Silnik benzynowy: wolnossący czy doładowany?

2013.08.02 10:24 wp.pl 698opinii
a a a
fot. zdjęcie producenta

Jeszcze dwie dekady temu w popularnych modelach samochodów doładowanych silników benzynowych było jak na lekarstwo. Producenci uważali, że takie rozwiązanie winduje koszty produkcji, a klienci akceptowali parametry silników bez doładowania. Dziś coraz trudniej znaleźć markę, która nie stosuje doładowania na szeroką skalę. W przypadku niektórych z nich motorów wolnossących prawie nie ma w cennikach. Co to oznacza dla zmotoryzowanych?

Przed laty turbo oferowane było, i owszem, ale w topowych wariantach wyposażonych w duże silniki benzynowe, tudzież w motorach wysokoprężnych, potrzebujących dodatkowych "płuc" do należytej pracy. Komercyjna moda na turbosprężarki rozpoczęła się na dobre w latach 80. za sprawą motor sportu. Niebotyczne osiągi aut pokroju Renault 5 Turbo, Peugeota 205 T16 czy Audi Quattro dały zielone światło do masowej produkcji podobnych rozwiązań. W ostatnich latach ten trend został wzmocniony prawnie - Unia Europejska zobowiązała producentów do obniżania badanej laboratoryjnie emisji CO2. Dla producentów oznaczało to konieczność rezygnacji ze "zwykłych", dużych silników benzynowych na rzecz małych, ale doładowanych, które na hamowni okazują się znacznie bardziej oszczędne.

Tradycyjnych silników próbowano jeszcze bronić. Wprowadzono usprawnienia, mające być sposobem na obniżenie zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji. Wymienić tu możemy zwiększony stopień sprężania, czy bezpośredni i dokładniejszy wtrysk paliwa, umożliwiający efektywniejsze wykorzystanie każdej dawki paliwa. Jednak nawet tak daleko idące usprawnienia silników wolnossących nie są w stanie zaspokoić obecnych potrzeb rynkowych i oczywiście spełnić warunków narzuconych przez eurokratów. W tym celu koncerny motoryzacyjne coraz chętniej wcielają w życie ideę downsizingu. Podstawą tego rozwiązania jest zmniejszenie pojemności skokowej jednostek napędowych, przy jednoczesnym zwiększeniu ich efektywności.

<
>
Dziś, zamiast dwulitrowego, wolnossącego silnika stosowane są czterocylindrowe 1.4 turbo. W miejsce niektórych trzylitrowych widlastych konstrukcji trafiają dwulitrowe doładowane, zaś z pozoru oszczędne, zwykłe 1.6 ustępują miejsca 1.2 turbo. Zmniejszenie pojemności to nie koniec zmian. W dalszej kolejności należy wspomnieć o zmniejszonej masie i wielkości ruchomych elementów silnika, co w prosty sposób przekłada się na zredukowanie oporów pracy i szybsze osiąganie roboczej temperatury.

Na pierwszy rzut oka efekt takich zmian jest dla użytkownika więcej niż zadowalający. Porównując suche dane techniczne analogicznych jednostek, już na pierwszy rzut oka dostrzeżemy wyraźną różnicę w wolumenie momentu obrotowego - oczywiście na korzyść nowszej propozycji. Wzrost wspomnianej wartości, wespół z obniżeniem użytecznych obrotów, przekłada się na elastyczność. W praktyce oznacza to, że aby dynamicznie podróżować, nie będziemy musieli korzystać z wyższych partii skali obrotomierza, gdzie w silniku wolnossącym pojawia się pełnia mocy. Efektem powyższego jest niższe zapotrzebowanie na paliwo w porównywalnych warunkach eksploatacyjnych. W pozbawionych doładowania, wolnossących silnikach nawet w czasie statecznej jazdy wyniki spalania nie napawają optymizmem. Nic dziwnego, przecież niezależnie od szybkości obrotowej motor zużywa odpowiednio duże ilości paliwa potrzebne do wprawienia w ruch masywnych części.

Chcesz otrzymać wycenę wybranej usługi w warsztacie? Kliknij!

