasował się na rynku umiarkowanie. Ale o tym za chwilę. Umiarkowany charakter Peugeota to w zasadzie jego największa zaleta.

da9rel9

Auto od początku podobało i podoba się nadal kobietom. Styl francuski podchwycili na moment także panowie, którzy w 206-tce dostrzegali przede wszystkim znakomite auto rajdowe, osławione na odcinkach specjalnych Rajdowych Mistrzostw Świata (Peugeot 206 WRC - zdobył 3 razy z rzędu tytuł mistrzowski wśród konstruktorów w latach 2000-2002).

W sylwetce 206 znamienite jest jednak coś innego. Poza niewielkimi liftingami (w latach 2003 i 2009 - wersja 206+) karoseria małego Peugeota pozostała praktycznie nietknięta, a ciągła dostępność auta na rynku aut nowych pokazuje, jak uniwersalną konstrukcją jest ten samochód.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

W 3822 mm długości i 1673 mm szerokości (niezależnie czy mamy do czynienia z wersją trzy lub pięciodrzwiową) zamknięta została przestrzeń dla pięciu pasażerów. W miarę komfortowych warunkach podróżować będą jednak tylko dwie, z przodu. Trzeba jednak pamiętać, że w czasach kiedy 206-tka debiutowała na rynku, auta klasy B nie były tak obszerne jak ma to miejsce dzisiaj.

da9rel9

Mimo wszystko na przednich fotelach miejsce zajmuje się w tym aucie łatwo. Kuleje trochę ergonomia foteli (krótkie siedziska), jednak za kierownicą większość kierowców będzie czuć się dość swobodnie. Za tylną kanapą znalazło się miejsce dla 313 litrów bagażu. Po jej złożeniu do dyspozycji pozostaje 1136 l - w sam raz na przewiezienie niewielkiej komody ze sklepu meblowego.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Jakość wnętrza ewoluowała razem z kolejnymi, odmładzanymi wersjami. Do 2003 roku jakość plastików, ich spasowanie i wytrzymałość były mało zadowalające. Do tego kolorystyka tapicerek i elementów wykończenia wnętrza nie miała nic wspólnego z modną Francją.

da9rel9

Sytuacja zmieniła się na lepsze właśnie po wspomnianej dacie. W roku 2009 Peugeot nadgonił ciągle zmieniającą się generacjami konkurencję i wprowadził bogatszą paletę kolorystyczną wnętrz. Oprócz tego zadbał o lepszą jakość materiałów. Oczywiście należy pamiętać, że 206 jest w obecnym czasie autem niskobudżetowym, a komfortu należy szukać w palecie młodszego brata - Peugeota 207.

Jeśli chodzi o komfort użytkowania: na plus zasługuje ergonomia i rozplanowanie wszystkich urządzeń pokładowych, na minus ograniczona przez masywne przednie słupki widoczność.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Niewątpliwą zaletą małego Peugeota w czasach jego świetności była gama jednostek napędowych. Liczna, w której każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Przedział litrażowy rozpoczyna się od silników 1,1 l, a kończy na 2,0 l. z odpowiednio dostrojoną mocą od 60 do 177 KM. Wydzielić należy z tego diesle w przedziałach pojemnościowych od 1,4 do 2,0 l.

da9rel9

Do najpopularniejszych odmian benzyniaków trzeba zaliczyć agregat o pojemności skokowej 1400 ccm, który oferowany był w dwóch wariantach mocy: 75 lub 88/90 KM. Silnik niezwykle elastyczny, żwawy i przede wszystkim ekonomiczny, potrzebujący około 7,0 l. paliwa na 100 km/h w trybie mieszanym. Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że ta jednostka to wersja idealnie nadająca się do miasta.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Jeśli ktoś zainteresowany zakupem 206-tki potrzebuje częściej wyjechać za aglomerację powinien przypatrzeć się wersji 1,6 l 16V o mocy 110 KM. Najmocniejszy wariant 2,0 l 177 KM zarezerwowany był dla sportowej odmiany RC, która w portfolio pojawiła się w 2003 r.

da9rel9

Pierwszym dieslem, który debiutował pod maską wraz z narodzinami auta, była jednostka 1,9 l. Niestety, wówczas pozbawiona turbodoładowania, szybko pokazała francuskiemu producentowi, że nie stanowi ciekawej oferty do klientów. Stąd zaledwie rok później Peugeot napędzany mógł być już dwulitrowym silnikiem wysokoprężnym serii HDi (common rail) o mocy 90 KM. W późniejszych latach dołączyły mniejsze, lecz równie dobrze zestrojone motory: 1,4 i 1,6 l HDi o mocy odpowiednio 70 i 110 KM. Obie ekonomiczne (np. 1,6 l HDi - śr. spalanie 5-5,5 l./100 km ) i dobrze radzące sobie z masą Peugeota.

Zawieszenie Peugeot 206 jest jednocześnie jego zaletą i wadą. Oparte z przodu na kolumnach resorujących, jest komfortowe i sprawdza się szczególnie na naszych polskich, nie najlepiej wykonanych drogach. Niestety, kruchość elementów zawieszenia powoduje częste awarie tych podzespołów (łączniki stabilizatorów, resory i amortyzatory, gumy wahaczy, łożyska tylnej belki), choć oczywiście nie jest to regułą.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Wiele zależy od regularnego serwisowania auta i tłumienia problemów w zarodku. Zwarta bryła 206-tki w połączeniu z naprawdę nieźle spisującym się układem kierowniczym, pozwala kierowcy czerpać przyjemność z jazdy. Peugeota prowadzi się pewnie i przewidywalnie, choć jeśli pod maską pracuje większa (a przez to cięższa jednostka), wówczas przy dynamicznej jeździe 206-tka może zaskoczyć nad wyraz silną podsterownością.

da9rel9

Przy wyborze używanego egzemplarza warto zwrócić uwagę na kondycję silnika i ewentualne, źle rokujące na przyszłość, wycieki oleju. W mocniejszych sztukach z silnikami benzynowymi może zdarzyć się walka z zaworami i wtryskiwaczami. Należy też liczyć się z częstymi, drobniejszymi usterkami: cewka zapłonowa, spalone żarówki, "gubienie" prądu i związane z tym problemy z elektryką.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Bez wątpienia dużą zaletą Peugeota 206 jest mnogość wersji nadwoziowych i silnikowych, która sprawia, że każdy może znaleźć coś dla siebie za rozsądne pieniądze. Przyjrzeć należy się jednak każdemu egzemplarzowi - niezależnie, czy sprowadzany był zza granicy, czy został zakupiony i był serwisowany w kraju. Dla świętego spokoju jak ognia unikać tych, które odpracowały swój ciężki żywot w środowisku przedstawicieli handlowych.

W przypadku nowych Peugeotów 206+ do wyboru są aktualnie trzy wersje silnikowe: benzynowe 1,1 l 60 KM i 1,4 l 75 KM oraz 1,4 l HDi 70 KM.

Jarosław Bartkiewicz

mz/mw/mw

da9rel9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
da9rel9
Więcej tematów