Trwa ładowanie...
24-10-2014 12:44

Volkswagen Passat: poprawić legendę

Volkswagen Passat: poprawić legendęŹródło: WP.PL/Szymon Jasina
d32i8pk
d32i8pk

W świecie motoryzacji znajdziemy dwa rodzaje ikon. Jedne to wyjątkowe samochody sportowe o niesamowitych osiągach i zapierającej dech w piersiach stylistyce. Drugie to popularne modele, które zmotoryzowały miliony ludzi. Volkswagen Passat bez wątpienia należy do tych drugich. Niemiecki przedstawiciel segmentu D to konstrukcja kultowa, która od lat nie znika z najwyższych pozycji rankingów sprzedaży. Teraz przyszedł czas na ósmą generację popularnego „Paska”. Czy będzie ona kontynuować sukcesy poprzedników?

O popularności Volkswagena Passata mówią same liczby – w ciągu roku znajduje on ponad 1,1 mln nabywców, a to oznacza, że co 29 sekund kolejny egzemplarz wyjeżdża z salonu. Skąd taka popularność? Niemieckie auto zawdzięcza ją wieloletniej legendzie, klasycznemu przepisowi i stałej pozycji jednego z najlepszych aut w klasie. Tworząc siódmą generację Golfa Volkswagen pokazał, jaki ma pomysł na kolejne odsłony swoich bestsellerów i przy Passacie kontynuuje ten przepis. Na pierwszy rzut oka samochód jest bardzo podobny do swojego poprzednika, ale niemal wszystko zostało ulepszone.

Przedstawiciele Volkswagena przekonują nas o wielkich zmianach w wyglądzie auta, ale prawda jest nieco inna. Już na pierwszy rzut oka widać, że jest to Passat, a osoba nie interesująca się motoryzacją nawet nie zauważy, że jest to nowa generacja. Z drugiej strony zmieniono nieco proporcje, aby samochód wyglądał bardziej atrakcyjnie, a przede wszystkim – był bardziej praktyczny. Niżej umieszczony silnik pozwolił na nową linię maski, cały samochód jest niższy, ale też o 2 mm krótszy – mimo zwiększenia rozstawu osi i przestrzeni we wnętrzu.

Podobnie jak w przypadku nadwozia, również wnętrze, choć nowe, może wydawać się znajome. Konsola środkowa zwieńczona klasycznym zegarkiem jest w dużym stopniu zaczerpnięta ze starszego modelu. Najbardziej rzucającym się wyróżnikiem ósmej generacji Passata są poziome linie, w które wkomponowano nawiewy. Dzięki temu do kabiny pasażerskiej przeniesiono zauważalne już na zewnątrz wrażenie znacznego poszerzenia auta.

d32i8pk

Przed oczami kierowcy znajdować się mogą klasyczne zegary ze znanym już, małym wyświetlaczem komputera pokładowego umieszczonym pośrodku. Nowy Passat jest też drugim modelem koncernu (po Audi TT)
, który oferuje wirtualny kokpit, czyli 12,3-calowy wyświetlacz. W zależności od trybu pracy, może on pokazywać nie tylko aktualne parametry jazdy, ale też np. nawigację. Jednak w odróżnieniu od rozwiązania montowanego w sportowym Audi, w Passacie nie zrezygnowano z ekranu dotykowego na konsoli środkowej. Wyświetlacz umieszczony w miejsce klasycznych zegarów nie wygląda tak dobrze jak prawdziwe tarcze i wskazówki, ale przy dzisiejszym zaawansowaniu technologicznym wydaje się nieuniknioną przyszłością. Na szczęście styliści pokazują, że potrafią wkomponować go odpowiednio w deskę rozdzielczą, dzięki czemu kierowca nie ma uczucia siedzenia przed telewizorem podczas jazdy.

(fot. WP.PL/Szymon Jasina)
Źródło: (fot. WP.PL/Szymon Jasina)

Passat najnowszej generacji otrzymał jeszcze dłuższą listę elektronicznych asystentów. W ofercie znalazły się rozwiązania, które pomagają podczas jazdy w korkach, przy parkowaniu przyczepy lub uratują nas przed kolizją. Volkswagen w swoim nowym modelu oferuje też kamerę 360 stopni, która pokazując widok z lotu ptaka ułatwia manewrowanie na parkingu, a radar monitorujący ruch za samochodem chroni przed wycofaniem przed nadjeżdżające auto.

d32i8pk

Kabina Passata urosła w stosunku do poprzednika. Dzięki temu osobom podróżującym z przodu nie zabraknie miejsca. Same fotela zapewniają zarówno komfort, jak i boczne podparcie podczas szybszego pokonywania zakrętów. Tylna kanapa, jak przystało na segment D, również zapewnia wystarczającą ilość miejsca na nogi. Nieco gorzej jest nad głowami – opadająca linia dachu w sedanie oznacza, że osoby mierzące ponad 1,9 m będą miały problem z komfortowym zajęciem pozycji. W przypadku kombi problem ten nie występuje. Obie wersje nadwoziowe zapewniają spory przedział bagażowy – odmiana czterodrzwiowa oferuje 586 l, natomiast kombi aż 650 l.

