RSS

Czy ekologiczne auta są oszczędne?

2010.09.25 00:00 autoswiat.pl 151 opinii
a a a
fot. Auto Świat/ autoswiat.pl

Diesel z wtryskiem bezpośrednim, downsizing czy hybryda to dla wielu tylko puste, nic nieznaczące określenia. Na szczęście dzisiaj coraz więcej kierowców wie, że są to sposoby producentów na stworzenie jak najbardziej ekonomicznych samochodów. Każdy z nich chwali się, że jego pomysł będzie najbardziej przyjazny środowisku i kieszeni kierowcy. A jak jest naprawdę?

(fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)
Postanowiliśmy to sprawdzić podczas testu spalania przeprowadzonego w rzeczywistych warunkach na polskich drogach.Do naszego porównania wybraliśmy trzy kompakty z każdego rodzaju napędem. Z silnikiem wysokoprężnym wyrusza w drogę Fiat Bravo 1.6 Multijet o mocy 120 KM, benzyniaka z downsizingiem reprezentuje Seat Leon 1.4 TSI o mocy 125 KM i wreszcie z hybrydą podczas testu jeździła Honda Insight z benzynowym silnikiem 1.3 o mocy 88 KM oraz elektrycznym, rozwijającym moc 14 KM.

Wszystkie samochody pokonały w tym samym czasie identyczną trasę o długości ponad 1000 km. Na potrzeby testu wyznaczyliśmy kilka odcinków, które pozwoliły na sprawdzenie zużycia paliwa w różnych warunkach drogowych. Oczywiście, niezależnie od rodzaju trasy zawsze jechaliśmy z szybkością dozwoloną na danym odcinku. Dla testowanych samochodów ustaliliśmy jednakowe warunki użytkowania. We wszystkich działała klimatyzacja i radio, a szyby były zamknięte. Poza tym każdym z nich podróżował tylko kierowca i na poszczególnych odcinkach prowadzący zmieniali się przynajmniej raz, dzięki czemu mogliśmy wyeliminować wpływ stylu jazdy na wyniki pomiaru.

(fot. Auto Świat/ autoswiat.pl)
Zaczynamy od jazdy po mieście. Trasę wyznaczyliśmy tak, by przemieszczać się w porannym korku, ale jeździliśmy też w ciągu dnia, gdy ruch w Warszawie był płynniejszy. Ponad 100 km po ulicach stolicy pokonaliśmy ze średnią prędkością 27 km/h. Potem zatankowaliśmy auta do pełna, spisaliśmy ilość wlanego paliwa oraz przebieg i ruszyliśmy dalej.

Kolejną część testu odbywamy po przejechaniu do Strykowa. Tu ponownie tankujemy samochody pod korek i wyruszamy, by sprawdzić, ile porównywane pojazdy spalą podczas jazdy po autostradzie w kierunku Poznania. Trasę 240 km pokonaliśmy ze średnią szybkością 87 km/h. Nie jest to niestety dobry wynik jak na odcinek, na którym można się poruszać 130 km/h, ale czas przejazdu wydłużył korek przed bramkami do płacenia. Takie są niestety realia, a my chcieliśmy sprawdzić prawdziwe zużycie paliwa na naszych drogach.

oceń
5
0
Podziel się

Więcej na ten temat

Więcej w serwisach WP

Pytamy.pl

W Podróży



  • Skomentuj
  • WP.PL
Ocena: 0 [0]
~seat leon [2010-10-03 21:19]

seat leon 2,0 Tdi 170kM chip, 2006r - 320Nm - super twarda furka

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~Zuraw [2010-11-28 02:25]

Dla mnie wynik jest ocywisty.
Wygrywa hybryda. Diesel okazuje sie oszczedny tylko w trasie wiec dziekuje za takie auto. "czysta" benzyna chleje w kazdych warunkach. Hybryda jest tu najbardziej zoptymalizowana. W dodatku nie sprawi takich klopotow jak wrazliwy diesel. Zwyciezyla honda i bez dyskusji.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~def [2010-10-02 18:16]

CZY BRANO po uwage dokładnośc pomiaru
bo "zatankownaie do pełna" nie na kazdej stacji bedziue takie samo, nie każdy dystrybutor wskarze prawidłowo i dokładnośc idzie miedzy bajki, czy mzoę napełniano zbiornik w inny sposób

odpowiedz

Ocena: -2 [2]
~TTee [2010-10-02 11:01]

Żal mi tych paliwo-skąpców, dla których 1-2 litry paliwa spalonego mniej
to udany dzień, jak jerzdżę po trasie np. krajowa 7, mnóstwo konkretnych fur jedzie w granicach 90-100 kmh.... eko- driving?

