Suzuki Vitara S Allgrip: sztuka rezygnacji

2016.01.15 16:21 WP 0 opinii

Polub WP Moto

Ocena
4.5/ 6
Suzuki Vitara S Allgrip: sztuka rezygnacji
a a a
fot. Tomasz Budzik, moto.wp.pl

Wycofanie z oferty Suzuki modelu Grand Vitara dla wielu fanów japońskiej marki było wręcz hiobową wieścią. Zwolennicy SUV-ów i crossoverów otrzymali w jej zastępstwie model Vitara. To mniejsze i pozbawione niektórych terenowych wyróżników auto już z zewnątrz wydaje się bardziej skrojone pod gusta pań. Czy rzeczywiście prawdziwy mężczyzna nie powinien do niego wsiadać?

Redukcja po japońsku
Zaprezentowana w 2015 roku Vitara nie oferuje bogatej palety jednostek napędowych. Samochód w ogóle nie występuje w wersji z motorem wysokoprężnym, a w chwili debiutu na naszym rynku dostępny był wyłącznie z jednym silnikiem benzynowym - wolnossącym 1,6 l. Później do oferty dołączyła wersja „S”, napędzana nowością Suzuki - doładowanym silnikiem 1,4 Boosterjet. Jednostka o mocy 140 KM i momencie obrotowym wynoszącym 220 Nm dysponuje bezpośrednim wtryskiem paliwa i całkiem nieźle radzi sobie z samochodem ważącym 1210 kg w wersji z manualną przekładnią lub 1235 kg w odmianie ze skrzynią automatyczną. Auto przyspiesza do „setki” w odpowiednio 9,5 lub 10,2 sekundy i okazuje się, że sprawna jazda nie wymaga zbyt częstej zmiany przełożeń. Silnik już od 1,5 tys. obr./min. dobrze radzi sobie ze wzniesieniami. Auto jest się przy tym oszczędne. Podczas jazdy poza miastem zadowala się 5,5 litrami benzyny na 100 km. Opuszczenie asfaltu oznacza wyraźny wzrost apetytu. Nie są to jednak wartości, do jakich kazała nam przyzwyczaić się Grand Vitara o wyższej o 27 KM mocy, o 6 Nm większym momencie obrotowym i wolnossącym silniku 2,4 l. Skąd ta różnica?

Japończycy zaproponowali klientom zdecydowanie lżejszy samochód. Vitara S w opcji z napędem na cztery koła waży o ponad 300 kg mniej. Jak osiągnięto taki efekt? W porównaniu z Grand Vitarą nowy model jest o 30 cm krótszy. To spora zmiana, ale nie odbiła się ona na komforcie jazdy pasażerów. Rozstaw osi nowości Suzuki wynosi dokładnie 2,5 metra, a więc o 14 cm mniej niż w przypadku Grand Vitary. Podobne są też pojemności bagażników - 375 l w Vitarze S i 398 l w Grand Vitarze. W nowszym dziecku japońskich inżynierów występuje jednak krótsza komora silnika. W końcu nie musi ona zmieścić jednostki V6, jak w poprzedniku. To jednak nie wszystko na co zdecydowało się Suzuki, aby ograniczyć wagę swojego SUV-a. Zrezygnowano również z reduktora, a w jeździe po nieutwardzonych drogach pomaga nam system AllGrip, którym zawiaduje komputer pokładowy. Za pomocą pokrętła i przycisku pomiędzy przednimi fotelami użytkownik może zmieniać tryby pracy napędu.


W trybie „Auto” napęd przekazywany jest tylko na przednią oś, a tylna dołącza się tylko w razie potrzeby. Ma to ograniczyć zużycie paliwa. W trybie „Snow” napędzane są obydwie osie, ale to komputer decyduje o tym, jaka część momentu obrotowego trafia na tylne koła. Bierze przy tym pod uwagę wiele parametrów jazdy, aby przewidzieć możliwy uślizg i zaradzić mu, zanim jeszcze na dobre się rozpocznie. Gdy na pokrętle wybierzemy „Sport”, napęd będzie zachowywał się podobnie, ale zmieni się oprogramowanie sterujące silnikiem, aby żwawiej reagował on na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Tryb „Lock” pomaga podczas jazdy na luźnych, błotnistych lub bardzo śliskich nawierzchniach. Efekty pracy jednostki napędowej rozdzielane są wówczas po połowie pomiędzy przednią i tylną oś, jednak kiedy ruszamy, to tylne koła otrzymują więcej momentu obrotowego. Jeśli jednak przekroczymy 60 km/h, system przełączy się na tryb „Auto”. W praktyce układ AllGrip w znacznej mierze wyręcza kierowcę i okazuje się zaskakująco sprawny w lekkim terenie.

