Trwa ładowanie...
21-12-2016 14:25

Przemysł i Rynek Motoryzacyjny znowu zaskakują!

Przemysł i Rynek Motoryzacyjny znowu zaskakują!Źródło: patronat
d4bo3gk
d4bo3gk

Koniec roku to dobry okres na podsumowanie efektów działalności firm. Dlatego w gmachu Ministerstwa Rozwoju zorganizowano XI Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego. Tematykę prezentacji i debat zdominowała troska o kondycję branży, a w szczególności przemysłu produkującego części motoryzacyjne w kontekście wyzwań i zagrożeń dla rodzimego rynku.
Pośród gości zagranicznych znaleźli się przedstawiciele dwóch najważniejszych europejskich organizacji branżowych CLEPA i FIGIEFA. Trzeba bowiem wiedzieć, że w trakcie spotkania mowa była o perspektywach dla rynku w kontekście globalnych wyzwań (m.in. elektromobilności, autonomicznych pojazdów, systemów telematycznych). Ciekawie zabrzmiał apel Cezarego Kaźmierczaka, Prezesa Związku Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP), by uczestnicząc „w gospodarczych mistrzostwach świata” rząd lepiej rozumiał faktyczne potrzeby biznesu. Wyrazem tego powinny być przepisy sprzyjające rozwijaniu w pełni konkurencyjnego rynku motoryzacyjnego opartego na zasadach wolnorynkowych.
|

|
| --- |
Udział polskiej produkcji w europejskim rynku motoryzacyjnym wynosi 3%. Jednak, co ciekawe, to nasz kraj zajmuje bardzo wysokie 12 miejsce wśród największych eksporterów części motoryzacyjnych na świecie, a wartość eksportu jest zaledwie 2,5 razy mniejsza niż producentów działających na rynku chińskim!
Największymi rynkami zbytu dla rodzimych wytwórców są w UE Niemcy (42% udziału), Czechy (9%), Wielka Brytania i Francja (po 6%), Słowacja i Włochy (po 5%). Prezentujący owe wyniki podkreślali, że o konkurencyjności naszego przemysłu motoryzacyjnego decydować będzie zaangażowanie w rewolucję określaną jako Przemysł 4.0. To połączenie świata informacji ze światem urządzeń/maszyn, które umożliwi szybszą produkcję krótkich serii, wzrost efektywności fabryk i redukcję kosztów.
Podczas Kongresu producenci części wielokrotnie podkreślali, iż niejasne i niestabilne przepisy prawno-podatkowe znacząco utrudniają rozwój działalności przedsiębiorstw. Jako drugi czynnik stojący na drodze rozwoju wskazywali zbyt powolne procesy administracyjne dla projektów budowlanych w Polsce.
Na spotkaniu w Ministerstwie wystąpił także dyrektor CLEPA, pan Frank Schlehuber, przedstawiając europejski punkt widzenia producentów części motoryzacyjnych, a w szczególności odnosząc się do prawa wolnego wyboru konsumentów powiedział, że kwestie bezpieczeństwa i ochrony nie mogą prowadzić do niesprawiedliwych ograniczeń w dostępie do danych.
Wśród ponad 300 uczestników spotkania nie zabrakło przedstawicieli rodzimych przedsiębiorców. Wystąpieniom prelegentów i debatom przysłuchiwali się przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju, Środowiska i Finansów. Swoje stanowisko w kwestii potrzeb zmian uwzględniających punkt widzenia branży motoryzacyjnej dotyczący funkcjonowania Stacji Kontroli Pojazdów, jak i wsparcia dla wolnej konkurencji wyraził przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa – Minister Jerzy Szmit.
|

|
| --- |
Nie mniej ciekawych wniosków dostarczyła prezentacja w której zwrócono uwagę na udział w rynku segmentu niezależnego oraz segmentu autoryzowanego w zakresie napraw eksploatacyjnych, mechanicznych, elektronicznych oraz serwisowania. Nie jest zaskoczeniem, że autoryzowane punkty napraw dominują, gdy mowa o najmłodszym parku pojazdów. Serwisy z autoryzacją cieszą się 85% udziałem w przypadku świadczenia usług samochodów, które mają nie więcej niż 4 lata. Ale już właściciele pojazdów starszych (powyżej 8 lat) zdecydowanie częściej powierzają je aftermarketowi. Wyniki powyższe stanowiły średnią z 5 krajów (Polska, Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Hiszpania). Oczywiście nieco inaczej rozkład ten wygląda na rynku polskim, gdzie średni udział w rynku tych dwóch segmentów pokazuje nieco silniejszą pozycję niezależnych.
Warto też podkreślić, że w przeciągu ostatnich 24 miesięcy rynek części i napraw w Polsce wykazał wysoką, bo aż 8-procentową dynamikę wzrostu, podczas gdy inne europejskie kraje takie jak – Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Hiszpania – osiągnęły o wiele mniejsze wzrosty, rzędu 1 do 3% – podkreślał Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.
Podczas Kongresu prezentacje odbywały się w bardzo zróżnicowanej i ciekawej formie. Między innymi przeprowadzono interaktywne głosowania pokazujące iż ponad 62% dystrybutorów części motoryzacyjnych w 2016 roku spodziewa się wzrostów sprzedaży, przy czym, aż ponad połowa z nich przewiduje wzrosty większe niż 10%.
O najważniejszych wyzwaniach dla niezależnego rynku mówiła Sylvia Gotzen, reprezentująca europejską organizację FIGIEFA. Mowa była o rygorach homologacji części zamiennych, ale główny nacisk prezentacji przedstawiał ryzyko wynikające z faktu, że producenci samochodów chcą zamknąć dostęp do danych niezbędnych do serwisowania nowo powstających modeli samochodów.
„Troską niezależnych uczestników rynku powinien być swobodny dostęp do systemów diagnostyki pokładowej (OBD) i kompleksowej informacji technicznej (RMI). Dlatego apeluję do polskiego rządu – wesprzyjcie swobodę napraw! Uczyńcie przykład dobrych rozwiązań legislacyjnych, wszak każdy konsument, winien mieć swobodę wyboru – komu powierzy serwisowanie i naprawę swego dobra” – podkreślała Dyrektor Generalna FIGIEFA.
Z powyższym apelem korespondowały wyniki głosowania zebranych na sali. Gdy pytano, jakie spośród pięciu czynników najbardziej wpłynęły na zmianę wartości rynku motoryzacyjnego w roku 2016, producenci wskazali odpowiedź „komplikacja systemów samochodowych”.
Informacja prasowa

d4bo3gk
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4bo3gk
Więcej tematów