Diesel - koszty o których się nie mówi

2010.04.20 00:00 mojeauto.pl 747
Diesel - koszty o których się nie mówi
a a a
fot. zdjęcie producenta

Pod nazwami takimi jak FAP, DPF czy D-CAT ukrywają się nie tylko technologie zmniejszające emisję szkodliwych substancji. Przede wszystkim jest to wiadomość dla kupującego, że prędzej czy później pojawią się poważne koszty.

(fot. zdjęcie producenta)
Dekadę temu na rynku pojawił się pierwszy samochód z przełomowym rozwiązaniem jak na owe czasy, czyli filtrem cząsteczek stałych. Urządzenie odpowiedzialne za zatrzymywanie bardzo szkodliwych substancji trafiło najpierw pod maskę Peugeota 406 coupe z silnikiem 2,2 HDI. Nieco później zostało zaadaptowane do innych diesli z koncernu PSA.

Rozwiązanie wymagało jednak kilku czynności obsługowych. Układ FAP złożony jest z filtra w układzie wydechowym, który zatrzymuje cząsteczki sadzy. W momencie gdy tankujemy samochód specjalny czujnik rejestruje wzrost poziomu paliwa i dodaje odpowiednią ilość środka wspomagającego wypalanie sadzy z filtra. Dzięki temu dodatkowi temperatura spalania jest mniejsza. Pozwala to na przeprowadzenie procedury wypalania także podczas normalnej jazdy w mieście. Jednak to rozwiązanie pozostawia po sobie odpady, które nagromadzają się w filtrze i z czasem go zapychają. Uzupełnienie dodatku paliwowego to koszt kilkuset złotych raz na kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Filtr cząsteczek stałych, który w zależności od stylu jazdy trzeba będzie wymienić już nawet po 80 tysiącach kilometrów kosztuje od ok. 2.500 - 4.700 złotych. Rozwiązanie takie spotkamy nie tylko w autach francuskiego koncernu, ale także innych markach korzystających z ich rozwiązań jak np. Fordach, Mazdach czy Volvo.

(fot. zdjęcie producenta)
DPF to technologia odpowiadająca za to samo co FAP. Różni się tyko tym, że teoretycznie jest ona bezobsługowa. Dopalanie sadzy zbierającej się w filtrze następuje poprzez wzbogacenie mieszkanki paliwowej. Przez to zwiększa się temperatura wydechu, ale aby ją utrzymać kierowca musi przez kilkanaście minut jechać na podwyższonych obrotach przy stałej prędkości. Nie zaleca się ignorowania tej procedury bowiem niedokończona jest nieskuteczna i po paru razach może nastąpić całkowite przytkanie wydechu .

Wtedy wyjścia są dwa: oczyszczanie filtra lub jego wymiana. Co ciekawe w samochodach niektórych marek komputer pokładowy nie informuje nas o trwaniu procedury dopalania. Czasami dopiero przytkanie filtra informuje nas o konieczności odwiedzenia autoryzowanego serwisu. Dopalanie sadzy można zauważyć po tym, że na komputerze pokładowym na postoju średnie spalanie utrzymuje się na nieco wyższych wartościach niż zwykle. Należy też regularnie kontrolować ilość oleju, bowiem bogata mieszanka sprawia, że część paliwa dostaje się do miski olejowej i rozrzedza olej. Według producentów filtr cząsteczek stałych powinien spokojnie wystarczyć na całe życie pojazdu. W praktyce okazuje się, że właściciel stoi przed koniecznością zainwestowania od 4,5 do nawet 12 tysięcy złotych za nowy filtr.

Polub moto.wp.pl na Facebooku

oceń
tak 10 43.48%
nie 13 56.52%

Przeczytaj na forum: Jaki rodzaj LPG, pomocy.


