Wszystko o turbosprężarkach

2013.04.30 12:39 WP.PL 441 opinia
Wszystko o turbosprężarkach
a a a
fot. Matthew Hine/CC BY 2.0

Zwiększa moc, wartość momentu obrotowego, zmniejsza zużycie paliwa - turbosprężarka, cudowne dziecko motoryzacji!

Zalet jest więcej. Przy mniejszej pojemności skokowej silnika, otrzymujemy moc większej jednostki napędowej, a do tego płacimy niższe stawki ubezpieczenia OC. Turbodoładowanie na dobre rozgościło się już we współczesnych samochodach, a ocenia się, że w przeciągu najbliższych lat znajdą się pod maską 70-80 proc. sprzedawanych aut. Oszczędzają paliwo, w przypadku motorów benzynowych o 20-30 proc., a w wysokoprężnych nawet do 40 procent. Są też wady. Częściej zdarzają się awarie, a naprawy są znacząco droższe niż w silnikach wolnossących. Obecnie najwięcej turbodoładowanych aut stanowią diesle, , ponieważ bez turbo nie są one w stanie konkurować z jednostkami benzynowymi. Auta benzynowe szybko nadrabiają jednak dystans. Dla przykładu w cenniku obecnej generacji VW Golfa widnieją wyłącznie jednostki z doładowaniem.

Turbodoładowanie silników otworzyło motoryzacji wiele możliwości, ale powoduje także wiele kłopotów, o których powinien pamiętać każdy użytkownik takiego samochodu, niezależnie czy mówimy o aucie starym, nowym, benzynowym czy wysokoprężnym. Poniżej postaramy się przedstawić wszystkie dobre i złe praktyki, występujące podczas jazdy autem turbodoładowanym.

Ale najpierw zacznijmy, w dwóch słowach, od tego czym właściwie jest turbodoładowanie. Element ten zagościł już właściwie na dobre we wszystkich typach silników konwencjonalnych, zarówno w wysokoprężnych, jak i tych o zapłonie iskrowym. We wszystkich klasach, autach tanich, drogich, dużych i małych, terenowych i sportowych. Turbodoładowanie oczywiście też podnosi wartość auta, w tym również jego cenę początkową. Cóż, za technologię trzeba płacić. Sama turbosprężarka może kosztować przynajmniej 2-5 tysięcy złotych, i wcale nie mówimy tutaj o jakimś wyjątkowo wyrafinowanym aucie. Do silników benzynowych "turbo" jest zauważalnie droższe. Turbosprężarka podnosi sprawność silnika, a przekłada się na większą moc i obniżenie zużycia paliwa. Trzeba jednak pamiętać, że układ taki jest o wiele bardziej skomplikowany konstrukcyjnie, co stawia o wiele wyższe wymagania pozostałych elementom, jak chociażby rozrządowi czy korbowodowi.

Jak to działa? W zasadzie jest to bardzo prosta zasada. Kiedy wpompujemy do cylindrów większą ilość powietrza, otrzymujemy mieszankę która spalana jest dużo efektywniej. Turbosprężarka napędzana jest za pomocą spalin. Gazy z silnika trafiają przez kolektor wylotowy do wirnika, ten za pomocą wałka połączony jest z kolejnym wirnikiem spełniającego funkcję czegoś w rodzaju "pompy powietrza". W ten sposób mocno sprężone powietrze dostaje się do układu dolotowego i dalej do cylindrów.

Sama turbosprężarka nie jest szczególnie skomplikowana, ale precyzja z jaką musi być wykonana, powoduje, że mówimy o bardzo zaawansowanej technologii wytwarzania tego elementu. Nie bez znaczenia są też użyte do jej produkcji materiały. One także muszą być najwyższej próby. Wystarczy tylko uświadomić sobie, z jakimi temperaturami musi się ten element zmierzyć, aby docenić pracę inżynierów. Temperatura, w której pracuje turbina, wynosi nawet 1000 stopni Celsjusza. Do tego obroty na poziomie ponad 100 000 obr/min.!

