Trwa ładowanie...

Mitsubishi Outlander PHEV: hybrydowy SUV przyszłości

Mitsubishi Outlander PHEV: hybrydowy SUV przyszłościŹródło: WP.PL/Szymon Jasina
d30idzr
d30idzr

Hybrydowy SUV Mitsubishi to konstrukcja nietypowa nie tylko dlatego, że akumulatory można naładować z gniazdka, ale też z powodu złożonego systemu zarządzania układem napędowym. Pokaźnych rozmiarów samochód z Japonii łączy zalety typowej hybrydy z rozwiązaniami znanymi z pojazdów elektrycznych o rozszerzonym zasięgu.

Mitsubishi Outlander to samochód, który posiada bardzo prostą stylistykę nadwozia i wnętrza. Również przepis na całe auto jest nieskomplikowany – klasyczny SUV, który zapewnia sporo miejsca i może przewieźć siedem osób. Całość uzupełniono przeciętnej jakości materiałami, niezłym wyposażeniem i konkurencyjną ceną wersji podstawowej. Samochód ten nie przyprawi nas o szybsze bicie serca, ale też dzięki swojej praktyczności i przestrzeni we wnętrzu ma również się czym pochwalić.

Japończycy z Mitsubishi postanowili ostatnio mocno zmienić swój wizerunek. Samochody tej marki mają być przede wszystkim ekologiczne, a to oznacza, że koncern, który jest znany i doświadczony również w branży elektrycznej, stawia na samochody zasilane prądem – w tym hybrydy plug-in. Jednym z prekursorów tych ostatnich jest specjalna wersja mierzącego 4655 mm długości SUV-a. Samochód ten jest już znany i dostępny w sprzedaży od pewnego czasu, więc skupimy się na innowacyjnym układzie napędowym, który jest nietypową konstrukcją odmiany PHEV.

W klasycznej hybrydzie silnik elektryczny o niewielkiej mocy wspomaga jednostkę spalinową w sytuacjach, gdy ta jest najbardziej nieefektywna – na przykład podczas ruszania, czy jazdy w korku, zapewniając spory moment obrotowy już od samego początku. W przypadku hybryd typu plug-in, samochód otrzymuje zdecydowanie większe akumulatory i mocniejszy silnik elektryczny, co pozwala na naładowanie auta z gniazdka i pokonywanie większych dystansów jedynie na prądzie. Na tym pomysłowość inżynierów się nie kończy. Alternatywą jest rozwiązanie znane z Opla Ampery i Chevroleta Volta, a także w nico innym wydaniu z BMW i3 z rozszerzonym zasięgiem. W przypadku tych samochód silnik spalinowy nie napędza kół, a służy jedynie jako generator prądu.

d30idzr

Wyjątkowość napędu Mitsubishi polega na tym, że łączy on oba powyższe rozwiązania. Układ Outlandera PHEV składa się z 2-litrowego silnika benzynowego o mocy 121 KM i dwóch jednostek elektrycznych (po jednej na oś), które dostarczają 82 KM każda. Przez większość czasu za napęd odpowiadają jedynie silniki zasilane prądem, natomiast motor benzynowy uruchomiany jest w momencie, gdy potrzeba wytworzyć energię elektryczną i zajmuje się ładowaniem akumulatorów. Jednak w odróżnieniu od Opla Ampery, na tym zastosowanie benzyniaka się nie kończy. Po mocnym wciśnięciu gazu, jednostka spalinowa zostaje połączona z kołami i pomaga rozpędzić samochód wespół z silnikami elektrycznymi, jak w klasycznej hybrydzie. Samochód osiąga 100 km/h w 11 s i może jechać maksymalnie z prędkością 170 km/h.

* Ile wart jest twój samochód? Możesz się łatwo przekonać * Takie rozwiązanie ma zapewnić maksymalną wydajność i jak najlepszą efektywność całego układu w każdej sytuacji. Jak sprawdza się to w praktyce? Niestety nie idealnie. Mimo tak zaawansowanego i bardzo dobrze przemyślanego systemu, Outlander PHEV zachowuje się podobnie do innych hybryd plug-in. Jeśli zadbamy o naładowanie akumulatorów, to jeżdżąc po mieście faktycznie możemy nie spalić nawet kropli paliwa, a również przy bardziej dynamicznej jeździe z nieco wyższymi prędkościami średnie zużycie będzie niewielkie. Jednak maksymalny zasięg na w pełni naładowanych akumulatorach to 52 km, a w praktyce nawet mniej. To oznacza, że po wyjechaniu w zaledwie nieco dłuższą trasę, szybko zużyjemy zmagazynowaną energię elektryczną i samochód będzie musiał w dużym stopniu wykorzystywać jednostkę spalinową.

