Trwa ładowanie...
20-10-2016 16:08

Toyota inwestuje w Polskie fabryki

Toyota inwestuje w Polskie fabrykiŹródło: Toyota
d1a52sn
d1a52sn

*Toyota Motor Europe i wicepremier Morawiecki potwierdzili spekulacje o nowych fabrykach japońskiego koncernu w Polsce. W Wałbrzychu rozpocznie się produkcja przekładni do napędów hybrydowych, w Jelczu-Laskowicach budowane będą nowe silniki benzynowe. Inwestycja warta jest 650 mln złotych. *

Produkcja przekładni do napędów hybrydowych ruszy w 2018 roku. Rok później rozpocznie się produkcja silników o pojemności 1.5 l dla modelu Yaris oraz kompletnie nowego silnika 2.0 w fabryce Toyota Motor Industries Poland w Jelczu-Laskowicach. Nakłady inwestycyjne obu projektów wyniosą około 650 milionów złotych, co zwiększy dotychczasowe zaangażowanie inwestycji produkcyjnych Toyoty w Polsce do ponad 4 miliardów złotych. Docelowo wzrośnie też zatrudnienie w polskich fabrykach Toyoty o ok. 100 osób.

Dodatkowo fabryki Toyoty w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach zostaną połączone w jedną organizację, która będzie należeć do czołówki najnowocześniejszych na świecie.

A czym są elementy, które będą powstawać w Polsce? Przekładnia jest kluczowym elementem napędu hybrydowego Toyoty. Będzie współpracowała z silnikiem o pojemności 1.8 l w zespole napędowym montowanym we wszystkich sprzedawanych w Europie hybrydowych modelach Toyoty Auris i Auris Touring Sports. Znajdzie też zastosowanie w Toyocie C-HR - nowym crossoverze, którego produkcja ruszy z końcem bieżącego roku. Obecnie układy hybrydowe dla modelu Auris powstają w zakładzie Toyota Motor Corporation w Japonii, skąd są importowane do Europy. Dodatkowo w fabryce w Wałbrzychu od 2018 roku realizowane będą funkcje badawcze, które poprzez testowanie materiałów mają wspomagać proces lokalizacji części do produkcji przekładni hybrydowych.

d1a52sn

Jak powiedział nam Dariusz Mikołajczak, wiceprezes fabryki Toyoty ds. korporacyjnych przekładnie do tej pory produkowane były wyłącznie w Japonii. W związku z coraz większą popularnością samochodów hybrydowych w Europie konieczne było stworzenie drugiego miejsca produkcji. Zakład w Polsce spełnia wszelkie potrzebne wymogi, a jakość wytwarzanych elementów stoi na najwyższym poziomie. Właśnie to zdecydowało o uruchomieniu zakładu w Polsce.

- Zarówno do wytwarzania przekładni jak i silników 2.0 powstaną nowe linie produkcyjne w obecnie istniejących już halach – dodaje Mikołajczak.

Na wzrost popularności samochodów hybrydowych zwraca tez uwagę Johan van Zyl, prezes i dyrektor generalny Toyota Motor Europe.
- Hybryda jest kluczowym wyróżnikiem marek Toyota i Lexus w Europie. W kolejnych latach spodziewamy się dalszego wzrostu sprzedaży tych samochodów i zakładamy, że do roku 2020 w Europie 50 proc. sprzedawanych przez nas pojazdów będzie wyposażone w napęd hybrydowy – powiedział Johan van Zyl.

- Toyota dąży do zwiększania lokalnego zaangażowania produkcyjnego wszędzie tam, gdzie poziom sprzedaży stwarza możliwości do zrównoważonej, stabilnej produkcji. Taką sytuację mamy obecnie w przypadku pojazdów hybrydowych w Europie. Jesteśmy bardzo dumni, że możemy przenieść produkcję napędów hybrydowych do serca tego kontynentu - do Polski, gdzie nasze fabryki i ich pracownicy osiągają doskonałe wyniki w zakresie jakości i konkurencyjności - dodaje.

- Chcemy dalej wzmacniać naszą obecność w Polsce. Poszerzenie produkowanego asortymentu o hybrydy zapewni większą stabilność operacji z korzyścią dla pracowników i lokalnej społeczności – dodaje Eiji Takeichi, prezes Toyota Motor Manufacturing Poland.

d1a52sn

Nowe silniki benzynowe

Fabryka Toyoty w Jelczu-Laskowicach, która produkuje obecnie silniki Diesla o pojemnościach 1,4 l , 2,0 l, 2,2 l doda do swojej oferty dwa silniki benzynowe. Montaż pierwszego z nich o pojemności 1,5 l rozpocznie się w lutym 2017 roku. Będzie on montowany w Toyocie Yaris produkowanej we Francji. Natomiast od roku 2019 wystartuje produkcja zupełnie nowego, 2-litrowego silnika benzynowego, który uzupełni asortyment silników Toyoty przeznaczonych do samochodów produkowanych w Europie w nadchodzących latach.

- Podczas gdy TMIP produkuje obecnie tylko silniki wysokoprężne, rynek europejski ewoluuje w kierunku zwiększonego udziału pojazdów benzynowych, hybrydowych oraz elektrycznych - stwierdził Kazunori Masuoka, prezes Toyota Motor Industries Poland. - Dlatego też istotne było dla nas zróżnicowanie produkcji i rozwój umiejętności wytwarzania silników benzynowych, co pomoże zabezpieczyć naszą przyszłość.

Coraz więcej inwestycji w sektor motoryzacyjny

Toyota z planami inwestycyjnymi zwróciła się do polskiego rządu w kwietniu tego roku. Rozmowy o ewentualnej pomocy przebiegały gładko. To druga tak znacząca inwestycja motoryzacyjna w ostatnim czasie w Polsce. Kilka tygodni temu wicepremier Morawiecki i przedstawiciele Mercedesa potwierdzili budowę fabryki silników. Nieoficjalne są także kolejne inwestycje amerykańskiego producenta w Polsce.

Juliusz Szalek, Wirtualna Polska

d1a52sn
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1a52sn
Więcej tematów