Trwa ładowanie...
29-05-2002 20:23

Scenic RX4 łączy koncepcję kompaktowego minivana z zaletami rekreacyjnego samochodu 4x4

Scenic RX4 łączy koncepcję kompaktowego minivana z zaletami rekreacyjnego samochodu 4x4
d4cxve8
d4cxve8

Scenic RX4 łączy koncepcję kompaktowego minivana z zaletami rekreacyjnego samochodu 4x4, czerwiec 2000, Renault Presse

Wprowadzając wersję Scenic RX4 koncern Renault stał się pierwszym europejskim producentem samochodów wszystkich kategorii, który wkroczył na rynek samochodów typu "SUV" (Sport Utility Vehicles), proponując wyjątkową ofertę kompaktowego minivana z napędem na cztery koła. Poza szczególnym wyglądem, różniącym go od innych pojazdów 4x4, nowa wersja modelu Scenic została zaprojektowana tak, by zapewnić komfort, osiągi i łatwość prowadzenia właściwe klasycznym samochodom, oferując jednocześnie realne możliwości rekreacji i jazdy po wszystkich rodzajach dróg. Wersja RX4 będzie posiadała wyposażenie i najmocniejsze jednostki napędowe gamy Scenic - 2.0 16V, w późniejszym okresie rówież 1.9 dCi.

(WP)
Źródło: (WP)

Segment tradycyjnych samochodów z napędem 4x4 oraz pojazdów typu "SUV" (Sport Utility Vehicles), bardzo słaby we Francji i w Europie w 1990 roku, stanowi obecnie 2,5% francuskiego rynku samochodowego ogółem. Silny wzrost tego segmentu tłumaczy się znacznym rozwojem rynku samochodów "SUV", który jako dodatkowy segment pojawił się w Stanach Zjednoczonych. Powstała w ten sposób nisza rynkowa obejmująca klientów chcących się wyróżniać również poprzez swój samochód. Mimo, że pojazdy rekreacyjno-terenowe 4x4 posiadają stały napęd na cztery koła, w 80% są używane do jazdy po mieście.

d4cxve8

W porównaniu do reszty Europy, rynek "SUV" we Francji jest w początkowej fazie rozwoju: pod koniec 1999 roku zamknął się liczbą ok. 17.500 sprzedanych samochodów, wobec 26.000 w Niemczech i około 48.000 w Wielkiej Brytanii. Wraz z pojawieniem się wersji Scenic RX4, rynek samochodów rekreacyjnych 4x4 może we Francji osiągnąć w 2001 roku liczbę 30.000 sprzedanych pojazdów.

Znajdujący się w pełni rozwoju rynek pojazdów rekreacyjno-terenowych 4x4 jest silnie pobudzany wprowadzaniem coraz to nowych modeli. Prekursorzy tej kategorii tacy jak Toyota RAV4, czy Suzuki Vitara, napotykają na coraz mocniejszą konkurencję; na rynku pojawiła się Honda CR-V następnie Land Rover Freelander zajmując od razu czołowe miejsca w sprzedaży. Dziś również tacy producenci jak BMW, czy Porsche nie wahają się mówić o swoich projektach wprowadzenia w niedługim czasie na rynek pojazdów należących do tego segmentu.

Renault Scenic RX4 stanowi całkiem nową ofertę i plasuje się na rynku między kompaktowymi minivanami, a rodziną pojazdów typu "SUV", czyli samochodami przeznaczonymi do jazdy po zwykłych drogach i do jazdy w terenie. Ma dokonać podboju rynku i jest skierowany, oprócz dotychczasowych posiadaczy modelu Scenic, do różnorodnych klientów - nabywców samochodów rekreacyjnych 4x4, samochodów o nadwoziu kombi, czy też hatchback.