Opinie (747)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

2
8
~Bayern M 2010-05-02 (11:14) 4 lata 2 miesiące 29 dni 22 godziny i 33 minuty temu

Czy wy jestescie chorzy ????
Co wy macie z tymi remontami w samochdami z silnikami diesla. Mieszkam w Niemczech jezdze rocznie 50 tys.km tylko dislami i autko z przebiegiem 300-400 tys. km chodzi jak szwajcarski zegarek a wy tam w Polsce ciagle o jakis tam naprawach. Poprostu w Polsce ON to syf a druga sprawa diesel potrzebuje dobry olej silnikowy, np: BMW e 90 320D , silnik 2000ccm, 177 KM potrzebuje olej Castrol EDGE Formula RS 0W-40 i tylko taki olej i jezdzisz 500 tys. km bez remontow. Aha ja potrzebuje tego oleju 6 litrow a "banka" 5 litrowa kosztuje 75 Euro !!!!! na eBayu mozna kupic te oleje za ok. 40 Euro ( 5 litrow). I teraz jest pytanie kogo w Polsce stac na tak drogie oleje no kogo ????? a potem bzdety piszecie, ze diesel to ukryte koszty. ON w Polsce to niestety syf i kiedy jestem w Polsce staram sie jak najmniej na polskim ON jezdzic a najwiekszy syf to ma chyba BP.

odpowiedz

pokaż 10 ukrytych odpowiedzi

1
1
~marcin 2010-05-02 (19:03) 4 lata 2 miesiące 29 dni 14 godzin i 44 minuty temu

Test diesla 2.4
Witam, a ja testuje sobie zwykłego diesla bez żadnych udziwnień (1994 rok).I tak wyglądają moje fakty: Przejechałem w 16 lat 355 000 km od nowosci. Miałem 2 awarje, pierwsza - nie mogłem odpalic silnika, mechanik powiedział że ostatnia 5 swieca żarowa sie przepaliła(ciekawe jak długo odpalał na 1 ?). stan licznika 252000 km. druga awarja poważniejsza przy pompje,wysiadł elektrozawór (344 000 km),koszta nie były by duże gdyby nie przytrafiło mi się to w czechach.Po zatym nie wymieniam żadnej części (oprócz rozrządu co 150 tyś km i oleju co 15.tyś, acha i raz wymieniłem płyn chłodniczy i dolałem płyn hamulcowy) samochodu aż sie nie odezwie albo zepsuje.No i musze przyznac że wydałem na naprawy w sumie około 8 tyś zł przez te 16 lat.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

0
14
~Krzysiek 2010-04-20 (06:40) 4 lata 3 miesiące 12 dni 3 godziny i 7 minut temu

W czym problem?
Dla inteligentnej osoby nie powinny się liczyć koszty, tylko dbałośc o czystość środowiska naturalnego, a więc samochód który w miarę mało spala i produkuje niewiele szkodliwych spalin. Reszta jest mało ważna. Buraki które tego nie rozumieją, według mnie nie są godni żeby żyć

odpowiedz

pokaż 24 ukryte odpowiedzi

0
1
~asdfr 2011-09-16 (11:35) 2 lata 10 miesięcy 15 dni 22 godziny i 12 minut temu

JLM DPF Cleaner i po kłopocie z zapychaniem się filtra cząstek stałych ;)

odpowiedz

6
3
~pht 2010-05-08 (20:01) 4 lata 2 miesiące 23 dni 13 godzin i 46 minut temu

Ale jaka przykemność z jazdy nowym dieslem!
Nowoczesny diesel jest cichy, szczególnie przy wyższych obrotach jazda benzyną w trasie to słuchanie buczenia, a dieslu jak w elektrycznym - tylko szumy. Oczywiście wykluczając niemieckie TDI, które chodzą jak traktor (nie obrażając traktora). No i to odejście już przy niskich obrotach, a wyjce (benzynowe) wymiękają. W benzynie połowa koni mechanicznych to się obija, jak się popatrzy w specyfikację. Jak się tylko złotówki liczy, to trzeba sobie kupić hulajnogę.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

4
1
~wisnia 2010-10-01 (19:47) 3 lata 9 miesięcy 30 dni 14 godzin i 1 minutę temu

JA POLECAM FRANCUZA
po 1 diesel chodzi dużo ciszej niż jakiś vw (virgin wanted) po 2 jest na pewno wygodniejszy i łatwiej się go prowadzi po 3 części są tanie wiem bo jeżdżę c5 2.2 hdi z fap fapa jak poczytasz trochę net i umiesz coś zrobić to sam oczyścisz ja to zrobiłem i koszt jaki poniosłem to 720 pln 600 za dodatek do paliwa 4l i 120 za ustawienie kompa ja osobiscie polecam francuza citroena

odpowiedz

3
1
~def 2010-05-02 (17:00) 4 lata 2 miesiące 29 dni 16 godzin i 47 minut temu

Jak przychodzi co do czego to
koszty miedzy benzynówką z gazem a dieslem turbo sa nie porównywalne, chocby regeneracja turbiny lub awarie wtrysków które w benzynówce sa rzadkością, o nizszej cenie zakupu banzynówki nie wspominam, czy problemach z temperatura oleju w silniku przy -20 st w zimie, awariach świec żarowych czy spalaniu które wynosić moze 6 litrów ropy za 4zł przy spalaniu 10 l gazu w 2.0 dwa razy tańszego LPG, itp

