Trwa ładowanie...
16-12-2013 16:04

Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC: nowa (japońska) definicja kombi

Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC: nowa (japońska) definicja kombiŹródło: Piotr Mokwiński
d18vldq
d18vldq

Dotychczas, Honda miała w swej ofercie tylko jedno auto z nadwoziem kombi. Trzeba przyznać, że bardzo udane, to Accord Tourer. Jednak w czasach, gdy nawet Toyota zdecydowała się powrócić do kompaktowej klasy z ogromnym kufrem, konkurenci z Azji długo nie pozostali dłużni.

Inżynierowie z Tokio stworzyli pojazd zdolny zaspokoić gusta zwolenników dynamicznego i jednocześnie funkcjonalnego stylu. Civic Tourer zadebiutuje w Polsce na początku przyszłego roku z dwiema jednostkami napędowymi: dieslem o pojemności 1,6 litra i 1,8-litrowym silnikiem benzynowym.

Jego stylizacja mocno wyróżnia się na tle Volkswagena Golfa, Toyoty Auris i Skody Octavii. To najbardziej wyrazisty samochód z funkcjonalnym bagażnikiem w segmencie C. Jedynie Seat Leon ST mógłby z nim konkurować w kategorii designu. Przód Civica nieznacznie różni się od wcześniej wprowadzonego na rynek hatchbacka. Zmienił się kształt zderzaka, ale w tym samym miejscu pozostawiono LED-owe oświetlenie do jazdy dziennej. Tourera można zaopatrzyć w biksenonowe światła, praktyczne relingi i szereg akcesoriów przydatnych rodzinie podczas codziennej eksploatacji. Dokładne ceny wszystkich tych elementów powinniśmy poznać w ciągu najbliższych tygodni.

Wraz z wprowadzeniem kolejnej wersji nadwoziowej, zmodyfikowano delikatnie wnętrze, wprowadzając aluminiowe obwoluty dookoła przycisków na kierownicy i zaoferowano użytkownikom szereg nowych systemów bezpieczeństwa, nie występujących dotąd w Hondach. Czujniki umieszczone na skrajnych częściach tylnego zderzaka, poinformują nas podczas cofania, czy z lewej lub prawej strony nie nadjeżdża inny pojazd. Na liście opcji odnajdziemy też aktywny tempomat, system ostrzegający i wyhamowujący auto, minimalizując skutki kolizji, a także automatyczny przełącznik między światłami mijania i drogowymi oraz aplikacja rozpoznająca znaki drogowe. To wszystko podnosi bezpieczeństwo i komfort codziennej eksploatacji.

d18vldq

Dodatkowo, możemy dokupić aktywne zawieszenie funkcjonujące w trzech trybach: normal, dynamic i comfort. Największe różnice odczujemy przełączając między tymi ostatnimi. Wówczas na nierównej drodze da się we znaki sztywniejsza charakterystyka amortyzatorów. Szkoda, że przy okazji liftingu nie poprawiono układu kierowniczego, który przy większych prędkościach wydaje się być zbyt czuły. To co jednak najważniejsze w segmencie kompaktowych kombi, to oczywiście możliwości przewozowe.

Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Honda mocno zaspała okres, gdy Skoda Octavia i Ford Focus szturmem podbijały serca klientów flotowych. Wchodząc na rynek przynajmniej o kilkanaście lat po najgroźniejszych, potencjalnych konkurentach, trzeba przedstawić światu bardzo dopracowany i jednocześnie praktyczny produkt. Civic na tle rywali wyróżnia się przede wszystkim progiem załadunkowym na wysokości 565 milimetrów i kufrem o pojemności 624 litrów. Po złożeniu oparć asymetrycznej kanapy, uzyskamy aż 1668 litrów. W kabinie, poza niezłej jakości materiałami wykończeniowymi, też odnajdziemy wiele przydatnych schowków i przestrzeń, pozwalającą w komfortowych warunkach przewieźć czteroosobową załogę na dystansie kilkuset kilometrów.

d18vldq

Do napędu Tourera przewidziano jak na razie tylko dwie jednostki napędowe. Starsza, benzynowa, z powodzeniem napędza pozostałe modele japońskiego producenta i z pewnością okaże się tańsza w eksploatacji na dłuższą metę. To 1,8-litrowy motor rozwijający 142 koni mechaniczne i 174 Nm momentu obrotowego. Może współpracować z manualną skrzynią o sześciu przełożeniach lub klasycznym automatem, wyraźnie pogarszającym osiągi. Wariant z mechaniczną skrzynią rozpędza się do 100 km/h w 9,2 sekundy i rozpędza do 210 km/h. Średnia emisja CO2 wynosi przy tym 146 g/km. Zdecydowanie lepiej wypada pod tym względem diesel będący ofiarą downsizingu. 1,6 litra pojemności wpisuje się w nową klasę wysokoprężnych agregatów stworzoną ku uciesze ekologów kilka lat temu. 4-cylindrowy ropniak generuje 120 KM i aż 300 Nm momentu obrotowego. Bez większych trudności napędza też większą CR-V, a być może wkrótce zagości pod skrzydłami największego w polskiej gamie Accorda. Niemniej, w Civicu radzi sobie bardzo sprawnie.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

6-biegowa skrzynia działa bardzo precyzyjnie wymagając od kierowcy użycia nieco większej siły w celu "zapięcia" kolejnego przełożenia. 10,1 sekundy do pierwszej setki i 195 km/h prędkości maksymalnej wpisują się w średnią przypisaną do tej pojemności. Kluczem do sukcesu jest jednak elastyczność. Auto nawet przy sporym obciążeniu nie dostaje zadyszki podczas wyprzedzania, a przy okazji wykazuje się umiarkowanym zapotrzebowaniem na olej napędowy. Jazda po zatłoczonym mieście z włączoną funkcją Start&Stop, skutkuje zużyciem na poziomie sześciu litrów. Wystarczy jednak wjechać na rzadziej uczęszczane trasy, aby wyświetlacz komputera pokładowego wskazał wartości nieznacznie przekraczające cztery litry.

d18vldq

Civic Tourer nie został jeszcze wyceniony, ale w Anglii, gdzie jest produkowany, jego cena nie odbiega od konkurencyjnych kompaktów. Możemy przypuszczać, że podstawowy wariant będzie kosztować około 57 tysięcy złotych. Przyzwoicie wyposażona wersja to zapewne poziom około 70-75 tysięcy z silnikiem benzynowym pod maską. W dobie nudnych i skierowanych do konserwatywnych nabywców kompaktowych kombi, najnowszy Japończyk pokazuje, że można połączyć niezłą funkcjonalność z atrakcyjnym designem i dobrymi właściwościami jezdnymi. Szereg zalet przyćmiewa małe niedociągnięcia, a o wszystkim, jak zwykle, zdecyduje cena. Ciekawe, czy w najbliższym czasie doczekamy się odpowiedzi ze strony Mazdy...

Piotr Mokwiński/ll/moto.wp.pl

Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!

d18vldq

" Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, turbodiesel"
Pojemność silnika cm3 "1 597"
Moc KM / przy obr./min "120 / 4 000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "300 / 2 000"
Skrzynia biegów "manualna, 6-biegowa"
Prędkość maksymalna km/h "195"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "10,1"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "4,2 / 3,6 /3,8"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "5,8 / 4,5 / 5,2"
Pojemność bagażnika min./max. / l "624 / 1 668"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4 535 / 1 770 / 1 480"
Cena wersji podstawowej w zł null
Cena testowanego modelu w zł "b.d."
Plusy null
Minusy null
d18vldq
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d18vldq
Więcej tematów