Polub moto.wp.pl na Facebooku

oceń
tak 144 61.28%
nie 91 38.72%

Przeczytaj na forum: Skoda Fabia


Opinie (698)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

24
1
~jap 2013-08-06 (09:02) 8 miesięcy 17 dni 23 godziny i 42 minuty temu

japonia nie robi turbo i pewnie nie bez racji

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

0
0
~Mazda 2014-03-29 (17:52) 25 dni 14 godzin i 52 minuty temu

A ja posiadam Mazdę 323F II 2.0 v6 144km i nie narzekam na spalanie na benzynie jak i na gazie, bo mam gaz wysterowałem go ze znajomym i różnicy jakoś w dynamice nie widzę jeśli chodzi o pracę na benzynie/ gazie :) trzeba tylko czytać, dowiadywać się, uczyć się, ale prawda jest też taka... Że większość czasu jeżdżę na benzynie - przyzwyczajenie. Sam sobie na nią zapracowałem i na paliwo i opłaty również sam z własnej kieszeni opłacam, pracuje i wiem ile to kosztuje, więc stwierdzenie 'synuś rodziców' jest nie potrzebne :) Pozdrawiam!

odpowiedz

10
32
~Pepcio 2013-08-10 (22:35) 8 miesięcy 13 dni 10 godzin i 9 minut temu

Użytkuję Octavię 1.2 TSi, silnik nominalnie 105 km i 175 Nm momentu, wartości zmierzone na hamowni obciążeniowej MAHA : - 118 km - 183 Nm Spalanie : - Najniższe zanotowane przy spokojnej jeździe w trasie - 4,7 l/100 - Najwyższe zanotowane na krótkich odcinkach 5-7 km w jedną stronę - 7,3 l/100 - Średnie spalanie w cyklu mieszanym pomiędzy 6,5-6,7 l/100 Osiągi - v-max prawie 210 licznikowe, przyśpieszenie od 0-100 około 10 s Czego chcieć więcej od samochodu i silnika ??? Czym możecie się pochwalić internetowi ujadacze w swoich zagazowanych padlinach ??? Tym , że montujecie najtańsze instalacje LPG zwane potocznie sekwencjami które obok prawdziwej sekwencji nie leżały i podniecacie się , że tankujecie po 2,5 zł za litr? Nie twierdzę że małe doładowane silniki są idealne, bo nie są, nie ma ideałów, ale są to najczęściej bardzo ekonomiczne, elastyczne i przyjemne w użytkowaniu silniki. Każdemu kto planuje zakup nowego samochodu polecam małe t-benzyny, osiągi i spalanie zbliżone do nowoczesnych diesli, przy okazji komfort pracy silnika niezaprzeczalnie lepszy, brak DPF-ów, turbiny bez zmiennej geometrii, sprzęgła najczęściej bez dwumasy jak dla mnie po przerobieniu wielu diesli to same zalety.

odpowiedz

pokaż 16 ukrytych odpowiedzi

23
3
~Zbyszek 2013-08-11 (00:18) 8 miesięcy 13 dni 8 godzin i 26 minut temu

jeżdzę Daewoo Tico, ma ktoś coś do dodania? wątpię..

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

18
28
~jack 2013-08-10 (19:22) 8 miesięcy 13 dni 13 godzin i 22 minuty temu

Mam lagune 2.0T bez problemu wymiatam i to powyżej 200km/h "uznane niemieckie toczydła audi bmw i vw. Pozdrawiam ich serdecznie są kulturalni i zjezdżają

odpowiedz

pokaż 6 ukrytych odpowiedzi

3
2
~przemod 2013-08-10 (18:57) 8 miesięcy 13 dni 13 godzin i 47 minut temu

mieszkam w Irlandii, tutaj płaci sie podatek drogowy od pojemności silnika. 512 euro rocznie za moje 1,6 za 0.9 w Nissanie Mikrze czy w Toyocie Yaris już 180 euro. to prawda że ludzie tutaj wymieniaja auta co kilka lat i nie jeżdżą starymi trupami, bo to sie już nie opłaca. koszty napraw, przegląd co roku, a nie jak w przypadku nowych aut że po kilku latach użytkowania. ale silnik 1.6 według nich to jest już duży. więc np. zamiast kupować Skodę Octawię 1.6 wolą 1,4 , z tym że to żadna oszczędność bo ledwo to jedzie, trzeba kręcić do wysokich obrotów i żre więcej niż np. 1.8. podałem przykład kolegi który chciał zaoszczędić na podatku i sobie kupił to cudo