Szeroki wybór części zamiennych w atrakcyjnych cenach. Sprawdź oferty!

Polub moto.wp.pl na Facebooku

oceń
tak 101 78.29%
nie 28 21.71%

Przeczytaj na forum: mercedes


Opinie (441)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

12
1
~Japonia to jest TO 2013-05-06 (10:32) 1 rok 3 miesiące 26 dni 17 godzin i 13 minut temu

Jakie macie prawdziwe rekordy na przejechanych silnikach ? Tzn bez remontu kapitalnego tylko lejecie olej benzyna czy gaz. Nie było wymiany rozrządu itp. U mnie na gazie Nissan Almera 99r. 300 000 tys.bez remontu ale już się pożegnaliśmy. Choć to dobre wozidło.

odpowiedz

pokaż 14 ukrytych odpowiedzi

0
1
~TSI 2013-05-12 (16:57) 1 rok 3 miesiące 20 dni 10 godzin i 48 minut temu

FSI ?

odpowiedz

2
2
~jaw 2013-05-12 (16:37) 1 rok 3 miesiące 20 dni 11 godzin i 8 minut temu

Turbo zwieksza zuzycie paliwa! 1.4 bedacy podstawa do tsi pali 7-8 litrow a po zalozeniu turbo zre od 9 wzwyz. Autor chyba sie nawalil albo dostal w lape i szuka glupich

odpowiedz

14
2
~jola 2013-05-06 (11:47) 1 rok 3 miesiące 26 dni 15 godzin i 58 minut temu

czy Tico z LPG można podkręcić o kilka koników , dziękuje za fachowe opinie

odpowiedz

pokaż 6 ukrytych odpowiedzi

3
1
~adai 2013-05-04 (10:21) 1 rok 3 miesiące 28 dni 17 godzin i 24 minuty temu

W mojej ravce jak podrecam obroty wyprzedzając dwa auta za jednym pociągnięciem,, to przy pierwszym zapala sie kontrolka silnika a przy drugim zapala sie druga i auto traci moc,, Te turbo mnie zabije złom złom złom

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

2
0
~MOLESTA 2013-05-06 (16:28) 1 rok 3 miesiące 26 dni 11 godzin i 17 minut temu

KOLEGA MIAL A6 1.8T 150KM, JA E39 2.5 R6 192KM I MI SILNIK PALIL 13-14 PO MIESCIE A JEGO R4 Z TURBINA PONAD 15 (OBAJ NIE MIELISMY LEKKIEJ NOGI) Z TYM ZE ON MUSIAL PO 1,5 ROKU KUPIC TURBINE ZA 4000ZŁ A JA POZA WYMIANA OLEJU FILTROW ITP NA NAPRAWY NIE WYDALEM ANI ZLOTOWKI.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

0
2
~stacho 2013-05-12 (14:34) 1 rok 3 miesiące 20 dni 13 godzin i 11 minut temu

Tylko wolnossący 3,5 L - LEXUS

odpowiedz

7
6
~TDI Power 2013-05-07 (10:35) 1 rok 3 miesiące 25 dni 17 godzin i 10 minut temu

1.9 TDI legenda :)

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

1
7
~kkk 2013-05-12 (11:07) 1 rok 3 miesiące 20 dni 16 godzin i 38 minut temu

mam silnik 2.0 V6 i na 5 biegu jeżdżę praktycznie cały czas od 50kmh czyli już od 1700rpm, gdyż 6 cylindrów zbiera się tak jak prawie o porównywalnej mocy diesel, a pali od 7 do 11 litrów a 150KM jedzie tak samo jak dieselowskie 150KM ale frajdy z jazdy dużo więcej ;) nie dziwię się Hamerykańcom że lubują się w V6 i V8 gdyż mają lepszą elastyczność niż diesele a palą niewiele więcej (test Mustanga z V8 na tvn turbo - 11-13 litrów średnie spalanie...)