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~Jarek [2010-10-02 17:59]

Mam elektryczny rower
na dojazdy do pracy. Każda nawet wypasiona fura stoi w korkach.

odpowiedz

Ocena: -1 [1]
~dm [2010-09-28 12:56]

Octawia 1,9 TDI rok 2003
trasa 650 km z odstaniem w korkach w Krakowie i Warszawie i średnie spalanie wyniosło 4,5l /100km a pod maską 110 koni żwawo reaguje i w cale nie jechałem na emeryta ! to jest oszczędność-szkoda że samochód nie mój !!! a nie jakieś nowoczesne wynalazki

odpowiedz

pokaż 6 ukrytych odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~MARUDA [2010-10-02 10:58]

SEKWENCYJNA INSTALACJA GAZOWA DO BENZYNIAKA I RESZTA WYMIEKA ROTFL

odpowiedz

pokaż 4 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~1.9 TDI [2010-10-02 17:25]

tyko 1.9 TDI i wsio jasne

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~bodek510 [2010-10-02 17:17]

OSZCZĘDNY SAMOCHÓD
A mój passat pali średnio 5l/100 silnik 1.9TDI

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~ryba [2010-09-24 16:16]

To zupelnie tak sie liczy!!
Test jest gowniany bo nieadekwatny do rzeczywistosci. Liczyc to sie powinno inaczej. Kupilem Lancera 1.8 w benzynie, pali w miescie 10/100, kosztowal 63 tysiace, diesel pali nawet niech bedzie 6l chociaz pewnie wiecej i kosztuje 77 tysiace. Roznica w cenie wynosi 14 tysiecy. 1l bezyny to 4,50pln, ropy 4,15. Pokonuje rocznie 20 tys km, czyli koszt ich pokonania w benzynie wynosi 9000 pln, a w ropie 5000, roznica wynosi 4 tysiace. 14/4 = 3,5. Czyli po 3,5 roku dopiero mi sie zwroci roznica w cenie aut!! Dopiero po tym okresie zaczne oszczedzac!! I to jest dla mnie wazne. Co wiecej, niech padnie turbina, niech cos sie stanie w pompwtryskami ( w lancerach jest silnik vw z pompowtryskami ) itp itd, to wszystko duzo kosztuje, wiecej niz przy benzyniaku. Dotego dochodza bardziej kosztowne przeglady w przypadku diesla itp itd. Jakby realnie to wszystko podliczyc to pewnie po 4-5 latach bym odczul oszczednosc, a wtedy to ja bym go juz nie mial bo po uplywie gwarancji go sprzedam.

odpowiedz

pokaż 18 ukrytych odpowiedzi

Ocena: +1 [1]
~romek [2010-10-02 13:20]

Witam! Motoryzacją interesuję się bardzo i trochę na jej temat wiem. Chciałbym więc przedstawić również moje skromne zdanie na powyższy temat. Uważam, że prowadzona w tej chwili moda na diesle i propaganda, iż jest to zdecydowanie lepszy wybór od benzyny jest jedną wielką ściemą. Może zacznę od tego kiedy diesel faktycznie ma sens. Masz firmę albo sam dużo jeździsz w trasę i robisz min. 30 tyś. rocznie to faktycznie diesel może być oszczędniejszy ( bo to jest jedyna potencjalna przewaga diesla). Jeśli używasz samochodu głównie na dojazdy do pracy czyli robienie ok. 10 km dziennie i stanie godzinę w korku to tylko benzyna( alternatywnie gaz). Dlaczego? Myślę, ze większość z Was wie, iż nowoczesne diesle maja filtr cząstek stałych, który w skrócie wymaga ciągłej jazdy przy wyższych prędkościach przez powiedzmy 20 min. aby prawidłowo funkcjonował. Jeśli stoisz w korku to ten cudowny filtr po jakimś czasie się zapycha i trzeba go wymienić na nowy kosztem min. kilku tysięcy bo gwarancja tego nie obejmuje oczywiście. Poza tym nawet przy działającym dobrze filtrze w mieście różnica w spalaniu naprawdę jest niewielka. A jak już kilka osób napisało często też psują się turbosprężarki i wtryskiwacze co jest cholernie drogie w naprawie. Nowe diesle mają pełno ukrytych kosztów, o których nikt nie mówi. Teraz druga kwestia, która mnie irytuje czyli tzw. downsizing. Kurde, jak ja widzę wielkiego VW Passata z silnikiem 1.2 TSI to mi się śmiać chce. Przecież niedługo będziemy mieli rodzinne limuzyny z silnikami o pojemności 0.6 litra i 10 turbosprężarkami. Dlaczego np. Ford wycofał z oferty Mondeo z porządną V6 3.0 220 KM? Ja osobiście zdecydowanie wolę klasyczne wolnossące silniki o większych pojemnościach i równomiernie uzyskiwanej mocy. Jasne, że turbo też ma swoje zalety ale dlaczego klienci nie mają wyboru do cholery? Najgorsze jest to, że ta mniejsza pojemność wcale nie zmniejsza spalania bo przecież moc i moment obrotowy są wysokie a silnik bardziej wysilony. Jest ogólnoświatowa propaganda ekologiczna, która nie ma nic wspólnego z oszczędzaniem. Chętnie bym napisał więcej na ten temat ale trochę za dużo by tego wyszło. Pozdrawiam wszystkich miłośników jazdy na obrotach wyższych niż dieslowskie 2.5 tyś. obr/min:)