oceń
tak 17 60.71%
nie 11 39.29%

Opinie (68)

Pozostało znaków: 4000

REGULAMIN

35
2
~robol 2016-01-17 (19:40) 10 miesięcy 22 dni 16 godzin i 7 minut temu

Pracuje dopiero 30 lat i jeszcze mię nie stać na kupno nowego samochodu z salonu ale jestem optymistą i wieżę że za następne 30 lat uczciwej pracy kupie sobie takie nowe auto i dopiero poszaleję.

odpowiedz

pokaż 5 ukrytych odpowiedzi

0
0
~Zenek 2016-01-21 (12:48) 10 miesięcy 18 dni 22 godziny i 59 minut temu

Na "historia z kołem w tle" jest artykuł o Hope i pierwszych Suzuki serii SJ.

odpowiedz

3
1
~Calm7 2016-01-17 (18:57) 10 miesięcy 22 dni 16 godzin i 50 minut temu

A czym się różni SUW id crosowera???

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

2
1
~~`fan 2016-01-18 (11:17) 10 miesięcy 22 dni i 30 minut temu

bo najlepsze samochody to golfy 3 i suzuki reszta to badziewie

odpowiedz

0
4
~Max 2016-01-18 (10:51) 10 miesięcy 22 dni i 56 minut temu

Na rynku amerykanskim nie sprawdzil sie . Juz od paru lat nie mozna kupic nowego Suzuki .

odpowiedz

10
27
~gbermlrl 2016-01-17 (16:15) 10 miesięcy 22 dni 19 godzin i 32 minuty temu

auto dla zniewieściałych

odpowiedz

pokaż 7 ukrytych odpowiedzi

0
1
~~`DOBRA RADA 2016-01-18 (09:27) 10 miesięcy 22 dni 2 godziny i 20 minut temu

ZAKIS KAPUSTE W BECZCE

odpowiedz

8
1
~ted_a 2016-01-18 (09:05) 10 miesięcy 22 dni 2 godziny i 42 minuty temu

Grand Vitara była "dobra" do 2005 roku, kiedy napędy uruchamiało się ręcznie drugim "dyszlem". Normalnie samochód był jak zwykła osobówka, palił 7l/100 - w terenie włączałeś 4x4 i blokadę i można było wjechać na najwyższą górę, tak samo przez błota, dopóki nie zawisłeś "na brzuchu" jechał. Zimą pchałem przodem zderzaka zwały sniegu, kiedy droga była nie odmieciona. Szkoda, zniszczyli ładną terenówkę. Mam to auto 14 lat, żadnej rdzy, wymieniłem tylko silnik HDI 2.0 (koszt 1500 zł od Citroena Xsary). Jeszcze z 10 lat pojeżdżę...

odpowiedz

13
5
~Fan suzuki 2016-01-17 (19:06) 10 miesięcy 22 dni 16 godzin i 41 minut temu

Jezdze tymi samochodami juz 17lat .Swift,sx4 i nie widze lepszego autka dla małej rodziny.

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

10
21
~fx-35 2016-01-17 (14:47) 10 miesięcy 22 dni 21 godzin i 1 minutę temu

gdzie oni mają jakiegoś stylistę. Nadwozie chyba projektował ten sam inżynier co zawieszenie

odpowiedz

pokaż 2 ukryte odpowiedzi

6
3
~siwydarek 2016-01-17 (21:12) 10 miesięcy 22 dni 14 godzin i 35 minut temu

Suzuki produkuje naprawde dobre samochody, do dzisiaj nie rozumie dlaczego ta firma 2 lata temu wycofala sie z USA i Kanady ?. ............ chyba w marketingu pracowaly jelopy.