W ten oto sposób Renault powraca do swej długiej tradycji samochodów z napędem na cztery koła, przerwanej w 1993 roku wraz z zaprzestaniem dystrybucji marki Jeep.

d4cxve8

Zewnętrzny design samochodu 4x4

Wyraźnie widoczne jest pochodzenie wersji RX4 od innych wersji modelu Scenic, z którego przejmuje ogólną linię nadwozia. Przód samochodu jest podobny do nowego Scenic'a - posiada przetłoczenia na masce z wlotem powietrza zakrytym kratką w formie plastra miodu i duże, podwójne reflektory z wbudowanymi kierunkowskazami. Dla podkreślenia sportowego charakteru samochodu zastosowano w nich czarne tło. Powiększone zostały elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne. Dla zabezpieczenia przed uderzeniami i zarysowaniami, dolne elementy nadwozia zostały pokryte szerokim pasem ochronnym występującym w czterech kolorach dostosowanych do siedmiu barw nadwozia: zielonym, brązowo-czerwonym, niebieskim i grafitowym. Przedłużeniem bocznych listew ochronnych są większe zderzaki, okalające szeroko nadwozie. Przedni zderzak może być wyposażony seryjnie lub w opcji (zależnie od gamy ustalonej dla danego kraju) w zintegrowaną ramę ochronną. Powiększono również błotniki, wykonane z materiałów kompozytowych, co poszerzyło przedni
pas samochodu.

W znacznym stopniu zmieniono stylistykę tyłu. Tylna klapa została wyeliminowana i zastąpiona obszernymi drzwiami otwieranymi na bok, których górna część otwiera się dodatkowo jak klapa. Otwieranie obu tych elementów jest sterowane elektrycznie. Koło zapasowe znikło z dotychczas zajmowanego miejsca wewnątrz samochodu i zostało umieszczone na zewnątrz, pośrodku tylnych drzwi. W zależności od poziomu wyposażenia pozostaje nieosłonięte lub znajduje się w obudowie z tworzywa sztucznego w kolorze nadwozia. W obu przypadkach jest zabezpieczone przed kradzieżą. W opcji dostępny jest specjalnie dopasowany do samochodu bagażnik dachowy.

Bogaty wystrój wnętrza o sportowym charakterze

Kabina Scenic'a RX4 posiada wszystkie zalety właściwe temu modelowi: płaską podłogę, podwyższone miejsce kierowcy zapewniające doskonałą widoczność, przestronne i funkcjonalne wnętrze o trzech niezależnych i wyjmowanych fotelach oraz licznych schowkach.

d4cxve8

Wnętrze auta zostało rozwiązane w luksusowym i sportowym stylu. Czarna, górna część deski rozdzielczej kontrastuje z innymi elementami wykończeniowymi utrzymanymi w tonacji brązu. Wersja ta posiada również specjalny kolor wykładziny podłogowej oraz tapicerkę. Dostępna jest również tapicerka skórzana ze skóry licowej.

Dwa mocne silniki

Scenic RX4, wyróżniający się wyglądem i koncepcją, zapewnia również komfort i łatwość prowadzenia pojazdu. Nowa wersja samochodu jest wyposażona w dwa rodzaje silników: benzynowy i wysokoprężny:

  1. Silnik benzynowy 2.0 16V z układem rozrządu o zmiennej charakterystyce, montowany w nowym Scenic'u. Silnik ten, oznaczony symbolem "F4R" rozwija moc 140 KM (101,5 kW) przy 5500 obr/min i uzyskuje moment 190 Nm (19,4 mkg) przy 3750 obr/min.
  2. Nowy silnik wysokoprężny 1.9 dCi z bezpośrednim wtryskiem paliwa z układem Common Rail, o mocy 105 KM (75 kW) przy 4000 obr/min, rozwijający moment 200 Nm (20,7 mkg) od 1500 obr/min.

Charakterystyczną cechą obu tych silników jest wysoki moment obrotowy ułatwiający przyspieszenia i zwiększający komfort jazdy w niskich zakresach prędkości obrotowych silnika.

d4cxve8

Modyfikacje konstrukcji

Zastosowanie stałego napędu na cztery koła spowodowało konieczność wprowadzenia zmian w konstrukcji pojazdu. Aby uniknąć zmian w płycie podłogowej, obniżono z przodu ramę podsilnikową o 73 mm, co pozwoliło na przeprowadzenie wału napędowego. Rama ta jest galwanizowana i zabezpieczona lakierowaną osłoną.

