Trwa ładowanie...
d2q0lcg
07-03-2014 16:06

Volkswagen Passat Variant 2,0 TDI DSG / Ford Mondeo Kombi 2,0 TDCi PowerShift: kombi na emeryturze

d2q0lcg
d2q0lcg

Klasę samochodów kombi, przynależnych do segmentu D możemy podzielić na dwa obozy. Pierwszy to floty i przedstawiciele wyższego szczebla spędzający w tych pojazdach znaczną część czasu pracy. Do drugiej grupy należy zakwalifikować ojców rodzin, szukających środka transportu zdolnego przewieźć czteroosobową załogę wraz z bagażem. W obu przypadkach liczy się zazwyczaj diesel pod maską i rozsądnie skalkulowana cena, obejmująca stosunkowo bogate wyposażenie standardowe. Dla wielu ważna jest też renoma modelu. Passat jak i Mondeo spełniają powyższe kryteria z zapasem bezpieczeństwa, mimo schyłku kariery rynkowej w obecnych wcieleniach.

Passat, dzięki swojej konserwatywnej stylizacji dość wolno się starzeje. Odpowiednio wcześnie został zaopatrzony w LED-owe oświetlenie do jazdy dziennej i opcjonalne, biksenonowe reflektory z funkcją aktywnego doświetlania zakrętów, przez co z przodu prezentuje się wciąż przyzwoicie. Kanciaste kształty są - jak się okazuje - skutecznym środkiem przeciwzmarszczkowym. Kolejna generacja, debiutująca pod koniec bieżącego roku, prawdopodobnie będzie kontynuować tę politykę. Dobrego efektu stylistycznego dopełnia pakiet R-Line, dostępny za dopłatą. 18-calowe obręcze są o rozmiar za duże, jak na standardy jakościowe polskich dróg. Wyglądają nieźle, jednak ryzyko ich uszkodzenia wzrasta z każdym pokonywanym kilometrem.

Na przeciwnym biegunie znajduje się Mondeo. Jego styliści postawili na zupełnie odmienne podejście do tematu. Łagodne linie Forda pojawiły się po raz pierwszy na srebrnym ekranie, z Jamesem Bondem za kierownicą. Mimo, że samochód już w tym roku doczeka się następcy, to wciąż warto choć na chwilę zajrzeć do salonów, zanim zdecydujemy się na produkt konkurencji. Jego stylizacja, podkreślona przez LED-owe oświetlenie w nietypowym miejscu, liczne chromowane akcenty, przyciemnione szyby i opcjonalne srebrne relingi, mocno odcięła się od stosunkowo kwadratowego poprzednika, zwiastując kształty nowych modeli w palecie koncernu.

Wnętrza obu samochodów różnią się w podobnym stopniu, jak karoserie. Przedział pasażerski Passata został skrojony na miarę potrzeb konserwatywnego nabywcy, dla którego jednym z najważniejszych czynników wyboru jest prostota. Dobre materiały wykończeniowe wraz z logicznym rozmieszczeniem przełączników, czynią iście niemiecki porządek. Podobny wystrój odnajdziemy w Golfie, Jettcie i wielu innych modelach wolfsburskiego koncernu.

d2q0lcg
(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

W zależności od preferencji użytkowników, producent przewidział kilka wersji kolorystycznych i elementy wykończeniowe, podnoszące atrakcyjność w postaci ozdobnych listew, czy chociażby pakietu R-Line. W kwestii wyposażenia, VW nie odbiega przesadnie od standardów wyznaczanych przez znacznie nowsze konstrukcje. Pokład rodzinnego kombi możemy zaopatrzyć w multimedialną stację z ciekłokrystalicznym wyświetlaczem, otwierane, dwuczęściowe okno dachowe, aktywny tempomat oraz system automatycznego parkowania równoległego. Lista dodatkowych opcji jest naprawdę długa, a cena topowo wyposażonego Passata zbliży się do 200 tys. zł.

(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

Nieco inaczej ukształtowano wnętrze Mondeo. Tutaj, podobnie jak na zewnątrz, dominują krągłości i bardzo dobre materiały wykończeniowe, choć nieco gorsze niż w Volkswagenie. Trochę trudniejsza jest też obsługa topowych specyfikacji. Pierwsze problemy napotkamy przy próbie zmian wyświetleń komputera pokładowego. Całość odbywa się za pośrednictwem przycisków, zlokalizowanych na kierownicy. Podobnie jak w Passacie, mnogość oferowanych dodatków, również jest spora, ale nie tak duża. To nie zmienia faktu, że Ford w maksymalnej konfiguracji potrafi wciąż uchodzić za wzór przedstawiciela segmentu D.