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

3
0
~TakiJeden 2010-05-16 (19:29) 4 lata 2 miesiące 15 dni 14 godzin i 18 minut temu

Dzieciaki opanujcie się
To śmieszne, czy każdy w polsce jest mechanikiem i znawacą silników i samochodów, ludzie opanujcie się, żenada po prostu, tak podnieca was jeżdżenie samochodem, że każdy zawsze chwali ten którym jeździ, czy diesel czy benzyniak, każdy ma swoje wady i zalety, bez sensu spory, temat motoryzacja, zawsze powoduje u was wzrost adrenaliny, dajcie na luz a pojedziecie daleko ....czyli będziecie dłużej żyli.

odpowiedz

2
0
~kawon 2010-05-14 (08:31) 4 lata 2 miesiące 18 dni 1 godzinę i 16 minut temu

Peugeot - jest OK
Jestem użytkownikiem Peugeota 406 Combi ,2,0 HDI - żadnych kłopotów - 110 tys. i wymieniałem tylko łącznik stabilizatora / oprócz oleju, filtrów i klocków /.

odpowiedz

1
0
~dywagacje 2010-05-13 (15:07) 4 lata 2 miesiące 18 dni 18 godzin i 40 minut temu

Pytanie i refleksja.
Czytam wasze opinie, ponieważ lubię się pośmiać:) I takie pytanie zadaje z innej beczki? Wszyscy piszecie, że ile to kilometrów nie robice, czy to dieslami czy benzyną?: 100, 200, 300, 500 tyś. To czemu, jak ja chce kupić sobie taki samochód, to ku.wa wszystkie mają od: 100 do 200 tyś ::):):):):):):):):), a i dodam jeszcze, że najlepsi są Ci co komentuję poprawność stylistyczno - ortograficzną wypowiedzi, no ku..a - załamać się można - spiep..ać dziady. Pozdrawiam.

odpowiedz

0
0
~mario 2010-05-13 (12:05) 4 lata 2 miesiące 18 dni 21 godzin i 42 minuty temu

nie ma to jak francuski HDI :PEugeota
z francuskimi dieslami Peugeota nic sie nie dzieje.....polecam

odpowiedz

0
0
~bartas 2010-04-20 (20:06) 4 lata 3 miesiące 11 dni 13 godzin i 41 minut temu

Diesle tani na pozór
Pomyślmy ile kosztuje wymiana turbiny w nowym dieslu a ile np wtrysków a dwumasie i pompach juz nie wspomne,śmiac mi sie chce z ludzi któzy kupują diesla i robia racznie nawet 15 tys i myslą ze oszczędzaja a tu nagle ciach i..... w kieszeni klika tysięcy mniej hehe, i kolego nie tylko w Fordach dzieją sie taie rzeczy tylko w kazdym dieslu produkwanym mniej wiecej od 95 r,

odpowiedz

pokaż 36 ukrytych odpowiedzi

0
0
~fan 2010-04-20 (16:45) 4 lata 3 miesiące 11 dni 17 godzin i 2 minuty temu

Do znawców:)
Planuje kupić Peugeota 607 2,2 HDI136 KM 2002-2003r . Co o tym aucie sadzicie? Biorę pod uwagę także Passat B5 FL, Mondeo 2,0 TDDI, Rover 75 2.0 CDT. Co byście wybrali i dlaczego? Za odp. z góry dzięki. Pozdrawiam.