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

49
1
~ADAM 2013-08-02 (19:57) 8 miesięcy 21 dni 12 godzin i 47 minut temu

NIE MA TO JAK WOLNOSSACE V8 4.2 ,NAJLEPSZY SILNIK ,500 TYS ROBI BEZ ZAGLADANIA , NIE DO ZARZNIECIA NO CHYBA ZE SPEC NA NIM JEZDZI .

odpowiedz

pokaż 9 ukrytych odpowiedzi

1
0
~Ambiente 2013-08-26 (12:41) 7 miesięcy 28 dni 20 godzin i 3 minuty temu

A Ja mam Citroena Xantię z 72 tys. przebiegu,wystawiłem go na allegro i możecie kupić1

odpowiedz

13
1
~tomi 2013-08-23 (16:48) 8 miesięcy 15 godzin i 56 minut temu

a w stanach gdzie 3,5 litra jest silnikiem małolitrażowym, koszt przejechania jednego kilometra jest niższy niż w europie takim 1,2 z ery downsizingu, dodatkowo amerykanin przejedzie nim bez problemu 600-700 tysiecy bez wiekszych napraw mechanicznych, a tu 200 tys i silnik do wymiany bo do remontu to nawet kwalifikowac sie nie będzie haha to jawna drwina producentów poza tym to właśnie obniżanie spalania napędza podwyżki cen paliw na stacjach -zrobią silnik palący 0,5 litra/ 100 km to litr paliwa będzie w Polsce kosztował 40 zł nie rozumiem tego taka niby pro ekologiczna ta UE tutaj kwoty emisyjne tutaj green Energy a powiedzcie mi czemu nikt się nie zastanowił nad tym żeby wyprodukować coś co będzie działać latami nie będzie się psuło rdzewiało, przecież wyprodukowanie takiego silnika to cały proces hutniczy - co2 odlanie odlewu- ciepło gazy cieplarniane obróbka metalu - elektryczność to jest nieracjonalna gospodarka to tak jak oszczędzanie bez głowy które wpędza jedynie w koszta, to mi się wydaje jedynie narzędzie do blokowania rozwoju innych krajów poza Niemcami i Francją i zobaczcie jeżeli chodzi o motoryzacje to te dwa kraje podzielą się wpływami Niemcy luksusowe samochody klasy wyższej Francja- nazwijmy to "luksusowe ale dla mniej zamożnych" i to perspektywa kilku kilkunastu lat góra

odpowiedz

8
2
~ja 2013-08-10 (17:18) 8 miesięcy 13 dni 15 godzin i 26 minut temu

jak sie maja silniki w hondzie civic? Jakie marki maja jeszcze pozadne wolnossace? Prosze o rady

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

2
2
~defender 2013-08-22 (16:46) 8 miesięcy 1 dzień 15 godzin i 58 minut temu

Polacy to biedny naród i to widać po samochodach :) Oczywiście widać coraz wiecej nowych samochódów ale niskobudżetowych . Jawność majątkowa , zarobkowa i zero dla taniochy ...szczególnie chińszczyzny. Sporo krajów w uni wogóle nie importuje i nawet nie pozawalają.... Tak wiec unia to fikcja a biedoczki poloczki boją się Komisji Europejskiej i pozwalają na wjazd importu jak w masło w nasz kraj !!!!! Ludzie przestańcie kupować chińszczyzne to wtedy może bedzie lepiej !!!!

odpowiedz

3
2
~xxx 2013-08-11 (07:11) 8 miesięcy 13 dni 1 godzinę i 33 minuty temu

vw 1.9tdi 700tys i zapierd... dalej bez kłopotu,następny na pewno będzie taki sam u mnie jak ten padnie