(fot. WP.PL/Szymon Jasina)
Źródło: (fot. WP.PL/Szymon Jasina)

Złożony napęd i zestaw akumulatorów oznacza, że Outlander PHEV waży 1810 kg, a to oznacza sporą energię potrzebną na rozpędzenie samochodu. Z tego powodu po wyładowaniu akumulatorów hybrydowe Mitsubishi nie będzie dużo bardziej oszczędne od klasycznej konstrukcji i zużycie paliwa na poziomie ponad 8 l/100 km nie jest niczym dziwnym. Oznacza to, że - podobnie jak w przypadku innych konstrukcji hybrydowych - samochód okazuje się oszczędny przede wszystkim w mieście.

d30idzr

Outlander PHEV oprócz standardowego trybu jazdy ma też możliwość pracy w dwóch ustawieniach wybieranych przyciskami znajdującymi obok dźwigni skrzyni biegów. Tryb ładowania pozwala na ciągłe uzupełnianie energii elektrycznej w akumulatorach. Oznacza to pracę silnika na wyższych obrotach i nie wyłączanie jednostki spalinowej podczas postoju. Tryb „save” pozwala natomiast zachować większą ilość prądu. Dodatkowo japoński SUV posiada opcję, która tak steruje pracą silników i napędu, aby zapewnić blokadę dyferencjału przy napędzie na cztery koła.

Ładownia akumulatorów może odbywać się na cztery sposoby. Pierwszy, to już wspomniana możliwość uzupełniania energii elektrycznej za pomocą silnika spalinowego. Jest to jednak najbardziej kosztowna metoda. Większe możliwości dają gniazdka znajdujące się po przeciwnej stronie niż wlew paliwa. Jedno z nich umożliwia ładowanie ze standardowego domowego gniazdka o napięci 230V, natomiast drugie służy do szybszego ładowania w specjalnej stacji. W tym przypadku uzupełnienie 80 proc. energii zajmuje 30 min.

(fot. WP.PL/Szymon Jasina)
Źródło: (fot. WP.PL/Szymon Jasina)

Ostatnim sposobem uzupełniania energii elektrycznej w akumulatorach jest generowanie jej podczas hamowania. Jest to znane z innych hybryd, jednak i w tym przypadku Mitsubishi pokusiło się o bardzo pomysłowe rozwiązanie, które po chwili przyzwyczajenia daje dodatkowe możliwości. Łopatki umieszczone za kierownicą nie służą do zmiany biegów, a do sterowania siłą hamowania silnikiem. Można je w ogóle wyłączyć, albo ustawić na minimalne, zbliżone do niskich obrotów jednostki spalinowej. Wybranie maksymalnego trybu pracy generatorów natomiast przypomina jazdę motocyklem z wysokoobrotowym silnikiem i pozwala mocno ograniczyć potrzebę korzystania z hamulców.

d30idzr

* Ile wart jest twój samochód? Możesz się łatwo przekonać * Mitsubishi Outlander PHEV to samochód o bardzo przemyślanym układzie napędowym, który łączy zalety kilku rozwiązań. Posiada trzy silniki, które pozwalają na jak najbardziej efektywne wykorzystanie energii. Jednak, podobnie jak w przypadku innych tak zaawansowanych konstrukcji, hybrydowy SUV Mitsubishi nie jest tani. Outlander PHEV kosztuje przynajmniej 185 990 zł, natomiast bogatsza wersja Instyle Navi m.in. ze skórzaną tapicerką, nawigacją i panoramicznym dachem, to już wydatek 198 990 zł. Po doliczeniu lakieru metalizowanego cena testowego egzemplarza wynosi 201 890 zł. To prawie ponad dwa i pół raza więcej niż za najtańszego Outlandera kosztującego 82 000 zł.

Szymon Jasina, moto.wp.pl

d30idzr

"Mitsubishi Outlander PHEV" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, benzynowy, dwa elektryczne"
Pojemność silnika cm3 "1998"
Moc KM / przy obr./min "b.d."
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "b.d."
Skrzynia biegów "automatyczna"
Prędkość maksymalna km/h "170"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "11"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "b.d. / b.d. / 5,8"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "b.d. / b.d. / 6,9"
Pojemność bagażnika min./max. / l "463"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4655 / 1800 / 1680"
Cena wersji podstawowej w zł "185 990"
Cena testowanego modelu w zł "201 890"
Plusy null
Minusy null
d30idzr
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d30idzr
Więcej tematów