Trwa ładowanie...
29-06-2016 10:59

Volkswagen Passat B6 2,0 TDI Limuzyna: ryzykowny "Niemiec"?

Volkswagen Passat B6 2,0 TDI Limuzyna: ryzykowny "Niemiec"?Źródło: Mikołaj Urbański
d4h0un6
d4h0un6

Od dziesięcioleci samochody niemieckich producentów, zwłaszcza tych dla ludu, królują w sercach i rozumach polskich kierowców, którzy z uporem maniaka przeczesują rynek wtórny w poszukiwaniu upragnionego Opla, a najlepiej Volkswagena.

Oczywiście, ogromna popularność to przede wszystkim zasługa doskonałego zaopatrzenia w części zamienne, jak i fachowy serwis. Niemniej jednak, z legendarnej trwałości niegdysiejszych pojazdów zza Odry pozostały już tylko resztki wspomnień, co wbrew pozorom nie przeszkadza w piastowaniu pozycji lidera na rynku wtórnym. Przymierzając się do zakupu limuzyny z segmentu D, obowiązkowo z silnikiem diesla pod maską, większość rodzimych kierowców jako pierwszego kandydata wskazuje VW Passata. Kwota niewiele większa niż 30 tysięcy złotych daje nam już spore pole manewru w poszukiwaniach generacji B6 z dwulitrowym TDI.

Obecny na europejskich drogach od 2005 roku Passat B6 wedle tradycji oferowany był jako sedan i niezwykle funkcjonalny Variant - czyli kombi. Po niezbyt wyszukanym stylistycznie B5, niemieccy designerzy ponownie stanęli na wysokości zadania tworząc równie pozbawioną emocji estetyczną bryłę plasującą się w segmencie D. Nienaganne proporcje obłego nadwozia wzbogaconego gdzieniegdzie subtelnymi przetłoczeniami, przypadną do gustu każdemu ojcu rodziny począwszy od dwudziestokilkuletniego, a skończywszy na posiwiałym tatusiu lubującym się w działkowych sprawunkach. Tylne, wykonane w technologii LED światła we wspomnianej limuzynie częściowo nachodzą na pokrywę bagażnika. Przednie zaś w topowych wersjach skrywają ksenonowe światła, coraz popularniejsze wśród nadwiślańskich użytkowników.

Każda generacja Volkswagena Passata, poza legendarnie wytrzymałymi silnikami 1,9 TDI, miała do zaoferowania bardzo przestronne wnętrze wykonane z przyzwoitych materiałów. Ostatnia wpadka jakościowa odnotowana została w wariancie B5. Wówczas, jak w każdym aucie koncernu VAG z tamtych lat, łuszczył się lakier pokrywający plastikowe elementy. W następcy ów wstydliwy problem został zażegnany, użyto w końcu materiałów z wysokiej półki. Deska rozdzielcza ukształtowana została wedle niemieckich wytycznych ergonomii i "piękna", w efekcie otrzymano czytelną i intuicyjnie skrojoną całość. Analogowe zegary wzbogacono ekranem komputera pokładowego (wyświetlającego także komendy nawigacji), zaś na konsoli centralnej w bazowych wersjach nie znajdziemy niemal nic.

d4h0un6

Dopiero wybierając wyższe wersje wyposażeniowe i dopłacając doń za kolejne dodatki, mogliśmy cieszyć się chociażby dwustrefową klimatyzacją i porządnym zestawem audio zgrupowanym z kolorową nawigacją. Nawet seryjne tekstylne fotele zapewniają należyty komfort jazdy dowolnemu pasażerowi, bez względu na wymiary. Równie dużo miejsca przewidziano dla podróżnych kanapy, gdzie z powodzeniem usadowią się dwie dorosłe osoby. Co więcej, żaden z podróżnych nie będzie narzekał na deficyt przestrzeni na nogi tudzież na głowę. W zapakowaniu na wakacyjny wypad czteroosobowej załogi pomocny okaże się 485-litrowy bagażnik o regularnych kształtach.

