Trwa ładowanie...
10-07-2002 13:35

Od pierwszego wrażenia: FORD EXPLORER 4.0 EFi XLT - październik 1999

Od pierwszego wrażenia: FORD EXPLORER 4.0 EFi XLT - październik 1999
d47rqdv
d47rqdv
(WP)
Źródło: (WP)

Od pierwszego wrażenia: FORD EXPLORER 4.0 EFi XLT, październik 1999, Auto Moto Market, Henryk Jezierski

Ponad 2 mln egzemplarzy sprzedanych od chwili premiery w 1990 roku czyni to auto najlepiej sprzedającym się samochodem sportowo-terenowym na świecie i stanowi najlepszą wizytówkę jego walorów. Od dwóch lat Ford Explorer jest obecny także na naszym rynku, zyskując coraz większe zainteresowanie wśród zamożniejszych i bardziej wymagających klientów. Zwłaszcza, że ta potężna oraz luksusowo wyposażona "terenówka" posiada homologację samochodu ciężarowego, dzięki czemu może być przedmiotem leasingu.

W dziennikarskich testach posłużyliśmy się Fordem Explorerem 4.0 Efi XLT, udostępnionym przez wybrzeżowego dealera tej marki, firmę FOTA z Gdyni. Europejska wersja Explorera wyposażana jest w 4-litrowy, ponad 200-konny silnik V6 produkowany w niemieckiej Kolonii. Taka jednostka napędowa okazuje się optymalna dla ważącego dwie tony pojazdu, gwarantując mu zarówno przyzwoitą prędkość maksymalną (171 km/h) jak i imponujące - zwłaszcza dla auta z automatyczną skrzynią biegów - przyspieszenie od 0 do 100 km/h (10,9 s).

d47rqdv

Jazda Explorerem sprawia niekłamaną przyjemność z wielu powodów. Na wyboistych drogach lokalnych lub bezdrożach daje o sobie znać samopoziomujące zawieszenie, układ ABS oraz sterowany komputerowo stały napęd na cztery koła. O zaletach automatycznej skrzyni biegów oraz precyzyjnego układu kierowniczego ze wspomaganiem możemy przekonać się podczas jazdy po zatłoczonych ulicach miast. Dobrodziejstwo klimatyzacji odczuliśmy aż nadto podczas tegorocznych upałów, a całości dopełniają dziesiątki udogodnień oferowanych w wersji standardowej - od elektrycznie ustawianych foteli przednich poprzez zdalnie sterowany zamek centralny aż do podświetlanych progów przednich drzwi.

Nie do pogardzenia są również inne cechy Explorera. Pokaźne - nawet jak na segment pojazdów terenowych - gabaryty auta wzbudzają respekt drogowych piratów, skutecznie pozbawiając ich chęci do przekraczania osi jezdni lub wyprzedzania "na trzeciego". Dla kierowców zainteresowanych użytkowymi funkcjami tego samochodu znaczącym argumentem będzie licząca aż 2,31 m3 przestrzeń bagażowa, powstająca po złożeniu tylnych siedzeń. Osoby przywiązujące szczególną wagę do bezpieczeństwa podróżowania oprócz zalet systemu Control Trac 4x4 i układu ABS z pewnością docenią takie rozwiązania jak poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, regulowane pasy bezpieczeństwa, zamki tylnych drzwi z zabezpieczeniem przed otwarciem oraz wzmocniona konstrukcja nadwozia. Zwłaszcza, że to wszystko otrzymuje się w wersji standardowej, bez konieczności dopłat.

Oczywiście, półtora miliarda starych złotych trudno uznać za cenę przystępną dla większości potencjalnych klientów lecz zamożni amatorzy samochodów w dobrym, amerykańskim stylu (a takich jest w Polsce niemało) otrzymali dzięki Fordowi propozycję godną uwagi.

Dane techniczne i eksploatacyjne:

Silnik

  • _ Typ: _ EFi V6 z pojedynczym wałkiem rozrządu w głowicy (SOHC)
  • _ Usytuowanie: _ z przodu
  • _ Pojemność: _ 4011 cc
  • _ Liczba cylindrów (zaworów): _ 6 (12)
  • _ Moc maksymalna: _ 152 kW/205 KM przy 5000 obr/min
  • _ Maksymalny moment obrotowy: _ 339 Nm przy 3000 obr/min
  • _ Rodzaj paliwa: _ benzyna bezołowiowa LO 91 Układ przeniesienia napędu
  • _ Rodzaj: _ na wszystkie koła typu Control Track 4x4 z tylnym mechanizmem różnicowym o podwyższonym tarciu
  • _ Skrzynia biegów: _ automatyczna 5-stopniowa z funkcją blokady nadbiegu Układ kierowniczy
  • _ Typ: _ zębatkowy ze wspomaganiem Układ hamulcowy
  • _ Typ: _ hamulce tarczowe na wszystkie cztery koła współpracujące z układem ABS Nadwozie - wymiary, masy
  • _ Długość/szerokość/wysokość: _ 4789/1874/1830 mm
  • _ Rozstaw osi: _ 2831 mm
  • _ Masa własna: _ 1982 kg
  • _ Masa całkowita: _ 2512 kg
  • _ Ładowność: _ 530 kg
  • _ Pojemność zbiornika paliwa: _ 72 l
  • _ Pojemność bagażnika: _ 925 l (po złożeniu siedzeń tylnych - 2310 l)
  • _ Maksymalny nacisk na oś przednią: _ 1250 kg
  • _ Maksymalny nacisk na oś tylną: _ 1375 kg Osiągi
  • _ Prędkość maksymalna: _ 171 km/h
  • _ Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: _ 10,9 s
  • _ Zużycie paliwa na 100 km: _ jazda miejska - 18,2 l, jazda poza miastem - 11,1 l, średnio - 13,7 l. Wybrane wyposażenie standardowe:
  • Radioodtwarzacz stereofoniczny z zestawem głośników,
  • immobilizer,
  • poduszka powietrzna kierowcy i pasażera,
  • Traction Control,
  • centralny zamek z podwójną blokadą,
  • elektrycznie regulowane szyby przednie i tylne
  • elektrycznie regulowane siedzenie kierowcy i pasażera,
  • obręcze kół ze stopów lekkich,
  • klimatyzacja,
  • zawieszenie samopoziomujące,
  • elektrycznie ustawiane i podgrzewane lusterka boczne,
  • przyciemniane szyby,
  • podświetlany próg drzwi przednich,
  • reling dachowy,
  • zderzak przedni chromowany z szarą nakładką,
  • zderzak tylny w kolorze szarym z chromowanym stopniem. Wybrane wyposażenie dodatkowe:
  • Szyberdach regulowany elektrycznie, górna konsola, lampy do czytania (4.050 zł),
  • tapicerka skórzana (8.250 zł). Cena brutto wersji standardowej (stan na 9 sierpnia 1999): 154.900 PLN.
d47rqdv
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d47rqdv
Więcej tematów