Trwa ładowanie...
Auto Świat
28-01-2013 12:14

Chevrolet Cruze kontra Ford Focus i Skoda Octavia: kompaktowe kombi

Chevrolet Cruze kontra Ford Focus i Skoda Octavia: kompaktowe kombiŹródło: Auto Świat/autoswiat.pl
dhq6t2i
dhq6t2i

W porównaniu sprawdzamy, czy nowy model Chevroleta, mający atrakcyjną cenę i oryginalne nadwozie, jest równie praktyczny jak dobrze zadomowieni na rynku konkurenci - Ford Focus i Skoda Octavia.

Przy budowie modelu Cruze Chevrolet skorzystał z dobrych rozwiązań, dodatkowo oferuje swoje kompaktowe kombi w atrakcyjnej cenie (nawet o 20 tys. zł niższej niż w przypadku rywali), jednak to nie pozwoliło pokonać tak doświadczonych konkurentów, jak Skoda Octavia czy Ford Focus. Do wygranej zabrakło kilku cennych punktów, które utracił z powodu: ciasnej tylnej kanapy, mało komunikatywnego układu kierowniczego, mniejszej precyzji zmiany biegów czy większego niż w ekologicznych rywalach zużycia paliwa.

(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Mimo przegranej w porównaniu wróżymy Chevroletowi sukces na polskim rynku, bo to udany samochód, a niska cena, bogate wyposażenie oraz 3-letnia gwarancja zachęcą wiele osób do jego zakupu. Jeśli rywale nie obniżą cen, mogą znaleźć się w tarapatach! Po zmianach w przepisach dotyczących odliczeń podatku VAT zainteresowanie samochodami kombi zwłaszcza w firmach, w ostatnim czasie znacznie zmalało. Mimo to praktyczniejsze odmiany nadwoziowe mają swoją grupę zwolenników, a wśród nich bez wątpienia są rodziny. One bowiem oczekują w aucie przestronnego wnętrza, a zwłaszcza pojemnego bagażnika.

dhq6t2i

Właśnie z myślą o rodzinach Chevrolet rozszerzył paletę nadwozi cieszącego się coraz większym zainteresowaniem kompaktowego modelu Cruze. Po debiucie 5-drzwiowej wersji przyszedł czas na kombi. Chevrolet Cruze bazuje konstrukcyjnie na Oplu Astrze, co bez wątpienia stanowi duży atut tego samochodu. Choć z zewnątrz trudno zauważyć podobieństwo, obydwa auta wyposażono w zbliżone platformy (ten sam rozstaw osi) i silniki (turbodiesel Opla jest słabszy o 5 KM).

(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Chevrolet bez wątpienia ma bardziej zadziorny charakter, wyrażony przez muskularną sylwetkę z charakterystycznym dla marki potężnym grillem. Atrakcyjna stylistyka karoserii nie przeszkodziła w stworzeniu praktycznego wnętrza. Chevrolet Cruze dzięki najdłuższemu wśród porównywanych aut nadwoziu, z największym rozstawem osi, oferuje w pierwszym rzędzie foteli mnóstwo miejsca. Nie znaczy to jednak, że jest najbardziej przestronny. Osobom siedzącym z tyłu będzie ciasno - Chevroletowi daleko do przestronności, jaką oferują wnętrza modeli Forda Focusa i Skody Octavii.

(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Prowadzący Chevroleta Cruze'a dzięki dwupłaszczyznowo regulowanej kierownicy (seryjna od wersji LT) bez trudu odnajdzie wygodną dla siebie pozycję. Obsługa większości urządzeń pokładowych nie stwarza problemów, pojawić się mogą one tylko w przypadku korzystania ze sterowanego dotykowo systemu audio. Jest on mało intuicyjny, a ponadto przy silnym nasłonecznieniu okazuje się słabo czytelny.

dhq6t2i

Rywale także nie ustrzegli się drobnych błędów w ergonomii. W Fordzie Focusie przyzwyczajenia wymagać będzie obsługa ciasno rozmieszczonych przycisków i komputera pokładowego, z kolei w Skodzie Octavii mało intuicyjnie programuje się stacje radiowe. Kufer Chevroleta Cruze'a powinien spełnić oczekiwania większości rodzin. Jest nie tylko pojemny (500 l), ale także - ze względu na regularne kształty, podwójną podłogę i równą powierzchnię po złożeniu oparć - praktyczny. Unoszona na wysokość ponad 180 cm klapa bagażnika i seryjna siatka będą również pomocne w załadunku i zamocowaniu wakacyjnych bagaży.

