Trwa ładowanie...
d3pgzm8
22-08-2014 17:20

Przeróbka auta z CNG na LPG? To możliwe

d3pgzm8
d3pgzm8

| [

]( http://autogaz-journal.pl/ ) |
| --- | Jazda samochodem napędzanym gazem ziemnym ma wiele korzyści, ale ze względu na małą liczbę stacji jest uciążliwa. Marcin Matoga z firmy mGas wyjaśnia, że przeróbka takiego auta na napęd LPG jest możliwa.

- Czym różnią się instalacje na gaz CNG i LPG

- CNG, czyli gaz ziemny sprężony do 200 atmosfer, wymaga specjalnych, wzmocnionych i przez to ciężkich butli, które zazwyczaj chowa się pod podłogą. Od zbiorników idą przewody stalowe wytrzymujące ciśnienie 250 atmosfer. Potem jest reduktor, listwa wtryskowa oraz komputer. Trzeba tu rozróżnić dwa rodzaje instalacji CNG - montowane fabrycznie (np. w Oplu Zafira)
oraz zakładane później, na zlecenie dealerów. Pierwsze z nich są mocno zintegrowane i idealnie zestrojone z danym silnikiem. Komputer sterujący występuje tu jako element głównego urządzenia i jest serwisowany przez to samo złącze. Minusem tego rozwiązania jest sztywne oprogramowanie i brak możliwości odrębnej regulacji. W instalacjach pozafabrycznych wykorzystuje się układy od różnych producentów i nie są już one tak idealnie wkomponowane, co widać choćby zaraz po uchyleniu maski silnika.

d3pgzm8

- Jakie elementy instalacji CNG można wykorzystać wykonując przeróbkę na zasilanie gazem LPG?

- Przy takiej instalacji jaka występuje np. w Zafirze, nie da się ponownie wykorzystać niczego, no może poza przewodami. Całą resztę należy zdemontować. Lepiej wypadają tu instalacje montowane przez dealerów. W takim przypadku zazwyczaj da się ponownie wkomponować elektronikę, komputer i wtryskiwacze. Warto zauważyć, że na wielu z tych elementów widnieją oznaczenia producentów informujące, że dany produkt nadaje się zarówno do instalacji CNG, jak i LPG.

- Czy butle na gaz CNG trzeba wymontowywać? Gdzie zazwyczaj, w takich przerabianych autach, montujecie zbiornik na LPG?

- Zwykle usuwa się stare butle i wtedy pod podłogą jest miejsce na zbiornik toroidalny LPG. Bywa jednak, że klient chce zachować starą instalację CNG, wtedy zbiornik na LPG musi znaleźć się w części bagażowej samochodu. W przypadku Zafiry CNG pojawia się problem ze zbiornikiem na benzynę, gdyż ma on pojemność tylko 14 l. Niektórzy klienci życzą sobie wymianę zbiornika na większy, normalnej pojemności, co jest możliwe ale wiąże się z dodatkowymi kosztami. Pragnę tu jeszcze zaznaczyć, że demontaż butli na gaz CNG oznacza znaczny ubytek masy pojazdu, a to wiąże się z koniecznością wymiany sprężyn w zawieszeniu na takie, jakie montuje się w typowych odmianach danej marki.

- Czy możliwe jest pozostawienie instalacji CNG i dołożenie drugiej - LPG?

- Jak najbardziej. Mieliśmy takiego klienta z Zafirą, który właśnie zażyczył sobie takiego rozwiązania. Po naszych przeróbkach auto ma trzy źródła zasilania: CNG, LPG oraz benzynę. Wszystko dobrze działa i nie występują kolizje.

(fot. Zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. Zdjęcie producenta)

- Jaką instalację LPG poleca Pan do Zafiry 1,6 CNG? Jak wyglądają formalności po przeróbce?
- Powinna być to instalacja IV generacji, a z konkretnych polecam Staga 300 Plus. Koszt takiej przeróbki wynosi ok. 3000 zł, w tym demontaż starej instalacji CNG. Koszt bez demontażu wyniósłby 2600 zł. Jeśli chodzi o formalności to są one takie same jak przy autach, gdzie układ CNG nie był demontowany.

d3pgzm8

- Czy to prawda, że Zafira z silnikiem 1,6 ma specjalnie utwardzone gniazda w głowicy i dobrze znosi spalanie gazu, tak samo CNG i LPG?

- Nie wiem jak jest z tymi gniazdami, nie mogę tego potwierdzić. Ale powiem, że silniki z tej serii, o oznaczeniu Z16NG są pancerne i doskonale znoszą jazdę na gazie LPG.

- Jakie inne auta poza Zafirą CNG zdarzyło się wam przerabiać?

- Poza Zafirami I i II generacji trafiały się takie modele jak VW Touran i Caddy, Mercedes Klasy E oraz Ford Focus.

- W jaki sposób samochody z instalacjami CNG trafiają do Polski? Jest to świadomy wybór czy raczej kwestia przypadku?

- Ok. 25 proc. takich zakupów wynika z nieporozumienia. Ludzie myślą, że kupili auto spalające LPG i dopiero na stacji w kraju dowiadują się, że chodzi o zupełnie inny gaz. Są wtedy mocno rozczarowani, bo w Polsce jest tylko 20 ogólnie dostępnych stacji CNG. W tej sytuacji przeróbka jest wręcz niezbędna, gdyż jazda na samej benzynie ze względu na mały zbiornik jest mocno uciążliwa.

Źródło: AutoGaz Journal

ll/sj/tb

d3pgzm8
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3pgzm8
Więcej tematów