odpowiedz

pokaż 3 ukryte odpowiedzi

Ocena: 0 [0]
~s,h [2010-10-02 14:59]

Benzyna sekwencja
do takiego auta nie oplaca sie zakladanie gazu,chyba ze ktos duzo jezdzi,jesli tylko do pracy 15km to koszty instalacji wroca sie za kilkanascie lat

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~c,b [2010-10-02 14:55]

GDZIE TU EKOLOGIA
stare auta mniej pala od nowych!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Piti [2010-10-02 13:30]

Gaz sekwencja
zgadzam się w stu procentach. Odpada cała zabawa z wtryskami, filtrem cząstek stałych a i czystsze spaliny o połowę.

odpowiedz

pokaż 1 ukrytą odpowiedź

Ocena: 0 [0]
~aa [2010-10-02 12:32]

Nigdy diesla! Tylko benzyna!
Oszczędność diesla to mit razem z tym momentem obrotowym! To co zaoszczędzisz na paliwie wydasz na naprawy super nowoczesnych turbo - srorbo diesli!

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~LAIK [2010-10-02 12:16]

CZY INSTALACJA GAZOWA BEZPIECZNA ?
Słyszałem, że Formuła 1 przechodzi na gaz .ps. czyżby gaz już nie wybuchał ?

odpowiedz

Ocena: -1 [1]
~Adamo [2010-10-02 11:43]

Dlaczego Honda a nie Toyota Prius?
Kilka razy słyszałem nie najlepsze opinie o hybrydowej Hondzie. Prius jest ekonomicznym samochodem dobrze dopracowanym. Jestem jego posiadaczem od kilku lat i generalnie jestem z niego zadowolony. Jedyne mankamenty to żarówki ksenon, bardzo drogie i zbyt często się psujące. Drugą niedogodnością jest brak możliwości podładowania w trakcie postoju np. w nocy akumulatorów. Podsumowując myślę że na podstawie testowanej hondy trudno o generalizowanie w sprawie, który samochód jest oszczędniejszy. Pozdrawiam Adamo.

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~Jerzy [2010-10-02 11:42]

Oszczędność i ekologia to benzyna i gaz
Nic dodać nic ująć. Dobra instalacja sekwencyjna zamontowana w dobrym warsztacie i praktycznie zero problemów (pod warunkiem, że nie aby najtaniej bo wtedy wiadomo).

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
karolkowalski [2010-10-02 11:40]

ale mi technika
w latach 90 byly hondy 1,6 o mocy 150 i 160 KM bez doladowania , smiech na sali 1,4 i 125 KM co to jest ...

odpowiedz

Ocena: 0 [0]
~a [2010-09-28 10:39]

STARE TDI MNIEJ PALĄ
Co to za rewela z tym fiatem, małe auto i prawie 9litrów w mieście, fakt na trasie oszędny jest, stary golf3 czy passat B4 z 90konnym tdi lub 110km w mieście spali mniej niż ten fiacik a te auta były produkowane ponad 15 lat temu, i przedewszystkim te stare tdi są dużo bardziej trwałe i mniej wrażliwe na jakość paliwa niż wszystkie nowe jednostki.

odpowiedz

pokaż 5 ukrytych odpowiedzi

  • Kup używane

  • Kup nowe

Sprawdź kredyt samochodowy
  • Zaplanuj trasę

  • Baza adresowa

docelu.pl

Chcę kupić auto

Katalog samochodów - najpopularniejsze marki