Trwa ładowanie...

VW Sharan: minivan u kosmetyczki

VW Sharan: minivan u kosmetyczkiŹródło: WP.PL/Piotr Mokwiński
d4enl5o
d4enl5o

Sharan jest największym minivanem w ofercie Volkswagena. Jego początki sięgają roku 1995, kiedy na rynku pojawiła się pierwsza generacja. Przez dwie dekady sprzedano ponad 800 tysięcy egzemplarzy. Przy okazji opracowywania pierwszej odsłony, na bazie rodzinnego VW stworzono także bliźniacze kopie ze znaczkiem Seata i Forda. Najnowsze wcielenie odwiedziło kosmetyczkę, dzięki czemu zyskało 5 nowych turbodoładowanych silników, udoskonalony system multimedialny i dyskretnie odmłodzony tył. W polskich salonach wersjach po liftingu pojawi się już za miesiąc.

Zewnętrzne zmiany są bardzo kosmetyczne. Jedynie wprawne oko dostrzeże diodowe światła z tyłu i chromowaną listwę pod przednim zderzakiem zarezerwowaną dla specyfikacji Highline. W katalogu pojawiły się też nowe obręcze ze stopów lekkich, w tym 16-calowe o typu Jakarta. Paleta lakierów wzbogaciła się o dwa kolory: Hudson Bay Blue i Crimson Red. Reszta elementów pozostała wspólna z poprzednikiem. Sharana można opcjonalnie zamówić z elektrycznie otwieranymi i zamykanymi drzwiami tylnymi i klapą bagażnika, a także z biksenonowymi reflektorami i relingami dachowymi utrzymanymi w srebrnej tonacji. Wśród akcesoriów znajdziemy ponadto boks dachowy, a także bagażnik rowerowy.

* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ * Bardziej zaawansowanej modernizacji poddano wnętrze. Rodzinny Volkswagen zyskał kierownicę znaną z Golfa i Polo, a także fotele z funkcją masażu. Jakość materiałów wykończeniowych wciąż znajduje się na wysokim poziomie, a do ergonomii trudno mieć jakiekolwiek uwagi. Przejrzysty rozkład przycisków przyspiesza aklimatyzację i usprawnia dotarcie do pożądanych funkcji podczas jazdy. Już standardowe wyposażenie obejmuje 5-calowy dotykowy ekran.

Na liście opcji znajdziemy jego rozwinięcie w postaci 6,5-calowego monitora zawiadującego nawigacją, plikami na wbudowanym dysku twardym, czy też zewnętrznymi nośnikami pamięci. Zamawiając inteligentny kluczyk, rozruch silnika nastąpi poprzez wciśnięcie guzika. Warto również zastanowić się nad panoramicznym, otwieranym oknem dachowym, tempomatem i kamerą cofania. 485-centymetrowy Sharan nie należy do mistrzów parkowania, zatem zestaw stosownych czujników z pewnością się przyda.

W zależności od preferencji, rodzinny Volkswagen może występować w konfiguracji 5, 6 lub 7-osobowej. Kabinę zaopatrzono w siedem niezależnych foteli dających się regulować niemal w każdej płaszczyźnie, a w razie potrzeby także zdemontować. Miejsca w pierwszym i drugim rzędzie nie zabraknie nawet rosłym pasażerom. Dach poprowadzono stosunkowo wysoko, a szerokość nadwozia (190 centymetrów) jest na tyle wystarczająca, żeby żaden z podróżujących nie ocierał się ramionami. Nieco gorsza atmosfera panuje w ostatnim rzędzie, jednak 170-centymetrowe osoby bez większych narzekań powinny przejechać dystans 200-300 kilometrów. Bagażnik w standardowej konfiguracji mieści 955 litrów. Wystarczy jednak złożyć oparcia, aby uzyskać płaską podłogę i aż 2430 jednostek przestrzennych. Taka ładowność czyni z Sharana małe auto dostawcze.

d4enl5o
(fot. WP.PL/Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. WP.PL/Piotr Mokwiński)

Odnowiona paleta jednostek napędowych obejmuje dwa turbodoładowane benzyniaki (1,4 i 2,0 TSI) i trzy warianty wysokoprężne. Wszystkie silniki spełniają normy Euro 6, a te najmocniejsze opcjonalnie współpracują z automatyczną przekładnią o dwóch sprzęgłach i napędem na obie osie. W przypadku modelu sprzed liftingu, klienci najczęściej wybierali 2,0 TDI połączone z manualną przekładnią. Podobnie też powinna się przedstawiać sytuacja ze zmodernizowanym następcą. Tym razem bazowy wariant generuje 115 KM, dlatego lepiej zdecydować się na nieznacznie droższą, ale mocniejszą wersję o mocy 150 koni mechanicznych.

Czterocylindrowy motor generuje 340 Nm i współpracuje z manualną skrzynią lub dwusprzęgłowym automatem w opcji. Do setki rozpędza się w 10,3 sekundy, natomiast wskazówka prędkościomierza kończy pracę na wartości 200 km/h. Mimo sporej masy własnej (1772 kg), auto cechuje się niezłą elastycznością i niskim zapotrzebowaniem na paliwo. W 100-kilometrowej trasie zawierającej również odcinki miejsce, komputer pokładowy wskazywał 6,2 litra.

(fot. WP.PL/Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. WP.PL/Piotr Mokwiński)

Sharan został wyposażony w sprężyste zawieszenie skutecznie filtrujące wszelkie nierówności. Układ kierowniczy dość wiernie oddaje aktualne położenie kół. Na liście opcji znajduje się też system automatycznego parkowania równoległego i prostopadłego tyłem. Dodatkowo, minivana wyposażono w aktywny tempomat, czujnik martwego pola i asystenta pasa ruchu. Elektronika ostrzeże także w sytuacji, gdy podczas cofania wykryje nadjeżdżający prostopadle do naszej osi ruchu pojazd.

d4enl5o

Rodzinny Volkswagen zadebiutuje w Polsce w sierpniu. Ceny aktualnie oferowanego modelu nie powinny różnić się od następcy. Podstawowy wariant wyceniono na 112 tysięcy złotych, a rozsądnie wyposażony diesel może kosztować około 150-160 tysięcy. Sytuacja na rynku vanów nie rozwija się szczególnie dynamicznie. Liftingów i zmian generacyjnych doświadczamy co 4-5 lat, a liczba modeli nie przytłacza. Sharan konkurencji upatruje w Galaxy (debiut kolejnej generacji jeszcze w tym roku) i bliźniaczej Alhambrze. Francuzi z Espacem odeszli od koncepcji typowego minivana, tworząc dla siebie nową niszą. Czas pokaże, czy to właściwy kierunek.

Piotr Mokwiński, moto.wp.pl

d4enl5o
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4enl5o
Więcej tematów