<a href="http://dot.wp.pl/redir?SN=ecommerce_moto&amp;url=http://otomoto.wp.pl/osobowe/volkswagen/passat,b6/">Volkswagen Passat B6 w świetnych cenach! Kliknij i sprawdź oferty!</a>

(fot. Mikołaj Urbański)
Źródło: (fot. Mikołaj Urbański)

Każdy europejski reprezentant klasy średniej oddaje do dyspozycji mnogość wersji napędowych, umożliwiając tym samym dobór tej najbardziej odpowiedniej pozycji. Podobnie wyglądała paleta napędowa Passata B6 otwierana przez słabego i archaicznego benzyniaka 1,6 MPI. Ze znanych tylko sobie pobudek, Polacy nawet sporadycznie eksploatujący samochód sięgają po pojazdy z silnikiem diesla. W przypadku B6 wybór sprowadza się do znanego wszystkim 1,9 TDI o mocy 105 KM, bądź do nowoczesnego 2,0 TDI oferowanego w wersjach 110, 120, 140 i 170 KM. W ogłoszeniach przeważają 140-konne odmiany sprzęgnięte standardowo z manualną sześciobiegową przekładnią, lub za dopłatą z dwusprzęgłowym automatem DSG. 320 Nm momentu obrotowego w rękach rozsądnego prowadzącego zapewnia dostateczną dynamikę do sprawnego wyprzedzenia kolumny działkowców, jak i dbania o rodzinny budżet przy każdym tankowaniu. Dystyngowanie pokonana
zamiejska trasa pozwoli uzyskać wynik na poziomie 5,5 litra oleju napędowego na 100 km, natomiast typowo miejska eksploatacja okupiona jest zużyciem do 8,4 litra.

Niestety, o bezproblemowym żywocie znanym ze starszego diesla nie ma już mowy, zwłaszcza w egzemplarzach z początku produkcji dosyć często zdarzają się pęknięcia głowic, zatarcia, o nieustannych problemach z wtryskami (regeneracja 800-1200 za sztukę) nie wspominając. Na domiar złego, wiele z 2,0 TDI doposażonych zostało w filtr cząstek stałych DPF wymagający systematycznych kosztownych wizyt w serwisie bądź podjęcia radykalnych środków jakim jest wycięcie tegoż eko-dodatku (oczywiście producenci zabraniają podobnych praktyk, ekolodzy również).

(fot. Mikołaj Urbański)
Źródło: (fot. Mikołaj Urbański)

Passat B6 jak przystało na liczącego się gracza z ugruntowaną pozycją na rynku osadzony został na zaawansowanym układzie jezdnym. Przednia oś kontaktuje się z asfaltem poprzez kolumny McPhersona, zaś tylna z użyciem wielowahaczowego zestawu (komplet wyceniany na 500-800 złotych). Całe zawieszenie nastawiono z wyraźnym naciskiem na właściwości trakcyjne, jednak o prowadzeniu rodem z Alfy Romeo 159 właściciele Passatów mogą jedynie pomarzyć. Niemniej, szybkie pokonywanie zakrętów z kompletem na pokładzie nie zakończy się porysowaniem lusterek bocznych.

d4h0un6

Volkswagen Passat B6 2,0 TDI to bez wątpienia dopracowany samochód z jednym słabym punktem - silnikiem. Nie oznacza to jednak, że jednostka 2,0 TDI zwiastuje same kłopoty, niekończące się wydatki i zakup podnośnika warsztatowego na własność. Pośród niezwykle usterkowych sztuk trafiają się również zupełnie pozbawione wad i wszelkich bolączek egzemplarze.

Piotr Mokwiński/ll/moto.wp.pl

Typ silnika "R4, diesel"
Pojemność silnika cm3 null
Moc KM / przy obr./min null
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. null
Skrzynia biegów "manualna, 6-biegowa"
Prędkość maksymalna km/h "201"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "10,5"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "8,4 / 5,3 / 6,4"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "8,4 / 5,5 / 6,7"
Pojemność bagażnika min./max. / l "485 / b.d."
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4 774 / 1 820 / 1 517"
Cena wersji podstawowej w zł "35 000"
Cena testowanego modelu w zł "35 000"
Plusy null
Minusy null
d4h0un6
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4h0un6
Więcej tematów