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

1
0
~Guest 2013-05-12 (13:14) 1 rok 3 miesiące 20 dni 14 godzin i 31 minut temu

Czy tylko ja mam wrażenie że ten artykuł był pisany na kacu?

odpowiedz

1
1
~benzyna 2013-05-12 (11:08) 1 rok 3 miesiące 20 dni 16 godzin i 37 minut temu

W jakim nowym aucie silnik będzie tolerował gaz ???

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

6
5
~mlody 666 2013-05-12 (11:36) 1 rok 3 miesiące 20 dni 16 godzin i 9 minut temu

Ja boję się kupować auta z turbosprężarką.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

3
2
~gh 2013-05-12 (11:48) 1 rok 3 miesiące 20 dni 15 godzin i 57 minut temu

Mam Seata Ibizę, 1.9 TDI 130 KM, z 2004r, przebieg 263 tyś, olej 5W 30, wymieniam tylko podstawowe części

odpowiedz

2
0
~kop 2013-05-12 (10:46) 1 rok 3 miesiące 20 dni 16 godzin i 59 minut temu

potytule na stronie głównej myślałem że chodzi o zbiornik paliwa

odpowiedz

2
32
~vwfans 2013-05-06 (09:43) 1 rok 3 miesiące 26 dni 18 godzin i 2 minuty temu

Powiem tak, mam golfa 5, 1.9 tdi wersja rdi silnikowa, w trasie pali 3,5 w miescie 5 litrów, jak ktoś nie wierzy niech kupi ten drogi samochód i sprwdzi. Ostatnio miałem sytuacje że jedziemy 70, 5 bieg i musiałem wyprzedzać, i redukcja na 3 turbina pieknie gwiżdzy, az sie patzyli co ja mam tam pod maską, a byle co nie mam 110 koni robi swoje:-) polecam.

odpowiedz

pokaż 7 ukrytych odpowiedzi

15
2
~gulek 2013-05-06 (16:10) 1 rok 3 miesiące 26 dni 11 godzin i 35 minut temu

autorowi przydałaby się pożądna lekcja o turbinach, bo jak mi ktoś powie że silnik z turbiną mniej pali to go wyśmieje

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

29
42
~Gość Darek 2013-05-06 (08:27) 1 rok 3 miesiące 26 dni 19 godzin i 18 minut temu

A od kiedy założenie turbo ZMNIEJSZA zużycie paliwa? Przecież jak do cylindra dostaje się więcej powietrza to przy okazji potrzebne jest więcej paliwa tak więc oszczędność paliwa na turbo to jest BUJDA.

odpowiedz

pokaż 10 ukrytych odpowiedzi

3
0
~twinTURBO 2013-05-07 (13:48) 1 rok 3 miesiące 25 dni 13 godzin i 57 minut temu

pozdrawiam wszystkich milosnikow motoryzacji......drogaWP gratuluje gupoty i wiadomosci o "turbo" moze nastempnym razem napiszecie o wszystkiego rodzaju sprerzarkach do samochu a okaze sie ze nie trzeba tankowac samochodu .....LOLz pozdrawiam redakcje

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

0
16
~mechanik 2013-05-06 (22:50) 1 rok 3 miesiące 26 dni 4 godziny i 55 minut temu

pisak nie wie co pisze! czekac przed wylaczeniem silnika? tak sie robi tylko w sportowych samochodach bo tam temperatura kolektora dochodzi do 600 stopni a w tej temp olej twardnieje i moze zatkac kanaliki olejowe. z reszta wiekszc samochodow z turbina maja takze chlodzenie ciecza. panie michale radze wyjsc z bura i nabrac troche dowiadczenia.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

0
0
~xxx 2013-05-07 (12:40) 1 rok 3 miesiące 25 dni 15 godzin i 5 minut temu

Czy kobieta potrafi pisać o motoryzacji? SZMINKAPOASFALCIE.pl Motoryzacja widziana oczami kobiety. Świat sportowych aut opisywany przez płeć piękną.

odpowiedz

  • The Settlers The Settlers Jedna z najpopularniejszych gier teraz w twojej przeglądarce

Bądź z nami na bieżąco

  • Kup używane

  • Kup nowe

Kup części

MotoIntegrator

Katalog samochodów - najpopularniejsze modele