odpowiedz

pokaż 21 ukrytych odpowiedzi

0
0
~Jeden z nich 2010-05-02 (09:47) 4 lata 2 miesiące 30 dni i 1 minutę temu

FIRMY KTORE BEZ PROBLEMU TO USUWAJA !!
Sa firmy, ktore bez problemu moga usunac filtr FAP/DPF z samochodu. Mowie tutaj o usunieciu softowy (przeprogramowanie sterownika ECU) oraz usunieciu mechanicznym. Koszt jest rozny w zaleznosci od skomplikowania zabudowy oraz od samej jednostki napedowej, natomiast srednio to ok 2tys zlotych. Po takim zabiegu autko bedzie jezdzilo tak jakby nigdy w fabryce nie zostal zamontowany w nim FAP/DPF. Wlasciciel moze spokojnie zapomniec o problemach zwiazanych z filrami. Wszystko wzielo sie stad ze w Polsce za uzytkowanie autka z filtrem wlasciciel nie otrzymuje zadnych znizek. Tak jest na zachodzie gdzie w zamian za ekologie i wieksze koszty utrzymania autka, oferuje sie rozne znizki na ubezpieczenia itd itd. Pozdrawiam

odpowiedz

pokaż 7 ukrytych odpowiedzi

0
0
~jack 2010-05-02 (16:53) 4 lata 2 miesiące 29 dni 16 godzin i 54 minuty temu

To nie koszty eksploatacji eliminują diesle
Tylko ceny ON, jest za drogi a silniki najnowszej generacji są bardziej przyjazne środowisku niż niektóre benzyniaki,a co za tym idzie podatki ekologiczne nakładane na to paliwo są delikatnie mówiąc nieuczciwe.

odpowiedz

0
0
~quter 2010-05-02 (11:04) 4 lata 2 miesiące 29 dni 22 godziny i 43 minuty temu

Diesle się kończą. Planowane normy czystości spalin, które będą
wprowadzane w kolejnych latach, praktycznie wyeliminują ropniaki z rynku. Diesle będą coraz droższe w produkcji i eksploatacji. Akcyza na ON też będzie zmierzała do poziomu akcyzy na benzynę. Większość posiadaczy diesli nie zdaje sobie nawet sprawy z tego, że ON na stacjach jest trochę tańszy od benzyny tylko dlatego, że jest obłożony dużo niższą akcyzą. W przeciwnym razie ON byłby znacznie droższy niż Pb95.

odpowiedz

pokaż 5 ukrytych odpowiedzi

0
0
~aw 2010-05-02 (12:46) 4 lata 2 miesiące 29 dni 21 godzin i 1 minutę temu

Trwały diesel
Diesel - koszta eksploatacji podobne, oszczędność paliwa wyrównuje się podczas wymian eksploatacyjnych poszczególnych elementów zużywających się ale... nie ma trwalszego silnika niż diesel dobrze ekploatowany i serwisowany. P.S. Niektóre typy diesla (2,5 TDI V6) są dużo droższe w eksploatacji niż benzyna

odpowiedz

0
0
~try 2010-05-02 (09:27) 4 lata 2 miesiące 30 dni i 20 minut temu

1,9D
Miałem benzyniaka. Od paru lat mam 1,9D prosty silnik bez elektroniki i turbiny. Auto nie do zajechania. Od 230 tys km czekam aż się coś rozpadnie a tu nic. W benzynie co chwilę coś się działo (elektronika i mechanika). No, ale jest jeden poważny minus diesla gorszy komfort jednak w kabinie odczuwa się drgania.

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

0
0
~demolka 2010-05-02 (10:19) 4 lata 2 miesiące 29 dni 23 godziny i 28 minut temu

Problemy ?
1/ Zimny silnik i pełny "sandał" w gaz 2/ po ostrej jeździe w mieście czy na trasie nie czekamy ok 1 minuty żeby się turbinka schłodziła tylko rozgrzana do czerwoności stygnie na sucho bo jest chłodzona olejem z silnika a silnik stoi 3/ zła jakość oleju i paliwa sprzedawanego w Polsce

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

0
0
~cat 2010-05-02 (07:18) 4 lata 2 miesiące 30 dni 2 godziny i 29 minut temu

uwaga na VW!!!!
...bo to właśnie one mają współcześnie NAJGORSZE silniki TDI!!!! Gigantyczne koszty pomp i pompowtryków - przestrzegam. Historyczny VW to już dziś MIT!

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Bądź z nami na bieżąco

  • Kup używane

  • Kup nowe

Kup części

MotoIntegrator

Sonda

Jaka powinna być tolerancja dla przekraczania prędkości?





glosuj

Katalog samochodów - najpopularniejsze modele