Z tyłu samochodu zastosowano nową ramę na miejscu osi z czterema drążkami, co spowodowało zmiany w płycie podłogowej pod bagażnikiem - wyeliminowana została wnęka na koło zapasowe. W miejscu tym znajduje się niewielkie zagłębienie przeznaczone na korbę i podnośnik, przystosowane do wersji 4x4. Zastosowanie nowego rodzaju drzwi tylnych otwieranych na bok oraz zmniejszonej tylnej klapy spowodowało konieczność wprowadzenia zmian konstrukcyjnych i wzmocnienia nadwozia.

Stały napęd na cztery koła

Główną innowacją techniczną samochodu jest stały napęd na cztery koła opracowany wspólnie z austriacką firmą wyspecjalizowaną w tego typu konstrukcjach - Steyr Daimler Puch. Układ składa się ze specjalnej skrzyni biegów o dwóch wałkach wyjściowych i jednym wale napędowym złożonym z trzech części i dwóch pośrednich wałów Kardana, oraz ze sprzęgła hydraulicznego, tylnego mostu i dwóch dodatkowych watów napędowych. W celu uzyskania miejsca na elementy układu przeniesienia napędu zmodyfikowano układ wydechowy.

d4cxve8

System ten stale kontroluje i dostosowuje rozłożenie napędu na przednią i tylną oś, bez interwencji kierowcy. Praca układu stałego napędu na cztery koła jest regulowana za pomocą sprzęgła hydraulicznego oraz elektronicznego systemu zapobiegającego poślizgowi kół. Sprzęgło hydrauliczne zapewnia automatyczne i natychmiastowe dostosowanie rozłożenia siły napędu na przednią i tylną oś w zależności od przyczepności. Elektroniczny system zapobiegający poślizgowi kół kontroluje przednie koła i zapewnia napęd pojazdu w każdych warunkach.

Wykorzystując oba te systemy, Scenic RX4 daje sobie radę w każdych warunkach drogowych, jak choćby na pokrytej śniegiem drodze.

Skrzynia biegów z dwoma wałkami zdawczymi

We współpracy z firmą Steyr Daimler Puch, która podjęła się wykonania obudowy oraz układu kół zębatych dodatkowego wyjścia, koncern Renault opracował specjalną skrzynię biegów o dwóch wałkach zdawczych. Nowa skrzynia Renault "JC7" pochodzi od skrzyni montowanej w Scenic'u z napędem na jedną oś i posiada jej podstawowe parametry techniczne.

d4cxve8

Wysoki komfort i doskonałe zachowanie na każdej drodze

Przednie zawieszenie, w którym zastosowano kolumny Mac-Pherson i wahacze trójkątne, zostało opracowane tak, by spełniało wymagania eksploatacji w zmiennych warunkach - na drodze o dobrej nawierzchni oraz w terenie. Dolne wahacze trójkątne wykonano z żeliwa, wzmocniono kolumnę i dodano specjalny stabilizator poprzeczny. Twardość amortyzatorów i elastyczność sprężyn zostały dobrane z uwzględnieniem różnych warunków eksploatacji auta.

Natomiast tylne zawieszenie jest całkiem odmienne od zawieszenia montowanego w wersji z napędem na dwa koła. Tylne koła posiadają niezależne zawieszenie. Tylna oś z czterema drążkami została zastąpiona wahaczami wleczonymi, sprężynami i amortyzatorami. Wszystkie te elementy są zamocowane do galwanizowanej ramy stanowiącej specyficzny element wersji RX4. Na ramie tej zamontowane są również podzespoły zapewniające napęd na cztery koła: sprzęgło wiskotyczne, tylny most i wały napędowe.

Zwiększony do 210 mm prześwit oraz duży skok zawieszenia Scenic'a w wersji RX4 pozwala na pokonanie wszystkich trudno dostępnych dróg. Jest to więc pojazd przystosowany do eksploatacji tzw. "Off-road".

Duże, 16-calowe koła są wyposażone w opony Michelin XPC o wymiarach 215/65/16H specjalnie przeznaczone do jazdy po drodze i w terenie. Układ hamulcowy z systemem ABS oraz elektronicznym korektorem siły hamowania EBV kół tylnych, posiada cztery hamulce tarczowe o średnicy 280 mm z przodu i 265 mm z tyłu.

