Trwa ładowanie...

LPG w używanych samochodach: rynek wtórny

LPG w używanych samochodach: rynek wtórnyŹródło: PAP/CTK/Rene Fluger
dewp2sy
dewp2sy

Jeszcze kilka lat temu szczytem marzeń większości Polaków był samochód z doładowanym silnikiem Diesla. Jednostki te są coraz nowocześniejsze i bardziej wysilone, a przez to awaryjne, zaś olej napędowy nie jest już tak tani, jak kiedyś. Oszczędnym pozostaje jeszcze jedna możliwość - auto z instalacją LPG. Jak wygląda rynek krajowych aut z takim wyposażeniem?

Nie ulega wątpliwości, że w dobie drożejącej benzyny montaż instalacji LPG może być prostym sposobem na oszczędności. Może, ale nie musi. Jeśli zdecydujemy się zamontować układ zasilania autogazem, musimy liczyć się z poniesieniem dość wysokich kosztów na starcie. W zależności od rodzaju silnika, będzie to od 1,5 do 3-4 tys. zł. Jeśli jednak chcemy uniknąć tego kosztu, pozostaje nam kupić używane auto, które już posiada instalację LPG. Czy to dobry pomysł?

(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Niekoniecznie. Instalacja gazowa - szczególnie jeśli jest źle dobrana lub nieprawidłowo serwisowana - może spowodować istotne zniszczenia. "Gazowania" nie poleca się w przypadku jednostek z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem. Wtryski są w nich chłodzone za pomocą przepływającego paliwa. Zmiana cieczy na gaz oznaczałaby więc dla nich wyrok śmierci. W takich przypadkach stosuje się zasilanie dwupaliwowe. Ryzyko będzie więc wciąż dość duże, a korzyści nie tak wielkie, by zaakceptować groźbę zniszczenia silnika.

W przypadku każdej instalacji zwiększa się ryzyko przegrzania silnika. Wiąże się to ze stanem elementów gumowych, używanych do wykonania instalacji LPG. W wielu przypadkach już rok lub dwa po wyjechaniu z warsztatu zauważyć można nieszczelności. W efekcie uszkodzeniu może ulec uszczelka pod głowicą lub zawory. Usterki grożą również parownikowi, listwie wtryskowej czy elektrozaworowi. Praca instalacji LPG oznacza również szybsze zużywanie się niektórych elementów. Należą do nich między innymi cewki i świece zapłonowe, a także przewody zapłonowe. W samym układzie zasilania autogazem trzeba zaś wymieniać filtry LPG.

dewp2sy

Jak pokazuje analiza ogłoszeń motoryzacyjnych i sposobu ich wyszukiwania przez użytkowników, koszt serwisowania instalacji gazowej i jej ewentualny montaż to nie wszystko, z czym trzeba się liczyć. Liczba osób, które chcą sprzedać auto z instalacją LPG blisko dziesięciokrotnie przewyższa liczbę tych, którzy szukają tak wyposażonego samochodu. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest przekonanie Polaków o tym, że autogaz musi zniszczyć silnik, a właściciele takich aut oszczędzają nie tylko na paliwie, ale na wszystkim, co wiąże się z eksploatacją pojazdu.

Źródło: otomoto.pl

tb/mw/tb

dewp2sy
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dewp2sy
Więcej tematów