Zbliżoną do Chevroleta Cruze'a pojemność bagażnika ma także Ford Focus. Jego kufer jest co prawda tylko o 10 l mniejszy przy standardowym ustawieniu, ale po rozłożeniu foteli różnica na korzyść Focusa wynosi prawie 40 l. Niestety, obydwie przestrzenie bagażowe wypadają skromnie na tle rekordowego kufra w Octavii (605/1655 l).

(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Zainteresowanych przewożeniem dodatkowego bagażu na dachu informujemy, że Chevrolet Cruze i Skoda Octavia seryjnie zostały wyposażone w relingi dachowe, podczas gdy Ford żąda za nie dopłaty 800 zł. Także rodziny planujące dalekie wakacyjne wypady (zwłaszcza nocą) ostrzegamy, że wszystkie samochody mają standardowo zestawy naprawcze ogumienia - w wypadku pęknięcia opony auto i tak będzie unieruchomione aż do przybycia pomocy drogowej.

dhq6t2i

Na szczęście Skoda Octavia i Ford Focus w momencie zakupu samochodu dają możliwość zamówienia kół zapasowych (odpowiednio 180 i 300 zł), ale wówczas trzeba się liczyć z pomniejszeniem przestrzeni bagażowych. W Chevrolecie Cruze można nabyć koło zapasowe z lewarkiem indywidualnie u dilera, co kosztuje ok. 600 zł.

Od rodzinnych kombi oczekuje się oszczędnych napędów, dlatego pod maskami testowanych aut znalazły się wysokoprężne jednostki wyposażone w system start-stop. O ile w przypadku Chevroleta Cruze'a nie mieliśmy wyboru (dostępny jest tylko silnik 1.7 TD / 130 KM), o tyle Skodę Octavię zamówiliśmy z najmniejszym motorem wysokoprężnym 1.6 TDI / 105 KM, a Forda Focusa - z 1.6 TDCi o takiej samej jak w Skodzie mocy. Wyższa o 15 KM moc silnika Cruze'a już na starcie daje przewagę nad rywalami, ale wcale nie oznacza to, że jednostka Chevroleta jest zawsze lepsza.

(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Chevrolet Cruze waży o 100 kg więcej niż rywale, co może nie wpływa negatywnie na jego dynamikę (przyspiesza do "setki" szybciej niż Octavia i Focus), ale nabiera znaczenia w zużyciu paliwa. Zwłaszcza na tle ekonomicznego Forda spalanie Chevroleta jest wyraźnie wyższe. W porównaniu z motorem Octavii jednostka 1.7 TD ma bardziej odczuwalną dziurę turbinową (maksymalny moment obrotowy jest dostępny dopiero przy 2 tys. obr./min)
. Nadrabia jednak zaległości w trasie - podczas wyprzedzania mamy dodatkowo do dyspozycji o 50 Nm więcej niż w silniku TDI. Zdecydowanie najgorsze osiągi wśród testowanych rywali cechują silnik Forda, ale z kolei to właśnie w nim uzyskamy najmniejsze spalanie.

dhq6t2i

Jazda Fordem Focusem okazuje się także przyjemna z powodu dobrych właściwości jezdnych (precyzyjny układ kierowniczy i dobra stabilność auta na zakrętach) oraz wysokiego komfortu resorowania. Także w przypadku Chevroleta Cruze'a i Skody Octavii nie można narzekać na prowadzenie, ale ich twarde zawieszenia (w Skodzie obniżone z powodu ekologicznego pakietu Green Tec, w Chevrolecie niezbyt harmonijne - miękkie sprężyny i twarde amortyzatory) nie każdemu kierowcy się spodobają, a zwłaszcza ich pasażerom.

dhq6t2i
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dhq6t2i
Więcej tematów