Trwa ładowanie...
04-01-2013 13:44

Mercedes-Benz Klasa S: historia luksusowego klasyka

Mercedes-Benz Klasa S: historia luksusowego klasykaŹródło: zdjęcie producenta
d1w0fh9
d1w0fh9

Tradycje Klasy S sięgają początków marki Mercedes u progu XX w. Przez dziesięciolecia samochód był uznawany za pioniera samochodowej inżynierii, zarówno w kwestii komfortu, technologii jak i bezpieczeństwa.

Od 1951 r., gdy na nowo po zakończeniu II Wojny Światowej ruszyła produkcja limuzyn Mercedes-Benz, znalazły one ponad 3,5 mln nabywców na całym świecie. Stawia to Klasę S i jej poprzedników najlepiej sprzedającym się autem w segmencie. Obecny typoszereg kontynuuje historię z wynikiem 0,5 mln sprzedanych egzemplarzy od debiutu w 2005 r.

Bezpośrednia linia rodowa Klasy S w okresie powojennym rozpoczyna się wraz z modelem 220. Jego premiera w 1951 r. oznaczała powrót marki do segmentu samochodów luksusowych. 3 lata później pojawił się zupełnie nowy model o tej samej nazwie, jako pierwszy Mercedes posiadający 6-cylindrowy silnik i opływową karoserię typu "ponton". Wraz z premierą odnowionej, mocniejszej wersji 220 S w 1956 r. oznaczenie "S" stało się nieodłącznym elementem topowych modeli marki.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

"Skrzydlaki" wprowadzone w 1959 r. (220, 220 S oraz 220 SE z serii W 111) zyskały swój przydomek za sprawą wyprofilowania tylnych błotników, których kształt przypominał "płetwy". Samochód jako pierwszy oferował nadwozie ze strefami zgniotu projektu Beli Barenyi. Flagowy model 300 SE (W 112) z zawieszeniem pneumatycznym i nową przekładnią automatyczną ujrzał światło dzienne w 1961 roku. Dwa lata później dołączyła do niego wersja z dłuższym o 10 cm rozstawem osi, oferująca dodatkową przestrzeń na nogi dla pasażerów tylnego rzędu.

d1w0fh9

W 1965 r. "skrzydlaki" ustąpiły miejsca limuzynom 108 i 109. Na czele gamy stanął topowy wariant 300 SEL 6,3 wyposażony w silnik V8 z limuzyny Mercedes-Benz 600. Z czasem wprowadzano kolejne innowacje - odporny na zderzenia bak paliwa, czteroramienne koło kierownicy, większe przednie lampy oraz żebrowane tylne światła.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Pierwsza w klasie limuzyna w silnikiem Diesla - 300 SD zadebiutowała w 1977 r. Rok później auto otrzymało układ ABS. W serii 126 swoją premierę miała poduszka powietrzna (1981 r.), aerodynamiczne nadwozie oraz lekka konstrukcja. Po raz pierwszy też chromowane zderzaki ustąpiły miejsca wykonanym z tworzywa.

d1w0fh9

W 1991 r. na drogi wyjechała seria 140. Auto otrzymały większe niż wcześniej wymiary oraz podwójne szyby w celu optymalnej izolacji akustycznej. Model 600 SE/SEL był pierwszym Mercedesem zasilanym silnikiem V12. Co ciekawe, w 1995 r. do standardowego wyposażenia trafił system kontroli stabilności ESP zaś rok później - system wspomagania hamowania BAS.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Kolejnej generacji Klasy S, która została zaprezentowana w 1998 r. przyświecały mniejsza masa oraz podwyższenie poziomu komfortu i bezpieczeństwa. Porzucono podwójne szyby, jednak w zamian zastosowano elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC, system multimedialny COMAND oraz funkcja kontroli odległości DISTRONIC. W 1999 r. wprowadzono układ ograniczający przechyły nadwozia ABC.

d1w0fh9

Produkowanej od 2005 r. serii 221 towarzyszy system COMAND z kontrolerem w tunelu centralnym, aktywny system Night View Assist, czy Blind Spot Assist. Zmodernizowana odmiana serii 221 wyjechała na drogi w 2009 roku. Do oferty dołączył wówczas model S 400 Hybrid - pierwszy luksusowy Mercedes-Benz z napędem hybrydowym i pierwszy produkowany seryjnie samochód z baterią litowo-jonową.

Źródło: Mercedes-Benz

ll/moto.wp.pl

d1w0fh9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1w0fh9
Więcej tematów