Trwa ładowanie...
17-07-2014 14:49

25 lat silnika TDI

25 lat silnika TDIŹródło: zdjęcie producenta
d26wnz3
d26wnz3

Audi świętuje szczególny jubileusz. Przed 25 laty koncern po raz pierwszy zaprezentował silnik TDI. Od tego czasu wyrósł on jedną najbardziej popularnych jednostek napędowych w Europie, znajdującą zastosowanie zarówno w pojazdach wyścigowych, jak i w samochodach seryjnych. Do dziś, na całym świecie Audi sprzedało blisko 7,5 mln aut z wysokoprężnymi jednostkami TDI. Co więcej, od roku 2006, ten rodzaj napędu już ośmiokrotnie przekraczał linię mety jako zwycięzca 24-godzinnego wyścigu w Le Mans.

Wliczając najnowsze TDI clean diesel, Audi w czasie 25 lat zredukowało emisję szkodliwych substancji o 98 procent. W tym samym okresie moc i moment obrotowy silników wysokoprężnych, w odniesieniu do pojemności, podwoiły się. Samo tylko średnie zużycie paliwa przez całą flotę jednostek TDI, od roku 2000 zredukowano o blisko jedną trzecią.

W historii silników oznaczonych TDI były konstrukcje wyjątkowe wytrzymałe, jak legendarny 1,9 TDI. Nie brakowało też kilku wpadek, ale mimo to wysokoprężne silniki niemieckiego koncernu zyskały duże uznanie. Najnowsze konstrukcje już nie pamiętają o prostocie swoich poprzedników, za to przy sporej mocy są bardzo oszczędne. Mimo drogiej konstrukcji nowoczesnych jednostek Volkswagen i samo Audi nie zamierza rezygnować z obranej drogi i cały czas rozwija silniki TDI.

W ostatnio zaprezentowanym pojeździe studyjnym Audi RS 5 TDI concept, po raz pierwszy silnik diesla napędza wysokiej mocy model RS. Dzięki połączeniu motoru V6 TDI biturbo z dodatkową, elektrycznie napędzaną sprężarką, Audi RS 5 TDI concept ma moc 385 KM i moment obrotowy 750 Nm. Takie rozwiązanie pozwala na uzyskanie dużej mocy już od najniższych obrotów.

d26wnz3
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d26wnz3
Więcej tematów