W porównaniu do wersji z napędem na jedną oś, masa Scenic'a RX4 jest większa o 175 kg. Zwiększenie masy jest wynikiem zastosowania podzespołów mechanicznych nie występujących w wersji z napędem na dwa koła oraz wzmocnienia konstrukcji pojazdu i wzbogacenia wyposażenia. Podobnie jak inne samochody Scenic, wersja RX4 jest montowana w fabryce im. Georges'a Bessę w Douai, której produkcja osiągnęła niedawno liczbę 1800 Scenic'ów dziennie.

Wyposażenie godne luksusowego samochodu

Nowa wersja Scenic'a, której wyposażenie jest godne samochodów najwyższej klasy, będzie oferowana w formie gamy obejmującej w zależności od kraju: jeden lub dwa poziomy wyposażenia.

Scenic RX4 będzie posiadał następujące wyposażenie seryjne:

Wyposażenie podnoszące bezpieczeństwo:

  • Systemy ABS + EBV
  • System zapobiegający poślizgowi kół przednich
  • Poduszka powietrzna kierowcy i pasażera o kontrolowanym ciśnieniu oraz dwufunkcyjne poduszki boczne chroniące głowę i klatkę piersiową
  • Przednie zagłówki o zoptymalizowanym położeniu z regulacją wysokości
  • Trzy zagłówki tylne
  • Przednie pasy bezpieczeństwa wyposażone w system kontroli napięcia pasa i napinacze z ogranicznikiem napięcia
  • 3-punktowe, tylne pasy bezpieczeństwa z ogranicznikiem napięcia na miejscach bocznych
  • System ISOFIX do mocowania fotelika dziecięcego na tylnych, bocznych fotelach Wyposażenie podnoszące komfort:
  • Pakiet klimatyzacji z chłodzonym pojemnikiem w konsoli centralnej
  • Tapicerka z tkaniny CROSS
  • Przyciemniane szyby
  • Komputer pokładowy o 7 funkcjach (w wersji 2.0 16V)
  • Radioodtwarzacz Radiosat 6000 z systemem RDS, kodowany, z pilotem sterującym umieszczonym pod kierownicą, wyposażony w 6 głośników
  • Układ kierowniczy ze wspomaganiem, kierownica trójramienna z regulacją wysokości
  • Centralny zamek zdalnie sterowany falami radiowymi + system automatycznego blokowania zamków drzwi po ruszeniu pojazdu
  • Elektrycznie sterowane szyby przednie
  • Elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne
  • Rama wzmacniająca wbudowana w przedni zderzak Zależnie od poziomu wyposażenia i kraju, Scenic RX4 będzie posiadał seryjnie lub w opcji następujące elementy:
  • Aluminiowe obręcze kół "INCA"
  • Skórzana tapicerka w kolorze czarnym
  • Trójramienna kierownica pokryta skórą i skórzany mieszek dźwigni biegów
  • Obudowa koła zapasowego w kolorze nadwozia
  • Dwa otwierane dachy szklane, sterowane elektrycznie, uchylane i odsuwane
  • Klimatyzacja z automatyczną regulacją
  • Radioodtwarzacz Radiosat 6000 z odtwarzaczem CD
  • Zmieniacz na 6 płyt CD
  • System satelitarnej nawigacji Carminat Navigation GPS
  • Spryskiwacze reflektorów
  • Tylne szyby sterowane elektrycznie
  • Centralny podłokietnik przy fotelu kierowcy
  • Specjalny bagażnik dachowy
  • Lakier metaliczny lub perłowy. Scenic RX4 będzie oferowany w siedmiu kolorach nadwozia: błękit królewski, granit alpejski, Brąz Jesieni, Morskie Oko, Zieleń Stepowa oraz "Vertigo" i Głębia Oceanu (kolor zmieniający się w zależności od kąta padania promieni słonecznych i kąta patrzenia).

Samochody w kolorach: Błękit Królewski, Morskie Oko i Brąz Jesieni będą wyposażone w boczne osłony z tworzywa sztucznego w kolorze nadwozia.

Wprowadzenie na rynek polski Scenic'a RX4 nastąpi 16 czerwca 2000 roku. W pierwszej kolejności dostępna będzie wersja z silnikiem benzynowym (2.0 16V).

Silnik wysokoprężny 1.9 dCi w Scenic'u RX4 będzie oferowany w późniejszym terminie, pod koniec roku 2000.

d4cxve8
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4cxve8
Więcej tematów