Już wkrótce po premierze nowy Passat dostępny będzie w 9 odmianach silnikowych – pięciu benzynowych i czterech wysokoprężnych. Na początek w ofercie znajdą benzyniaki 1,4 TSI o mocy 125 i 150 KM, przy czym ten drugi dodatkowo posiada funkcję odłączania dwóch cylindrów, gdy samochód utrzymuje stałą prędkość. W 2015 roku dołączą do nich jednostki 1,8 TSI (180 KM) i 2,0 TSI o mocy 220 i 280 KM. Ten ostatni silnik zastąpi znany z poprzedniego Passata motor 3,6 l V6, który oferował 300 KM. Nieco później do oferty dołączy odmiana hybrydowa GTE.

(fot. WP.PL/Szymon Jasina)
Źródło: (fot. WP.PL/Szymon Jasina)

Volkswagen Passat nie byłby tym samym modelem, gdyby nie montowane pod maską diesle. Również w najnowszej odsłonie nie brakuje jednostek wysokoprężnych. Podstawowy motor zasilany olejem napędowym to 1,6 TDI o mocy 120 KM. Oprócz niego w ofercie znajdą się dwulitrowe TDI o mocy 150, 190 i 240 KM. Ten ostatni dzięki podwójnemu turbodoładowaniu jest najmocniejszym czterocylindrowym TDI w historii. Imponujący moment obrotowy równy 500 Nm za pośrednictwem 7-biegowej skrzyni DSG przekazywany jest na wszystkie koła, zapewniając świetne osiągi i natychmiastową reakcję na wciśnięcie gazu.

d32i8pk

Nowy Passat, w zależności od wersji, jest nawet 85 kg lżejszy od poprzednika, co wpływa pozytywnie na pracę zawieszenia i zmniejsza zużycie paliwa. Inżynierowie zadbali jednak, aby samochód wydawał się cięższy – w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Dzięki temu prowadzi się pewniej. Samo zawieszenie zestrojono komfortowo i samochód skutecznie amortyzuje wszelkie nierówności. Po przełączeniu go w tryb sportowy utwardza się i zapewnia więcej pewności w zakrętach, pozwalając na wykorzystanie potencjału najmocniejszych jednostek z oferty.

(fot. WP.PL/Szymon Jasina)
Źródło: (fot. WP.PL/Szymon Jasina)

Podstawowa wersja nowego Passata ze 125-konnym silnikiem benzynowym i pakietem wyposażenia Trendline kosztuje 90 790 zł w przypadku sedana i 95 190 za kombi. Warto zauważyć, że podstawowa wersja sprzedawana w Polsce jest lepiej wyposażona niż np. w Niemczech. U nas w standardzie Volkswagen oferuje np. 3-strefową automatyczną klimatyzację i bezkluczykowy dostęp. Dodatkowo można zdecydować się na pakiet Business, który za 1840 zł zapewnia nawigację, w pełni LED-owe oświetlenie, czujnik zmierzchu i automatyczne przełączanie pomiędzy światłami mijania i drogowymi. Ceny nowego Passata plasują na konkurencyjnym, ale nie najniższym poziomie w tej klasie – np. w przypadku 150-konnego diesla z pakietem Comfortline trzeba zapłacić 117 690 zł.

d32i8pk

Volkswagen Passat B8 otrzymał wiele nowości technicznych, ale przepis pozostał bez zmian. Klasyczny wygląd i praktyczne wnętrze to cechy, które od lat przyciągają klientów, dlatego niemiecka marka wybrała drogę ewolucji, zamiast rewolucji. Co ważne dla wielu klientów – Passat nadal jest autem wielozadaniowym, który sprawdzi się jako limuzyna, ale też przewiezie spory bagaż (szczególnie kombi), a później pozwoli zabrać rodzinę na wakacje.

Szymon Jasina, moto.wp.pl
sj/tb/sj

d32i8pk

"Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI BiTurbo" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, diesel, biturbo"
Pojemność silnika cm3 "1968"
Moc KM / przy obr./min "240 / 4000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "500 / 1750-2500"
Skrzynia biegów "7-biegowa, automatyczna"
Prędkość maksymalna km/h "238 km/h"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "b.d."
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "6,5 / 4,7 / 5,4"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "b.d."
Pojemność bagażnika min./max. / l "650 / 1780"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4767 / 1832 / 1456"
Cena wersji podstawowej w zł "90 790"
Cena testowanego modelu w zł "b.d."
Plusy null
Minusy null
d32i8pk
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d32i8pk
Więcej tematów