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

0
2
~mechnikChicago 2016-01-18 (04:15) 10 miesięcy 22 dni 7 godzin i 32 minuty temu

Ja sobie tego niestety nie kupie bo Suzuki wynioslo sie od nas jakies dwa lata temu... Obecnie, na podobnej, pochylej drodze jest Mitsubishi --- w zeszlym roku zamkneli jedyna montownie ktora u nas mieli. (W nieciekawej sytuacji jest rowniez VW --- ponizej 2% udzialu w rynku. Produkty tych marek sa zwyczajnie nieco gorsze od innych i brak sprzedazy robi swoje... Coz, takie prawa rynku...

odpowiedz

14
2
~suzi fun 2016-01-17 (19:04) 10 miesięcy 22 dni 16 godzin i 43 minuty temu

Vitara to jest następca SX4 a nie Grand Vitary te same wymiary i masa co SX4. SX4 S Cross był niewypałem - brzydal to wprowadzili Vitarę silnik te same. Może niedługo będzie nowa Grand Vitara. Suzuki już jest kilka lat po rozwodzie z RENAULTEM, silniki benzynowe 1,6 i 1,4 są tylko z Japonii a diesle od Fiata 1,6 Multiijet. Automatic to super 6 biegowy bezawaryjny hydrauliczny pomysł japończyków. Mojej żonie bardzo się podoba chyba jej kupie taką zabawkę pozdrawiam wszystkich fanów japońskich 4x4.

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

7
2
~SGV 2016-01-18 (00:21) 10 miesięcy 22 dni 11 godzin i 26 minut temu

Jeżdżę Grand Vitarą z 2010 roku. Byłem ostatnio na jazdach testowych tą nową Vitarą, dealer namawiał żeby przetestować i kupić zostawiając w rozliczeniu GV. Cóż, podziękowałem wrażenie mam takie, że bym zamienił lepszy samochód na gorszy.

odpowiedz

2
5
~qwe 2016-01-17 (21:36) 10 miesięcy 22 dni 14 godzin i 11 minut temu

Pytanie czy będzie gniła tak samo jak Grand Vitara. Reparaturki tylnych nadkoli po 7 latach. To jakiś żart.

odpowiedz

12
1
~A S 2016-01-17 (16:58) 10 miesięcy 22 dni 18 godzin i 49 minut temu

Vitara nie jest nastepca Grand Vitary produkowanej jeszcze tylko Vitary poprzedniej generacji. Piszacy artykul powinien sie choc troche postarac.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

4
1
~irek 2016-01-17 (20:46) 10 miesięcy 22 dni 15 godzin i 1 minutę temu

witary jezdza po 30 lat o czyms to swiadczy a im starsz to wjezdrza w gorszy teren wiem bo to ja pan

odpowiedz

8
2
~luk 2016-01-17 (19:47) 10 miesięcy 22 dni 16 godzin i 1 minutę temu

Fajne auto. Ja jeżdżę sx4 4x4 już 8 rok. Super auto. Na gwarancji miałem tylko problem ze zmianą biegów (podobno we wczesnych autach częsty) ale zrobiono mi w serwisie i od tej pory nic tylko przeglądy. Auto pomimo 8 lat 1 100 tyś przeglądu chodzi jak nowe. Jak będę zmieniał to już na suzuki ale poczekam może będzie nowa grand vitara

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

11
5
~OK 2016-01-17 (20:43) 10 miesięcy 22 dni 15 godzin i 4 minuty temu

Piękny,klasa,prestiż,niezawodność,wiadomo JAPAN

odpowiedz

6
15
~zbychu77_bytom 2016-01-17 (17:09) 10 miesięcy 22 dni 18 godzin i 38 minut temu

Miałem firmową G.Vitare 1,9 z 2010r. Pdało w niej wszystko. Turbina, DPF, kołodwumasowe, całe mechanizmy róznicowe. Wszystko kosztuje fortunę 5,10 albo 15 koła. 185 tys i kasacja auta. Wszystko pod maską z renault. Tandeta. około 15 G.V mielismy w firmie zadna 200 tyś nie zrobiła. Prywatnie jak bym mial to bym w przepaść wrzucił i wziął z AC. Dbałem o auto jak o swoje serwisy w ASO, w terenie była 2 razy i ładą niwą kolesie dali rady a ona stanęła bo nawet na reduktorze nie dała rady po piasku gdzie kolesie polonezem trakiem jecahali nawet. Ja sam jezdziłaem juz wszystkim i wiem, zę to droga zabawka. Z japończyka został znaczek. Reszta Renault szmelc. Teraz mamy Fordy Rangery w firmie 1/3 tańsze proszte idą jak przecinaki. Rdzewieja po roku na spawach i zgrzewach ale w terenie to mało istotne, jadą do przedu. Auta wymieniamy co 6 lat. Vitara zadna 3 nie dała rady. Tyle w temacie. To już nie ta vitara co I generacji na ramie w 100 % Japończyk. Kto miał okazje być w ASC w poczekalni to sie nasłuchał o Suzuki.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

  • Kup nowe

Katalog samochodów - najpopularniejsze modele