Trwa ładowanie...

Kia cee`d FL: lifting pod znakiem downsizingu

Kia cee`d FL: lifting pod znakiem downsizinguŹródło: Piotr Mokwiński
d2l5p34
d2l5p34

Cee'd to motor napędowy koreańskiego koncernu. Produkowany w słowackiej Żylinie kompakt doczekał się kosmetycznego liftingu obejmującego głównie zmiany pod maską i uzupełnienie wyposażenia pokładowego. Na ten model przypada 25 proc. europejskiej i 30 proc. polskiej sprzedaży Kii. Dostępny jest w trzech wariantach nadwoziowych, z 7 silnikami i w niższej cenie, niż Volkswagen Golf, czy Ford Focus. Po modernizacjach stanowi łakomy kąsek dla szukających uniwersalnego i dopracowanego auta.

Względem poprzednika zmiany na zewnątrz są stosunkowo niewielkie. Dzięki zastosowaniu inaczej uformowanych zderzaków i osłon podwozia udało się zmniejszyć współczynnik oporu powietrza do 0,29 (0,30 przed liftem), a poprzez skupienie się wygładzaniu detali karoserii, projektanci odjęli Kii wielu zmarszczek. Nowość stanowi pakiet GT Line dostępny z 1,0 T-GDI i 1,6 CRDi. Wyróżnia się diodowymi światłami do jazdy dziennej umieszczonymi tuż nad lampami przeciwmgielnymi, 17-calowymi obręczami ze stopów lekkich, przyciemnionymi szybami tylny i delikatnie utwardzonym zawieszeniem. Trzeba przyznać, że Cee'd w takiej konfiguracji łączy elegancję ze sportową nutą, ale stanowi propozycję dla klientów z zasobnym portfelem.

* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Jeśli zdecydujemy się na GT Line, dostaniemy tez kilka ciekawych detali wewnątrz. W skład pakietu wchodzi aluminiowa podstopnica wraz z nakładkami na pedały, a także dedykowana tapicerka. W pozostałych specyfikacjach możemy liczyć na srebrne i fortepianowe wykończenia kokpitu, a także wiele udogodnień elektronicznych. Jakość materiałów wykończeniowych znajduje się na wysokim poziomie, porównywalnym z Fordem Focusem. Spora część plastików jest miękka i przyjemna w dotyku, ale zdarzają się gdzieniegdzie powierzchnie twarde i typowe dla kompaktów sprzed dekady.

Za to ergonomia zasługuje na słowa uznania. Mimo licznych dodatkowych funkcji zależnych od zasobności portfela nabywcy, dostęp do większości urządzeń pokładowych następuje w sposób intuicyjny i nie odwraca uwagi kierowcy od drogi. Cennik polskiego importera przewiduje wiele korzystnych finansowo pakietów lub też możliwość zaopatrzenia Kii w pojedyncze opcje. I tak, idąc tym tokiem myślenia, możemy zaznaczyć w konfiguratorze zestaw nawigacji z 7-calowym ekranem dotykowym za 2500 złotych, panoramiczny dach z otwieraną przednią częścią (4000 zł), czy SmartKey zapewniający bezkluczykowy dostęp do auta (2000 złotych). Pozostałe elementy wyposażenia są dostępne w standardzie lub we wspomnianych wcześniej pakietach.

d2l5p34

W 5-drzwiowym hatchbacku, jak i w rodzinnym kombi miejsca w dwóch rzędach z powodzeniem wystarczy dla czterech rosłych osób. Na obszernych i przyzwoicie wyprofilowanych fotelach z zagłówkami regulowanymi w dwóch płaszczyznach, dość łatwo przyjąć dogodną pozycję. Bagażnik w wersji SW ma 528 litrów, a w hatchbacku 380. Po złożeniu asymetrycznej kanapy wielkość kufra wzrośnie odpowiednio do 1642 i 1318 litrów.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Wśród jednostek napędowych znajdziemy dobrze znane, jak i całkowicie nowe silniki. A gamie pojawił się zaprojektowany od podstaw, trzycylindrowy motor benzynowy o pojemności 998 ccm współpracujący z 6-stopniową przekładnią manualną. Konstruktorzy rozważają również wprowadzenie w przyszłości dwusprzęgłowego automatu. T-GDI generuje 120 KM i 171 Nm już przy 1500 obr./min. Pracuje harmonijnie i zapewnia niezłe osiągi. Do setki przyspiesza w 11,1 sekundy, a maksymalnie rozpędza się do 190 km/h. Alternatywę dla niego stanowi wolnossący 1,6 GDI o mocy 135 KM i 164 Nm (9,9 sekundy do 100 km/h i 195 km/h prędkości maksymalnej). Wersja turbodoładowana rozwija 204 koni mechanicznych i 265 Nm.

d2l5p34

Dla zwolenników motorów wysokoprężnych przygotowano trzy propozycje. Pierwsza i jednocześnie najtańsza to 1,4 CRDi (90 KM i 240 Nm) znana chociażby z Rio i Vengi. Lepiej jednak dopłacić 4 lub 6 tysięcy do 1,6 CRDi. W zamian dostaniemy znacznie lepszą dynamikę i elastyczność. Turbodiesel o pojemności 1,6 litra generuje 110 koni i 280 Nm, a we flagowej wersji 136 KM i 285 Nm.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Klient może też wybierać między manualną, 6-biegową przekładnią, a 6 lub 7-stopniowym automatem wyposażonym w dwa sprzęgła. Cee'd ma bezpośredni układ kierowniczy i zmodyfikowane zawieszenie gwarantujące wyższy komfort jazdy. Faktycznie, nieźle spisuje się w zakrętach, a na nierównych drogach nie wykazuje najmniejszych oznak nerwowości.

d2l5p34

Najtańszy wariant z wolnossącym 1,4 pod maską i manualną klimatyzacją wyceniono na 56 990 złotych. Za lepiej wyposażone i mocniejsze wersje trzeba zapłacić przynajmniej 64 tysiące. Sportowo wystylizowana odmiana GT Line to wydatek rzędu 84 tysięcy złotych. Produkcja kompaktowej Kii już ruszyła, a zamówienia można składać w salonach sprzedaży. Czy osiągnie sukces? Biorąc pod uwagę wcześniejsze powodzenie na Starym Kontynencie, nowy model ma ku temu wszelkie predyspozycje.

Piotr Mokwiński/ll/moto.wp.pl

d2l5p34
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2l5p34
Więcej tematów