odpowiedz

8
0
~jjamm 2013-08-11 (06:55) 8 miesięcy 13 dni 1 godzinę i 49 minut temu

heh, odgrzewany kotlet, ALE CO ZA GENIUSZ NAPISAŁ ŻE NA NIŻSZYCH OBROTACH JEST MAŁE SPALANIE ??? ŻEBY TAK SAMO DYNAMICZNIE JEŹDZIĆ 1,4T JAK 2.0 BEZ TURBO RÓŻNICA W SPALANIU BĘDZIE NIEWIELKA !!! AAA RATUNKU... i kolejne pytania, ile kosztuje utrzymanie (naprawy) sprawdzonego silnika 2.0 którego przebieg 300tyś lub więcej nikogo nie dziwi a ile będzie takiego 1,4T, tu mamy inne temperatury, sprężarkę (lub kompresor), zaawansowane sterowanie i inne. A I JESZCZE EKOLOGIA - jeżeli jeździsz z prędkościami >50km/h, np. ekspresówka lub bardzo dynamicznie to takie 1,4T będzie produkowało porównywalnie CO jak 2.0 lub więcej. LUDZIE ŻEBY JECHAĆ TRZEBA LAĆ, ENERGIA NIE BIERZE SIĘ Z NICZEGO !!!

odpowiedz

10
0
~post ścisły 2013-08-11 (06:49) 8 miesięcy 13 dni 1 godzinę i 55 minut temu

Silniki z turbo mało palą -hahaha chyba w labolatorium , mają wytrzymać 250 tys km - co to ma być ???!!!Jedyne zyski mają producenci tego badziewia nikt inny !!!! Szczerze mam dość tej "nowoczesności" w samochodach nie dlatego że mi sie nie podoba tylko jest to jeden wielki niedopracowany niewypał lub celowe działanie z tym że to może doprowadzić do upadku niektórych koncernów bo chyba nie myślą że ktoś kupujac dziadowstwo kupi je ponownie za kilka lat !!!

odpowiedz

25
4
~kierowca 2013-08-10 (19:17) 8 miesięcy 13 dni 13 godzin i 27 minut temu

A ja mam Mercedesa E 210 2000 benzyna.Mam sekwencje LPG .Auto wyspawane odmalowane.Nie mam turbiny ,dwumasy czy klimy.Ma ktos lepsze auto ?

odpowiedz

pokaż 5 ukrytych odpowiedzi

10
0
~graf 2013-08-11 (04:44) 8 miesięcy 13 dni 4 godziny i 1 minutę temu

Z tej pisaniny wynika, że idą zmiany. Firmy szukając oszczędności na materiałach, będą doładowywać mniejsze silniki, by utrzymać moc i dynamikę silników większych wolnossących. Ale jak będzie z ich bezawaryjnością, to się dopiero okaże. Już czytam, że nie wytrzymują głowice. Przy takich temperaturach i ciśnieniu jakie panują w tych małych silniczkach, to się nie dziwię. Do tego dołoży się jeszcze słabej jakości paliwo, "ciężka noga" kierowcy i awarie mogą się pojawiać...

odpowiedz

22
2
~Marcin 2013-08-11 (00:14) 8 miesięcy 13 dni 8 godzin i 30 minut temu

silniki benzynowe Hondy są nie do zdarcia i bez żadnego awaryjnego turbo. co prawda swoją moc osiągają przy wysokich obrotach, ale jak się spokojnie jedzie to palą naprawdę mało. tylko weź tu jeździj spokojnie jak masz V-TEC :)

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

0
0
~anonim 2013-08-11 (03:20) 8 miesięcy 13 dni 5 godzin i 24 minuty temu

masz taka zebatke w rowerze uwazaj!! specialisci a sami nie potrafia sprawdzic stanu oleju nawijaja makaron na uszy jak masz tak dbasz proste , jak pedzla nie umyjesz to tez musisz uwazac bo bedzie smierdzial

odpowiedz

11
2
~Paweł 2013-08-10 (21:56) 8 miesięcy 13 dni 10 godzin i 48 minut temu

A ja kupiłem w zeszłym roku Toyotę Avensis 2.0 147KM, 2005r bo niby bezawaryjna a silnik już 2 raz uszczelkę głowicy wydmuchał a przebieg 220tyś od początku serwisowany w ASO wszystko udokumentowane. Niby blok był źle spasowany, jakaś wada producenta czy coś tam(nie znam się) I co tu człowiek ma kupić jak tu nigdy nie ma się pewności co się kupuje.

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

6
1
~zonk 2013-08-11 (01:16) 8 miesięcy 13 dni 7 godzin i 28 minut temu

w124 bije na łeb wszystko

odpowiedz

Bądź z nami na bieżąco

  • Kup używane

  • Kup nowe

Kup części

MotoIntegrator

Katalog samochodów - najpopularniejsze modele