Trwa ładowanie...
dm5oz0y
01-04-2014 16:12

Fiat 500L Trekking: żyj kolorowo

dm5oz0y
dm5oz0y

Minivan wcale nie musi być nudny, o czym przekonuje Fiat modelem 500L. Setki możliwości konfiguracji kolorystycznych sprawiają, że trudno trafić na drugi taki sam egzemplarz. Auto z dopiskiem Trekking nie czyni go terenowym, ale podnosi atrakcyjność i odróżnia od klasycznej powiększonej pięćsetki. Nie wyposażono go napęd na obie osie i kompozytowe osłony pod silnikiem, niemniej oferuje klientowi spory prześwit, przestronne wnętrze i oszczędny silnik Diesla.

Fiat mierzy 427 centymetrów długości i 167 wysokości. Dość zgrabne nadwozie osadzono na 17-calowych obręczach ze stopów lekkich i zaopatrzono w szereg ochronnych plastików i nakładek. Niech nikogo nie zdziwią i nie zachęcą do jazdy po nieutwardzonych szlakach, bowiem 500L zdecydowanie lepiej czuje się w mieście. Biały dach z zielonym lakierem nadwozia współtworzy ciekawą całość, którą dodatkowo okraszono srebrnymi elementami i bocznymi lusterkami utrzymanymi w jasnej tonacji. Pięćsetka z uwagi na oryginalne kształty i detale, skutecznie przyciąga wzrok przechodniów i innych kierowców.

Równie intrygująco zaprojektowano wnętrze. Nie ma w nim miejsca na nudę. Katalog producenta przewiduje dziesiątki połączeń kolorystycznych i szereg ciekawych opcji podnoszących komfort codziennej eksploatacji. Wystarczy otworzyć drzwi, aby przekonać się, że już sam kolor tapicerki zachęca do zajęcia miejsca wewnątrz. W przypadku widocznym na zdjęciach, mamy do czynienia z trzema rodzajami poszycia foteli. W katalogu jest ich znacznie więcej. Każdy powinien dopasować coś odpowiedniego do własnych potrzeb. Deska rozdzielcza to również gra kolorów i wielobarwnych elementów wykończeniowych. Co prawda, większość zastosowanych materiałów jest twarda w dotyku, ale solidne spasowanie powinno zagwarantować brak niepokojących odgłosów przez kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.

Kolejny mocny argument stanowi przestrzeń w kabinie. Mimo, że Fiat mierzy 427 centymetrów długości, a jego rozstaw osi wynosi 261 cm, to w środku zmieścimy nawet pięć dorosłych osób z bagażem. 400-litrowy bagażnik z łatwością powiększymy do 1310 litrów. Dzieje się to za sprawą przemyślanego systemu składania foteli w drugim rzędzie. Trzeba przyznać, że bardzo ułatwia to szybkie spakowanie sporych gabarytowo przedmiotów. Do tego otrzymujemy w standardzie podwójną podłogę mogącą podzielić kufer w razie potrzeby na dwie części.

dm5oz0y

Przy okazji możliwości bagażowych, warto też wspomnieć o odległości głów podróżujących od podsufitki. Gdybyśmy mieli do czynienia z Renault Kangoo, czy Citronenem Berlingo, zamontowano by pewnie szereg schowków nad głowami, tudzież mocowania umożliwiające przewiezienie długich przedmiotów. Niestety, w segmencie rodzinnych minivanów to wciąż rzadki przypadek. Wyposażenie pięćsetki możemy uznać za komfortowe i rozsądne w tej klasie pojazdów. Nawigacja, dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, tempomat i podgrzewane fotele, skutecznie podnoszą komfort.

(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

105-konny silnik Diesla stanowi najciekawszą opcję dla miłośników oszczędności i przyjemnego podróżowania w trasie w niespiesznym tempie. 1,6-litrowy MultiJet napędza większość modeli we włoskim koncernie, przez co zdążyliśmy się już przyzwyczaić do opinii o jego nienagannej kulturze pracy. Tego samego nie powiemy już o dynamice w testowanym egzemplarzu. Przy masie własnej pojazdu przekraczającej 1360 kilogramów, sprint do setki trwa 12 sekund, a wskazówka prędkościomierza ucina sobie drzemkę na wartości 175 km/h. Wartości przyzwoite, ale tylko w połączeniu z samochodem obciążonym dwiema osobami. Wówczas spokojne pokonywanie kolejnych kilometrów stanie się przyjemnością.

dm5oz0y

Zadowalające zużycie paliwa na poziomie 7 litrów w mieście i 5,5 w trasie zawdzięczamy w głównej mierze nieźle zestopniowanej manualnej przekładni o sześciu stopniach. Długa szóstka pozwala już od 60-70 km/h zachowanie powściągliwego apetytu na paliwo. Przy okazji, w kabinie przy wyższych prędkościach jest dość cicho. Nieco inaczej zachowuje się zawieszenie, którego praca na nierównościach (zwłaszcza tych poprzecznych), pozostawia trochę do życzenia. Zdecydowanie więcej komfortu uzyskamy na równych nawierzchniach, gdzie docenimy również stosunkowo precyzyjny układ kierowniczy.

(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

500L Trekking nie udaje crossovera 4x4 i najlepiej czuje się na asfaltowych drogach. Do walki z krawężnikami wyposażono go w system Traction+ sprytnie operujący momentem obrotowym między napędowymi kołami. W standardzie otrzymujemy ponadto dobrą widoczność w każdym kierunku i przestronne oraz funkcjonalne wnętrze. Dzięki intensywnej polityce rabatowej polskiego importera, Fiata z bazową jednostką 0,9 TwinAir dostaniemy za niecałe 62 tysiące złotych. Bogato wyposażony diesel widoczny na zdjęciach uszczupli kieszeń nabywcy o około 90 tysięcy.

dm5oz0y

Piotr Mokwiński, moto.wp.pl

"Fiat 500L Trekking 1,6 MultiJet" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, turbodiesel"
Pojemność silnika cm3 "1598"
Moc KM / przy obr./min "105 / 3750"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "320 / 1750"
Skrzynia biegów "manualna, 6-biegowa"
Prędkość maksymalna km/h "175"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "12,0"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "5,6 / 4,1 /4,7"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "7,2 / 5,3 / 6,2"
Pojemność bagażnika min./max. / l "400 / 1310"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4270 / 1800 / 1679"
Cena wersji podstawowej w zł "61 990"
Cena testowanego modelu w zł "92 300"
Plusy null
Minusy null
dm5oz0y
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dm5oz0y
Więcej tematów