(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

Na liście opcji znajdziemy też multimedialną jednostkę ze sporym ekranem umieszczonym centralnie, jednak jego grafika odbiega od aktualnie przyjętych standardów. Żeby ożywić przedział pasażerski, styliści zdecydowali się na detale w postaci aluminiowych nakładek na pedały i podstopnicę, srebrne wstawki na desce rozdzielczej i kilka wariantów kolorystycznych tworzyw sztucznych. Przestrzeń w dwóch rzędach należy uznać za porównywalną, podobnie jak bagażniki. 537 litrów w Mondeo otrzymujemy z kabiną dla pięciu osób, natomiast po złożeniu oparć asymetrycznej kanapy, powyższa wartość wzrośnie do 1680 litrów (w Passacie odpowiednio 602 i 1730).

(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

Pod maską Volkswagena pracuje dwulitrowy turbodiesel o mocy 177 koni mechanicznych i 380 Nm momentu obrotowego. W połączeniu z 6-stopniowym DSG, pozwala rozpędzić blisko 1600-kilogramowe auto do 220 km/h i osiągnąć 100 km/h w 8,6 sekundy. Do tego, jeśli zamontujemy hak, pociągniemy przyczepę o masie własnej do 1800 kg. Na 18-calowych felgach z niskoprofilowymi oponami, Passat jest dość twardy i zachowuje się nerwowo na poprzecznych nierównościach. Zdecydowanie lepiej czuje się na równych nawierzchniach, gdzie precyzyjny układ kierowniczy wiernie oddaje położenie kół, a zawieszenie pozwala bezpiecznie zbliżyć się do granicy przyczepności bez zbędnych przechyłów nadwozia. Dynamika silnika i szybkość zmiany poszczególnych przełożeń nie pozostawia wiele do życzenia. Auto chętnie współpracuje z prawą nogą kierowcy, niezależnie od obciążenia. Dopiero przy wyższych prędkościach obrotowych, dźwięk
dobiegający spod maski staje się natarczywy.

(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

Nieco inaczej na drodze zachowuje się Mondeo. Wyposażone w turbodoładowany silnik diesla auto, oferuje użytkownikowi nieco słabszą dynamikę (9,8 sekundy do 100 km/h), ale też lepsze wyciszenie kabiny przy wyższych prędkościach. 163 konie mechaniczne, sprzężone z automatyczną przekładnią potrzebują więcej czasu na rozpędzenie się do pierwszej setki, a zmiana przełożeń następuje wolniej. Ford zapewnia jednak wyższy komfort pokonywania nierówności, co pewnie wynika również z zastosowania 17-calowych felg. 340 Nm nieźle radzi sobie z prawie 1600-kilogramowym pojazdem. Czwarta generacja tego popularnego kombi nie gwarantuje takiej pewności pokonywania zakrętów jak Volkswagen, niemniej, wciąż należy do czołówki swojego segmentu. Spalanie w mieście zawiera się w przedziale 7-8 litrów, natomiast w trasie komputer pokładowy wskaże wartości bliższe 6 jednostkom w średnim rozrachunku.

(fot. WP.PL)
Źródło: (fot. WP.PL)

Mimo słusznego wieku obu konstrukcji, są to wciąż bardzo popularne modele nie tylko na rynku polskim, ale też europejskim. Za najtańsze Mondeo z wolnossącą jednostką o pojemności 1,6 litra i mocy 120 KM zapłacimy 93 850 zł. Passat 1,4 TSI (122 KM) sprzężony z manualną skrzynią to wydatek 92 790 złotych. Znacznie wyżej wyceniono wersje widoczne na zdjęciach. Volkswagen z najmocniejszym turbodieslem, DSG i BlueMotion kosztuje przynajmniej 132 tys. zł. Za Forda zapłacimy 7 tys. zł mniej. Taka też będzie różnica, jeśli podobnie skonfigurujemy oba samochody. Pod koniec bieżącego roku, poznamy wygląd, ceny i właściwości jezdne następców, jednak wciąż oferowane modele z powodzeniem konkurują ze znacznie młodszą Mazdą 6, czy Kią Optima. Biorąc pod uwagę własności trakcyjne i mnogość dodatkowych opcji, szala przechyli się na korzyść auta z Wolfsburga. Jeżeli ocenimy komfort podróżowania, to lepiej
punktuje w tej kategorii Mondeo. Ostateczny wybór będzie jednak dość trudny.

d2q0lcg

Piotr Mokwiński, moto.wp.pl

"Ford Mondeo Kombi 2,0 TDCi PowerShift" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, turbodiesel"
Pojemność silnika cm3 "1997"
Moc KM / przy obr./min "163 / 4000"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "340 / 2000 – 3250"
Skrzynia biegów "automatyczna, 6-biegowa"
Prędkość maksymalna km/h "210"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "9,8"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "7,2 / 4,7 / 5,6"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "7,8 / 5,5 / 6,4"
Pojemność bagażnika min./max. / l "537 / 1680"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4837 / 1886 / 1512"
Cena wersji podstawowej w zł "93 850"
Cena testowanego modelu w zł "138 400"
Plusy null
Minusy null
d2q0lcg
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2q0lcg
Więcej tematów