Trwa ładowanie...

Test: BMW X1 - Nietypowy SUV

Test: BMW X1 - Nietypowy SUVŹródło: WP.PL
d29p8cw
d29p8cw

Teoretycznie jest SUV-em, ale nam zdecydowanie bardziej kojarzy się z podwyższonym autem kompaktowym. Jak blisko mu do serii 3 świadczyć może chociażby lista wspólnych części. Mowa oczywiście o BMW X1.

(fot. Mikołaj Urbański)
Źródło: (fot. Mikołaj Urbański)

Najmniejszy z "iksów" nie jest jednak typowym SUV-em. Nawet z wyglądu nie do końca go przypomina. Miejski crossover - to chyba najlepsze określenie tego auta. Na uwagę z pewnością zasługuje jego silnik.

Ma tylko cztery cylindry, ale mocy i kultury pracy jest w nim co najmniej tyle, ile w motorze z dwoma dodatkowymi cylindrami. Wszystko za sprawą dwóch turbosprężarek pracujących w układzie sekwencyjnym. Paliwa dostarcza tutaj bezpośredni układ wtryskowy Common Rail, natomiast skrzynia korbowa jest aluminiowa. Do dyspozycji mamy 204 KM oraz 400 Nm "chwytających" już od samego dołu.

d29p8cw
(fot. Mikołaj Urbański)
Źródło: (fot. Mikołaj Urbański)

Co to oznacza ? Na pewno sporą elastyczność i zniwelowanie praktycznie do śladowych ilości zjawiska turbodziury. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 7,3 sekundy, natomiast prędkość maksymalna wynosi do 223 km/h (opcja konfiguracji do dużych prędkości).

Zawieszenie zostało tak skalibrowane, aby pomimo wyżej położonego środka ciężkości BMW X1 dobrze trzymało się drogi. W układzie jezdnym z przodu zastosowano dwuprzegubową oś przednią z wahaczami wleczonymi. Oś tylna składa się z pięciu wahaczy.

d29p8cw

Wydajny układ hamulcowy potrafi skutecznie ostudzić zapędy kierowcy i pomóc w niebezpiecznej sytuacji. Z pomocą mogą przyjść także dynamiczny układ kontroli trakcji czy układ Performance Control (zapewniający odpowiednie dozowanie siły działania hamulców z wyrównaniem momentu obrotowego)
.

(fot. Mikołaj Urbański)
Źródło: (fot. Mikołaj Urbański)

Podczas szybko pokonywanych zakrętów większość momentu obrotowego trafia na tylne koła. Zapobiega to podsterowności. Dopiero gdy taki rozdział momentu obrotowego nie wystarcza i pojawia się zbytnia nadsterowność, układ DSC wkracza do akcji poprzez indywidualne przyhamowywanie poszczególnych kół i delikatną redukcję mocy silnika. Wszystko to sprawia, że "X-pierwszym" po prostu jeździ się przyjemnie i bezpiecznie.

d29p8cw

* TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ BMW X1 * Pomimo iż BMW również w tym przypadku postawiło na w najwyższym stopniu pozytywne wrażenia z jazdy, zdołano utrzymać dobry balans pomiędzy zbyt twardym, a nadmiernie miękkim zawieszeniem. Komfortu nie dodają jednak opony typu run-flat. Do tego dokładają się nasze dalekie od ideału drogi. Pomimo środka ciężkości położonego o 9 centymetrów wyżej niż w serii 1, X1 w zakrętach jeździć można dynamicznie.

(fot. Mikołaj Urbański)
Źródło: (fot. Mikołaj Urbański)

Napęd przewidziany dla czterech kół zabiera trochę mocy, jednak na mokrej, czy jak to często w zimie bywa, oblodzonej drodze, dodaje pewności. Automatyczna sześciobiegowa skrzynia doskonale pasuje do charakteru X1.W mieście nie potrzebujemy przecież ciągle nią "wachlować", a tryb manualny automatu pozwala w dowolnym momencie wymusić przytrzymanie, czy też przerzucenie na inny bieg.

d29p8cw

Jak na auto kompaktowe BMW X1 oferuje 420 litrów pojemności bagażnika. To całkiem sporo, biorąc pod uwagę fakt iż seria 3 w wersji kombi daje nam tylko 35 litrów pojemności więcej. Wnętrze, choć oczywiście pod względem doboru i jakości materiału nie ustępuje innym modelom BMW, mogłoby być nieco odważniejsze. Pomimo, iż cechuje je spora przejrzystość oraz naprawdę duża funkcjonalność, brakuje odrobiny odwagi w designie. BMW X1 jest przecież modelem skierowanym do młodszego grona odbiorców, dlaczego więc nie zachęcić ich kilkoma charakterystycznymi elementami we wnętrzu?

(fot. Mikołaj Urbański)
Źródło: (fot. Mikołaj Urbański)

W kokpicie kierowca jeżdżący już wcześniej jakimkolwiek innym samochodem marki BMW poczuje się jak w domu. Budowa kokpitu X1 jest typowa i zachowuje pełne ukierunkowanie na kierowcę. X1 idealnie nadaje się dla osób ceniących wyższą pozycję za kierownicą, przy czym nie na tyle, jak na przykład w X5. Z tyłu mamy siedzenia dla trzech pasażerów z regulacją nachylenia oparcia. Tylna kanapa może zostać złożona w proporcjach 40/20/40. Maksymalna pojemność bagażnika wynosi wówczas 1350 litrów.

* TU ZNAJDZIESZ WIĘCEJ ZDJĘĆ BMW X1 * Auto klasy Premium? Z pewnością, tak. Stylistyka nadwozia wykonana w kategorii prowokacji? Można się z tym zgodzić. Świetne właściwości jezdne, typowe dla BMW? Bezsprzecznie tak. Cena? Jak zwykle za wysoka dla kieszeni przeciętnego Polaka. Prezentowany samochód kosztuje bowiem co najmniej 158 500 złotych.

Mikołaj Urbański

d29p8cw
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d29p8cw
Więcej tematów