Trwa ładowanie...
16-03-2006 10:11

VW Jetta 1.6

VW Jetta 1.6
d6as5lo
d6as5lo

Każdej generacji VW Golfa towarzyszyła wersja sedan. Najpierw nazywała się Jetta, potem Vento, Bora i teraz znów Jetta. To bardzo ćwiczy pamięć.

Nadwozie Jetty obecnej generacji porównywane jest z większym Passatem. Jednak Jetta wykorzystuje płytę podłogową Golfa. Jeździliśmy Jettą napędzaną podstawowym silnikiem 1,6 l o mocy 102 KM.

Cechy szczególne

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9086/jetta-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Charakterystyczne dla Jetty są elementy stylistyczne i podzespoły zapożyczone z innych modeli koncernu VW. To obniża koszty produkcji i przyzwyczaja klientów do marki. Zwolennicy i przeciwnicy Volkswagena doskonale wiedzą, czego się można po nim spodziewać. Wiadomo, że tablica przyrządów będzie podświetlona na niebiesko i że z prawej strony zostanie umieszczony prędkościomierz, a z lewej obrotomierz. Rozstaw osi Jetty wynosi tyle samo co w Golfie, jednak miejsca nad głową jest więcej w sedanie. Na tylnej kanapie miejsca nie brakuje. Zaleta Jetty to duży bagażnik, o objętości 527 l. W przeciwieństwie do tanich rozwiązań stosowanych w tanich autach, zawiasy porywy bagażnika Jetty nie wnikają do przestrzeni bagażowej. Samochód produkowany jest w Meksyku, ale jakość wykonania wnętrza jest bez zarzutu.

d6as5lo

Silnik

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9207/jetta-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Nad wyborem silnika można się zastanawiać. Oprócz tradycyjnego benzyniaka o pojemności 1,6 l i mocy 102 KM są oferowane jednostki napędowe z bezpośrednim wtryskiem benzyny FSI – 1,6 l/115 KM i 2,0 l/150 KM. Dla kierowców z temperamentem zysk z posiadania silnika FSI będzie żaden, gdyż przy szybkiej jeździe nie jest on zbyt oszczędny, a droższy w zakupie. Pozostaje diesel 1,9 TDI/105 KM. My wybraliśmy jednak najsłabszy silnik benzynowy, chociaż ma on tylko 2 zawory w cylindrze. Dzięki temu wyróżnia się elastycznością, ale zużywa w mieście 10 l paliwa na 100 km. Ta jednostka napędowa jest od lat stosowana przez Volkswagena i uważana za „niezniszczalną” oraz nadającą się doskonale do założenia instalacji gazowej.

Wrażenia z jazdy

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9086/jetta-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Dynamika samochodu nie jest zachwycająca. Daje się to odczuć szczególnie podczas przyspieszania na wyższych biegach w pełni obciążonym pojazdem. Z tego punktu widzenia nieco lepszy jest jednak silnik 1,6 FSI/115 KM. Własności jezdne Jetty są zbliżone do własności jezdnych Golfa. Mimo większej masy i wymiarów Jetta na zakrętach zachowuje się bardzo poprawnie. Duży wpływ mają na to wielowahaczowe zawieszenie tylne oraz dość sztywna charakterystyka elementów tłumiących. Komfort jazdy jest wysoki, jednak trzeba zaznaczyć, że autem tym jeździliśmy po lepszych, zagranicznych drogach. Podczas szybkiej jazdy można docenić stosunkowo niski poziom hałasu.

d6as5lo

Podsumowanie

Jetta stanowi interesujące uzupełnienie oferty Volkswagena. Nawet w podstawowej wersji jest dość dobrze wyposażona i kosztuje z silnikiem 1,6 l/102 KM – 65 740 zł. O dziwo, Opel Astra III i Peugeot 307 nie mają wersji sedan. Konkurentem Jetty będą więc sedany Ford Focusa sedan czy Renault Megane.

Wybrane dane techniczne:

| Typ silnika | Benzynowy |
| --- | --- |
| Ilość cylindrów/zaworów | 4/8 |
| Pojemność skokowa (cm3): | 1595 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
: | 102/5600 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 148/3800 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 12,2 |
| Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 12,8 |
| Prędkość maksymalna (km/h): | 186 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 68 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m): | 40,6 |
| Pojemność bagażnika (dm3): | 527 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 55 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 6,0/9,9 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm): | 455 x 178 x 146 |
| Rozstaw osi (cm): | 258 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
| Cena (zł): | 65 740 | * - pomiar wg ADAC

Nasza ocena

Przestronność wnętrza Obszerna kabina pasażerska.
Silnik * Elastyczny silnik, ale paliwożerny.
Poziom hałasu Typowy dla aut tej klasy poziom hałasu.
Hamulce * Droga hamowania z prędkości 100 km/h jest dłuższa niż 40 m.
Dynamika * Przeciętna dynamika, szczególnie na wyższych biegach.
Zużycie paliwa * W mieście zużycie paliwa wynosi ok. 10 l na 100 km.
Nowoczesność konstrukcji Nowoczesna konstrukcja, z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym.
Wyposażenie podstawowe Bogate wyposażenie standardowe.

Wyposażenie seryjne:

VW Jetta Trendline

| Poduszki powietrzne | 6 |
| --- | --- |
| Układ ABS/ASR | S/S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne | S |
| Lusterka sterowane i podgrzewane elektrycznie | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Klimatyzacja półautomatyczna | S |
| Centralny zamek | S | s - wyposażenie seryjne

d6as5lo

Autor: Ryszard Polit

d6as5lo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d6as5lo
Więcej tematów